Der Spiegel: – Tre nye Volkswagen-topper går

Tyske aviser skriver at Volkswagen-styret har bedt flere topper om å gå av i kjølvannet av «dieselgate».

SKAL HA TRUKKET SEG: Utviklingssjef i Audi, Ulrich Hackenberg
  • Marius Lorentzen
  • Karl Wig
Publisert:

Dieselskandalen øker stadig omfagn for den tyske bilgiganten Volkswagen.

Da konsernsjef Martin Winterkorn onsdag annonserte at han trekker seg, ble det samtidig kjent at styret i konsernet skal annonsere hvem som skal overta toppjobben på fredag. Da vil styret også navngi personene de mener har ansvaret for dieseljukset, som foreløpig er påvist i USA.

Allerede nå har flere topper i Volkswagen-konsernet måtte trekke seg, ifølge den tyske avisen Der Spiegel, som siterer anonyme kilder:

  • Den ene skal være utviklingssjef i Audi, Ulrich Hackenberg. Han var utviklingssjef i Volkswagen fra 2007 til 2013, og skal ha vært en nær alliert av nå avgåtte toppsjef Martin Winterkorn, ifølge avisen.
  • Den andre skal være den nåværende utviklingssjefen hos Volkswagen, Heinz-Jakob Neusser
  • Den tredje skal være Wolfgang Hatz, som er motoringeniør og som nå sitter i styret i Porsche.

Ingen kommentar

Også den tyske avisen Bild melder om avgangen til Hackenberg og Hatz, men ikke Neusser. I ettermiddag melder også britiske aviser at alle tre må gå.

I SØKELYSET: Volkswagens utviklingsdirektør Heinz-Jakob Neusser.

Volkswagen-konsernet har så langt ikke besvart E24s henvendelser for å få opplysningene bekreftet, de har heller ikke uttalt seg om de tre toppenes eventuelle avgang til andre medier.

Det skal ifølge Der Spiegel være den nyoppnevnte gruppen i Volkswagen-styret, som undersøker dieselskandalen, som skal ha krevd deres avgang.

Avisen skriver også at styret ble «sjokkert» da det ble klart Volkswagen-ledelsen hadde fått vite om amerikanernes anklager den 3. september, og at det tok to uker før de og offentligheten fikk vite om saken.

Ifølge Spiegel har Ulrich Hackenberg vært aktuell som ny Audi-sjef når Rubert Stadler skal over til jobben som finansdirektør i VW-konsernet.

Porsche og Audi er datterselskaper i Volkswagen-konsernet, sammen med kjente merkenavn som Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini og Ducati.

Redaktør i Bilforlaget, Jon Winding-Sørensen.

Tysk minister: – Gjelder også biler solgt i Europa

Samtidig med denne nyheten rapporterer Sky News at den tyske transportministeren, Alexander Dobrindt, torsdag uttalte at motorer i Europa også har blitt manipulert. Dermed ser det ut til at manipulasjonen av motorer i USA også gjelder her på kontinentet:

– Vi har blitt informert om at også i Europa har kjøretøy med 1,6- og 2,0-liter dieselmotorer blitt rammet av manipulasjonene som nå er avdekket, sa statsråden, ifølge kanalen.

Han skal videre ha sagt at det er uklart hvor mange biler som er rammet i Europa, og bekreftet at uavhengige tester nå skal gjennomføres også på biler fra andre produsenter.

(saken fortsetter under bildet.)

SKAL HA TRUKKET SEG: Wolfgang Hatz, her under en Porsche-presentasjon tidligere i september.

– Kan bety at Stadler ikke blir ny VW-sjef

Volkswagen-ekspert og redaktør i Bilforlaget, Jon Winding Sørensen, sier han ikke er overrasket over at nye toppsjefer går, og viser til at Volkswagen varslet endringer i ledelsen onsdag.

Likevel finner han Hackenbergs avgang interessant:

– Det er interessant fordi han er utviklingssjef hos Audi, og jobber under Audi-toppsjef Rupert Stadler, sier Winding-Sørensen og forklarer:

– Dette betyr at noe skurrer ved lederkabalen man hittil har spekulert i. For nettopp Rupert Stadler blir utpekt som en mulig etterfølger til Martin Winterkorn. Men jeg kan ikke se for meg at Stadler blir ny VW-toppsjef, mens Hackenberg må gå av. Derfor kan dette tyde på at det snarere er Mathias Müller som blir den nye Winterkorn, sier bileksperten.

Müller er i dag sjef for Porsche.

AUDI-SJEF: Rupert Stadler.

Redaktøren i Bilforlaget mener avgangen til Wolfgang Hatz kommer naturlig. Han trekker frem at Hatz var motorutviklingssjef hos Volkswagen frem til 2009.

– Nå har det kommet påstander fra tyske myndigheter om at Volkswagen i 2008 bestemte seg for å benytte seg av juksestrategien de nå er avslørt for, altså mens Hatz satt som utviklingssjef, sier Winding-Sørensen.

Innrømmer juks

Skandalen omtales som «dieselgate». Volkswagen har innrømmet at de har brukt programvare i bilenes motorstyring for å omgå amerikanske utslippskrav.

I USA har de lenge hatt langt strengere utslippskrav enn i Europa, som har gjort det vanskelig å selge dieselbiler på det amerikanske markedet.

Bilene skal ha blitt programmert slik at de oppdaget når de ble kjørt gjennom den standardiserte utslippstesten. Når bilene så merket at de kjørte på vanlig vei igjen, skal motoren ha endret modus, slik at ytelsene til motoren økte og dieselforbruket gikk ned. Men dette skal også ha ført til at NOx-utslippene (nitrogenoksider, som forårsaker det som kalles lokale partikkelutslipp), skal ha steget til nivåer som er opp til 40 ganger det tillatte utslippsnivået i USA.

Les også: Slik avslørte den lille miljøorganisasjonen bilgigantens dieseljuks

I motsetning til CO2, som ikke er helseskadelig, forårsaker nitrogenoksider både astma, lungesykdommer og smog. Lignende tester av BMW-modeller, som ble solgt i USA med dieselmotor, skal ha vist at de innfridde utslippskravene.

Tyske myndigheter har etter at amerikanske myndigheter varslet om saken startet sin egen etterforskning. I tillegg har det første gruppesøksmålet allerede kommet i USA. Tyske og koreanske myndigheter er blant landene som nå foretar sine egne tester av bilene.

Amerikanske myndigheter uttalte at de mener saken omfatter nesten en halv million dieselbiler solgt i USA, men Volkswagen har selv gått ut i etterkant og sagt at de har solgt snaue 11 millioner biler med den aktuelle tolitersmotoren. Selskapet har satt av milliarder av euro for å håndtere skandalen.

Volkswagens pressekontakter ved hovedkontoret i Tyskland har ikke besvart E24s henvendelse i saken.

Les også

Slik kan Volkswagen-skandalen påvirke deg

Les også

– Eneste som overrasker er at han brukte tre dager på trekke seg

Les også

Toppsjefen i Volkswagen trekker seg

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. Volkswagens topp-ingeniører etterforskes av tyske myndigheter

  2. Tidligere Volkswagen-topp arrestert etter utslippsskandale

  3. Tysk avis trekker BMW inn i utslippsskandalen

  4. Volkswagen i Norge: - Vi beklager

  5. Toppsjefen i Volkswagen trekker seg