Maserati med massiv økning

Nye modeller ga et stort løft for Maserati.

GHIBLI: En av to nye modeller som kom i 2013 var Ghibli, den skal konkurrere med de finere utgavene av BMW 5-serie, Audi A7 og liknende.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I 2013 leverte den italienske luksusbilprodusenten Maserati 15.400 biler. En økning på hele 148 prosent fra året før.

Forklaringen ligger i lanseringen av to nye modeller. Først Quattroporte, som fra lanseringen tidlig på året ble solgt i 7800 eksemplarer, så kom Ghibli i oktober og rakk 2900 leveringer ut året.

GranTurismo og GranCabrio sto for 4700 leveringer.

Mer bilstoff på E24 BIL

Største marked for merket er USA, med 6900 solgte biler, 138 prosent mer enn 2012. Kina følger som det nest største 3.800, en økning på 334 prosent.

Målet er 50.000 i 2015

I det ellers så vanskelige bilmarkedet i Europa leverte Maserati 2500 biler, 133 prosent mer enn året før.

Driftsinntektene var på 171 millioner euro, tilsvarende 1,45 milliarder kroner. I 2012 var tallet 57 millioner euro.

Målet til Maserati er å produsere 50.000 biler i 2015.

I Norge har nylig Autostrada Sport startet offisiell import av merket. Billigste modell her er Ghibli med 275 hestekrefters diesel, den har en startpris på rett under én million kroner.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Enorm økning for Maserati

  2. Fiat og Chrysler har blitt ett selskap

  3. Denne er utrydningstruet

  4. De tyske premiummerkene med historisk gode resultater

  5. De beste bilopplevelsene i 2013