Irritert over matvarer som endrer pris i kassen? Nå må kjedene rydde opp

Coop Extra og Meny refses for «mange prisavvik» etter ny storkontroll av norske matbutikkjeder.

VISTE FEIL: Meny og Coop Extra-butikker tok både mer og mindre enn hylleprisen viste når varene havnet i kassen, ifølge Forbrukerombudet. Dette bildet er kun til illustrasjon.

Tore Meek
Publisert:,

I mars varslet Forbrukerombudet her i E24 at norske matbutikkjeder kan vente seg nye kontroller i år. Årsaken er jevnlige klager på at prisene i butikkhyllene og i kassen ikke stemmer overens.

Tirsdag melder ombudet at de har funnet «mange prisavvik» i Meny- og Coop Extra-butikker etter å ha gjort stikkprøver i syv store dagligvarekjeder i Oslo i juni.

– Velger man en vare på grunn av lav pris, er det selvfølgelig sterkt villedende og ulovlig dersom prisen gjør et hopp når du betaler i kassen. Det er butikkenes ansvar å sørge for at prismerkingen i hyllene stemmer overens med kasseprisene, sier ombudets fagdirektør Jo Gjedrem.

Les også

Derfor stiger matprisene

REFSER KJEDENE: Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet

Fikk opprydningsfrist

Ombudet fant at prisene i kassen både var høyere og lavere enn hylleprisene. Det er altså ingenting som tyder på at butikkene bevisst har villedet folk til å tro at varer er billigere enn de egentlig er, påpeker ombudet.

De mener funnene snarere tyder på svikt i rutinene.

Uansett er de aktuelle Coop Extra- og Meny-butikkene nå bedt om å endre sine rutiner «slik at hyllemerkingen er til å stole på».

Ombudet har satt frist 21. august.

Les også

Norgesgruppen-topp spår magert 2015

Lover bedre tider

Meny og Coop legger seg flate etter funnene.

– Vi beklager at er avvik mellom prisene på hyllekant og det man faktisk betaler i kassen. Det skal det selvfølgelig ikke være, sier direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt Bård Gultvedt i Norgesgruppen, hvor Meny inngår, til E24.

Han sier problemet er i ferd med å løses.

– Elektroniske hyllekanter kommer i løpet av høsten, og da vil det bli mye bedre. Det blir en helt ny hverdag, ikke minst for de ansatte. I et konkurranseutsatt marked er det svært mange prisendringer, og det sier seg selv at det er en krevende oppgave fysisk å endre alle priser i hyllene fortløpende, forklarer Gultvedt.

Coop opplyser at de allerede har elektroniske hylleetiketter i alle Extra-butikkene sine.

– De skal automatisk sørge for riktig pris til enhver pris. For noen større varer brukes i tillegg plakater. Det kan virke som at det er disse som ikke har blitt oppdatert av personalet. Det er beklagelig, og det tar vi opp med butikkene det gjelder, sier kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg til E24.

Les også

Derfor vil ikke Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen ha netthandel

Fant manglende prismerking hos alle

Totalt sjekket Forbrukerombudet syv store butikkjeder: Bunnpris, Coop Extra, Ica, Kiwi, Meny, Rema 1000 og Rimi.

Mens kun Coop Extra og Meny refses for prisavvik, får samtlige butikkjeder smekk for å mangle prismerking for «mange varer» i sine sortiment.

– Markedsføringsloven er klar: Varer i butikkene skal prismerkes slik at prisene lett kan ses av forbrukerne. I tillegg skal det gis såkalt enhetspris, varens pris i kilo eller liter, slik at forbrukerne kan sammenligne prisen på varer uavhengig av pakningsstørrelse, sier Gjedrem.

Det er fem år siden Forbrukerombudet gjorde sin forrige priskontroll av samme slag. Den gang fant de avvik mellom hyllepris og kassepris i 22 av 23 sjekkede butikker i Oslo og Trondheim.

Les også

Derfor vil ikke Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen ha netthandel

Les også

Norgesgruppen-topp spår magert 2015

Les også

Derfor stiger matprisene