Norwegians PR-stunt vekker internasjonal oppsikt

Mens FBI vurderer å etterforske filmskuespiller og seksbarnsfar Brad Pitt for barnemishandling, vil Norwegian sende deg i Pitts favn i deres seneste Los Angeles-kampanje.

BRUKES I NORWEGIAN-KAMPANJE: Verdens mest kjente par, Angelina Jolie og Brad Pitt, tok ut separasjon tirsdag.
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

«Bradkari, Bradwenche, Bradbendik? Nå kan du ta den ledige plassen i Brangelina!»

Slik bruker flyselskapet Norwegian separasjonen mellom verdens mest kjente par, Brad Pitt og Angelina Jolie, døpt «Brangelina» av kjendispressen.

Da det tirsdag ble kjent at Angelina Jolie har søkt om skilsmisse, var flyselskapet Norwegian i planleggingsfasen med deres kommende USA-kampanje.

Å henge markedsføringskampanjen på separasjonen til mannen som er blitt kåret til verdens mest sexy mann en rekke ganger, bød Norwegian ikke imot, og allerede torsdag var kampanjen lansert med lokkeordene «Brad er singel».

– Vi lever godt med beslutningen

Reklamen vekker oppsikt i utlandet, hvor flere internasjonale medier som Time og New York Daily News omtaler at Norwegian bruker separasjonen kommersielt.

Sistnevnte avis spør om Norwegians reklame er noe prematur, ettersom FBI fredag bekreftet at seksbarnsfaren Pitt vurderes etterforsket for barnemishandling.

Reklamen ble rullet ut torsdag, dagen før FBI bekreftet blant annet overfor BBC at føderale myndigheter vurderer å etterforske Pitt for barnemishandling. FBI er koblet inn fordi en angivelig hendelse ombord familiens privatfly er under føderal jurisdiksjon.

På spørsmål om Norwegian ville kjørt ut kampanjen dersom flyselskapet var klar over at FBI vurderer etterforskning av Pitt for barnemishandling, svarer kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen følgende:

– Dette er en annonse med humoristisk vri på en aktuell sak, og vi lever godt med beslutningen som er gjort, sier Sandaker-Nielsen til E24.

Les også

Skilsmisse kostet britisk investor 3,8 milliarder

Skaper begeistring og kritikk

PR-stuntet til Norwegian er vellykket i den forstand at den går som en farsott i sosiale medier. På den norske facebook-siden til Norwegian har over 11.000 brukere likt reklamen, mens 2.240 brukere har delt posten.

– Vi synes det er utrolig gøy at Los Angeles-kampanjen har skapt så stort engasjement i sosiale medier og at flere store internasjonale medier har omtalt den. Markedsteamet vårt har gjort en veldig god jobb med å forene et kommersielt budskap med en aktuell sak som omtales verden over, sier Sandaker Nielsen.

Mens de fleste er med på spøken, og tagger navn til angivelige Pitt-fans i kommentarfeltet og melder om at kofferten er pakket, kommenterer andre at det er smakløst å bruke andres familietragedie i markedsføring.

Dette er noen av reaksjonene i sosiale medier:

«Beste reklamen eg har sett på lenge!»

«Billig, simpelt og uintelligent. Lurer på hva slags målgruppe har de ønsket å treffe med denne reklamekampanjen 😔 😐 Når har skilsmisser, samlivsbrudd og andres tragedier blitt morsomt

«bradbendik står det, tror det e et tegn.»

«Anglina er også singel. Jeg blir med.»

«For en fatal og tragisk måte å prøve å tjene penger på, 6 barn sitter der. Shame on you Norwegian!!!!!»

Sandaker-Nielsen tar kritikken med ro, og forteller at målet har vært å fortelle om selskapets direkterute til Vestkysten.

– Når vi samtidig kan hekte budskapet på en aktuell sak som får massiv mediedekning er det en effektiv tilleggsdimensjon. Vi ser at noen få er kritiske og et stort flertall liker annonsen veldig godt. Det er jo slik reklamer er; noen liker den og andre ikke, sier han.

Les også

Norwegians nye fly kan gi USA-billetter til 570 kr.

Les også

Japans største flyselskap setter Dreamlinere på bakken - Norwegian fortsetter å fly

Les også

– Vinningen vil gå opp i spinningen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Angelina Jolie
  3. Brad Pitt

Flere artikler

  1. SAS fyrer opp igjen mye omtalt reklamekampanje

  2. Kundesenteret holder på å knele: Norwegian ber folk ikke ringe

  3. Norwegians nye fly kan gi USA-billetter til 570 kr.

  4. Russland utsetter flyforhandlinger igjen

  5. SAS fjernet reklamefilm etter kritikk