- Kredittkortet var en falsk trygghet

Odd Utvatne og Anine Bentzon bestilte ferieturen med kredittkort og trodde de var godt dekket ved en konkurs hos flyselskapet. Nå advarer de andre mot fallgruvene ved kredittkortkjøp.

KONKURSRAMMET: Odd Ulvatne og Anine Bentzon fant at det var lite hjelp å få fra kredittkortselskapet da flyselskapet gikk konkurs. Årsaken var at de kjøpte flyreisen gjennom et mellomledd og ikke fra det konkursrammede selskapet. Foto: Privat

Publisert:,

Odd Ulvatne (67) og Anine Bentzon (63) fra Bergen planla en reise fra Praha til Skopje for å besøke noen venner.
Paret bestilte reisen gjennom reisebyrået Travellink den 1. februar.

Men to dager senere ble det kjent at flyselskapet Malev var gått konkurs.

- Falsk trygghet

«Du er dekket av kredittkjøpsloven når du betaler med kredittkort. Går eksempelvis reiseselskapet konkurs, får du dekket tapet av kortutsteder»,

heter det i en artikkel på Forbrukerrådets hjemmesider fra 2011.
Paret hadde sørget for å betale med kredittkort - et Cresco Unique-kort som de hadde fått gjennom DNB. De trodde dermed at de var godt rustet mot en eventuell konkurs. Men det skulle vise seg å være en falsk trygghet.
Betalingen gikk nemlig fra oppsparte midler i kortet, ikke som kredittkjøp. Det faktum at de hadde bestilt reisen hos en turoperatør og ikke direkte hos flyselskapet, gjorde ikke situasjonen enklere.
- Vi har i vår naivitet trodd at vi hadde gode kort på hånden. Nå føler vi oss lurt og bedratt. Å betale med kredittkort ga oss en falsk trygghet, sier Odd Ulvatne til Dine Penger.

LES OGSÅ:

Får 5000 tilbake etter feriemareritt

- Kafka-aktig

Etter at konkursen ble kjent, forsøkte paret å kontakte Travellink, forsikringsselskapet Tryg og kredittkortselskapet, men ingen av aktørene tok ansvar for situasjonen.
- Det hele virker ganske Kafka-aktig. Mitt forsikringsselskap Tryg, henviser til kortselskapet, kortselskapet henviser til reisebyrået, reisebyrået henviser til forsikringsselskapet eller til Malev, som er konkurs, sier Ulvatne.
Dersom paret hadde bestilt en pakkereise kunne de hatt krav på refusjon fra

Reisegarantifondet.

LES OGSÅ:

Umulig flyreise kostet 3200 kr

Trodde de hadde bedre dekning

Hos DNB fikk paret tilbakemelding at dersom reisen hadde blitt bestilt direkte fra flyselskapet, ville situasjonen stilt seg annerledes.
Fordi paret brukte et mellomledd, Travellink, ble det hevdet

at Finansavtalelovens paragraf 54 B

ikke gjaldt i deres tilfelle.

- Det er store muligheter for at folk går rundt og tror at de har mye bedre dekning enn det de faktisk har, sier Ulvatne, som selv har arbeidet i finansbransjen i mange år.

De fikk videre tilbakemelding fra kredittkortutsteder:

Finansavtaleloven § 54 B (tidligere Kredittkjøpsloven § 8) gjelder dessverre ikke i ditt tilfelle da du har kjøpt din reise av oppsparte midler på din Cresco Unique konto. Som du ser i denne loven så er en av betingelsene at man må ha handlet på kreditt,

skriver en DNB-rådgiver til paret.

LES OGSÅ:

Klag på dårlig ferie!

Straffet for å spare

Cresco Unique-kortet er et kredittkort som Anine Bentzon fikk tilbud om gjennom et medlemskap i Legeforeningen.
Medlemmene fikk et tilbud som fremstod som gunstig, der ble det kommunisert at kredittkortet hadde høy kredittgrense, samtidig som det var mulig å spare med en gunstig rente.

- Vi blir i realiteten straffet for å spare penger i DNB. Hva er vitsen med å spare på kortet dersom man taper rettigheter, spør Ulvatne.

Kan få erstatning etterpå

DNB har formidlet at de først kan hjelpe til etter reisetidspunktet. Reisen skulle finne sted i september 2012. Dersom reisen fortsatt ikke er levert, vil det da være mulig å få tilbake penger.
Men det er ingen fullgod erstatning for paret.

- Her seiler kredittkortselskapene under falskt flagg, sier Ulvatne, som vil advare alle mot å benytte kredittkort med mulighet for kontantinnskudd.

LES OGSÅ

:

Fikk erstatning for mislykket Tyrkia-tur

Uheldig situasjon

- Jeg ser at paret er i en veldig uheldig situasjon. De kommer til å få pengene tilbake, men de ønsker at noen forskutter bestilling av en ny reise for dem, men det gjøres dessverre ikke så lenge det er en operatør i mellom, sier informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DNB.

Hun forklarer at dersom paret hadde kjøpt direkte fra flyselskapet, ville de fått pengene tilbake med en gang.

- Hvis varen ikke blir levert, kan vi refundere pengene, men det vet vi først etter at datoen for reisen er passert. Det blir dermed en ekstra runde dersom du har kjøpt via en operatør. Reiseselskapet må først få mulighet til å tilby en erstatningsreise.
- Operatøren står fritt til å bruke et annet flyselskap. Det har skjedd ved flere anledninger. Vi kan dermed ikke tilbakebetale før vi vet hva selskapet gjør. Leverandøren må få mulighet til å levere varen før vi kan tilbakebetale pengene, forklarer Rasmussen.

Travellink.no

har ikke kommet med noen forslag til erstatningsreise per dags dato.

Ifølge Anine Bentzon er det første gang noen sier at de vil få pengene tilbake:

- Det er første gang jeg hører noen si at vi vil få noe som helst tilbake. De fleste har jo benektet det, men sagt at man kan prøve sånn og sånn, sier Bentzon.

Blir ikke straffet

Rasmussen påpeker at parets situasjon er spesiell:
- Det er nok veldig få som benytter kredittkort-kontoen som sparekonto. Å kjøpe med oppsparte midler på kredittkortet er dermed en spesiell situasjon.

Hun mener det blir feil å si at kunden rammes av å ha oppsparte midler på kredittkortet.

- Man kan ikke benytte seg av kredittkjøpsloven, men det skal ikke svekke dem i dette tilfellet. Vi har andre muligheter med Mastercard-regelverket, sier Rasmussen.

LES OGSÅ:

Rådgiver må betale 90 000 kroner til kunde

Nytt for Forbrukerrådet

Martin Halsos i Forbrukerrådet sier de ikke har vært bevisst på problemstillingen dersom man har benyttet et mellomledd ved kjøp av reise.
- Da hadde vi tatt med informasjon om dette på våre hjemmesider, sier Halsos.

Oppdaterer hjemmesiden

Ifølge Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet er spørsmålet om finansavtaleloven gjelder på dette området rettslig uavklart.
- Det har ikke vært en problemstilling tidligere, sier Flønes.
- Det er verken praksis fra nemd eller rett på dette området, sier Flønes.

Forbrukerrådet vil nå oppdaterte hjemmesidene med informasjon om denne problemstillingen. Flønes oppfordrer forbrukere som ikke får erstatning til å sende klage til

Finansklagenemda.

Her kan du lese mer om