Mye moro for pengene

I en Subaru BRZ har utviklingsbudsjettet gått til alt man ikke ser, og det er helt okey.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I lang tid har det vært slik at biler blir tyngre og sterkere for hver generasjons som kommer. Mellom den første og den siste generasjonen Volkswagen Golf er det en vektøkning på nær 100 prosent. Riktignok har bilprodusentene klart å bremse opp den galopperende fedmeepidemien de senere år, men moderne biler er overraskende tunge i forhold til tilsvarende modeller et par ti år tilbake.

Noe av forklaringen er naturligvis at bilene har blitt sikrere, og at mengden komfortdetaljer er av helt annen klasse en tidligere.

For å kompensere på vekten, har motorene vokst. Den nye Golf GTIen har 230 hestekrefter, den første hadde 110. For at dette skal fungere har dekkene blitt bredere og bilene har en rekke elektroniske effekter som skal hjelpe bilen til å forvalte alle disse hestekreftene.

Samarbeid

Relativt små og enkle coupeer har man sett lite til. Mazda har vært så å si alene med sin MX-5, mens BMW og Mercedes-Benz sine Z4 og SLK er kompliserte maskiner med ståltakkabriolet og fete dekk.

Da er det befriende med Subaru og Toyotas samarbeidsprosjekt som har resultert i BRZ og GT86. Her har de gått den andre veien. For dette er en ganske enkel konstruksjon, hvor målet har vært å få vekten lav og det samme med bilens tyngdepunkt.

Mer bilstoff på E24 BIL

De har på sett og vis fulgt Lotus-grunnlegger Colin Chapmans filosofi om at lav vekt er essensielt. Det blir en slags god sirkel, fordi motoren kan være mindre, som i seg selv er vektsparende og et element som hjuldimensjonen kan holdes noenlunde smalt.

En BRZ kommer med 17 tommers felger, ikke noe man forventer på en sportsbil av i dag.

Lavt

Motoren er og konstruert for å gi bilen gunstige kjøreegenskaper, ikke bare kraft. Det er en boksermotor som lar seg montere lavt, og den er fri for ekstrapustehjelp.

De to elementene er viktige bidragsytere til en veldig artig kjøreopplevelse. Med to mennesker ombord skal tyngdepunktet kun være 46 centimeter over bakken og en motor uten turbo gjør at gassresponsen blir umiddelbar og veldig forutsigbar.

Noen vil kanskje murre ved at den ikke er spesielt sprek. Den 200 hesters motoren sender den fra null til hundre på 7,6 sekunder, men det litt på siden av saken. For den er livlig på en måte som det er sjeldent å finne i en moderne bil.

BEGRENSET: Importøren har foreløpig fått tak i 50 biler, 47 av disse har de allerede skrevet kontrakt på.

Man sitter lavt og man merker umiddelbart at dette er en bil der fokus har vært på kjøreegenskaper mens interiøret har hatt en ganske liten post i budsjettet. Den er ganske tung på rattet ved lave hastigheter, og fjæringene er harde, noe som hinter om at dette er en bil som skal kjøres ut av byen til veier der den kan strekke på beina.

Balanse

Bilen vi prøvde hadde manuell girkasse, den er og tilgjengelig med automat til samme pris, noe som kler bilen utmerket. Den er tettsteget og presis. Lydmessig er det ganske beskjedent til man får opp turtallet, da kommer den med en hissig snerrelyd, da begynner og det morsomste. For dette er en motor som trives når turtallet er høyt, maks effekt er ved 7000 omdreininger, og da merker man og hvor fint balansert kjøretøyet er. Med en svært presis styreenhet kan man sette bilen perfekt inn i svingen og leke seg med gasspådraget.

KJENT FARGE: Det er noen år siden Subaru trakk seg ut av rally, men fargen her burde være kjent fra den gang Petter Solberg serverte den norskeste engelsken siden Thor Heyerdahl.

Mengden hestekrefter gjør at man må være direkte uvørn om det skal bli skummelt. Uansett om man slakker opp på elektronikken eller ei så slipper den i liten grad løs hekken, i stedet skyter den fart, flatt og med et veigrep som får en til å glemme at det er 17-tommers hjul og i dette tilfellet i tillegg piggfri vinterdekk.

Noen vil kanskje klage på at den ikke blir livlig nok når grepet er så bra. Vi har ikke kjørt halvbroren fra Toyota, men den skal visstnok være noe mer leken når det gjelder å få ut bakvognen, om det skulle være ønsket.

Flere biltester

Det som gjør BRZ til en riktig artig opplevelse er at den ikke har mer enn 200 hestekrefter. Det gjør at man faktisk kan leke med den uten at man oppfører seg som en tulling. Det er bare å plukke seg en riksvei med brukbar asfalt og sette i gang.

Mye for pengene

At det blir en del støy i kupeen og at oppsettet er av en slik art at komforten er midt på treet, gir bare naturlige sportsbilassosiasjoner. Man sitter svært lavt og setene pakker inn føreren på en helt riktig måte. Kjørestillingen er en sportsbil verdig samtidig er sikten forover og til sidene bra. Dødvinkelen er av den røslige sorten, coupéformen på karosseriet og de mikroskopiske sidevinduene ved baksetet gjør sitt til dette.

Utseendemessig er den kul. Kanskje ser den hekkmonterte vingen vel hjemmesnekret ut, men ellers er det en fin sportsbilform som har gode proporsjoner.

Når det gjelder moro for pengene er det vanskelig å se noen bedre kjøp på markedet enn en BRZ. En Porsche Cayman med 211 hestekrefter koster 220.000 mer.

Les også:

Sjekk Subarus gaterallybil

Subaru med sportsbil

Toyota gjør comback

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Sportsbil med stor S

  2. Mercedes med Porsche 911-konkurrent

  3. Golf ble «Årets bil i verden»

  4. 630.000 kroner. For en Golf

  5. Årets beste bilopplevelser