Renault-Nissan vil bli større enn General Motors

General Motors er verdens tredje største bilprodusent, den plassen vil Renault-Nissan kapre.

SKAL PÅ PALLPLASS: Carlos Ghosn, konsernsjef i Renault Nissan Alliance, mener de kommer til å selge nok til å bli verdens tredje største bilprodusent om få år.
Publisert:

I fjor solgte den amerikanske bilprodusenten General Motors 1,4 millioner biler mer enn Renault-Nissan Alliance. Dette tror konsernsjef Carlos Ghosn at de tar igjen innen 2018.

– Ja, jeg er optimistisk og tror salget vårt vil stige. Vi har motvind i noen markeder, men vi solgte 8,5 millioner enheter i fjor. Tredjeplassen er 1,4 millioner foran oss, men i denne bransjen kan veldig mye skje på tre år, sier Ghosn til Automotive News.

Renault-Nissan har aldri solgt flere biler enn de gjorde i 2014. Toyota var størst, med 10,23 millioner biler, rett foran Volkswagen med 10,14 millioner, fulgt av General Motors sine 9,92 millioner. Den amerikanske produsenten hadde en vekst på 2,1 prosent.

Mer bilstoff på E24 BIL

Ghosn mener at en del av vekstmarkedene for øyeblikket går i gal retning, da særlig Russland, hvor Renault-Nissan har stor kapasitet med sitt eierskap i AvtoVAZ, som blant annet lager Lada. Noe han tror vil snu om ikke lenge.

– Russland har et mye større potensial enn hva markedet viser i dag. Når oljeprisene kommer tilbake til et normalt nivå, i dag er de uvanlig lave, vil det russiske markedet blomstre igjen. Russland faller fort, men de er og i stand til å komme seg fort.

Les også

Russland i økonomisk krise: Lada må sparke 1.100 ansatte

Han sier at mye av det samme gjelder for Brasil, mens India er det landet i Asia med størst potensial, et land der Renault-Nissan har investert de senere årene.

Strategien er ikke å skaffe seg flere partnere, men å utnytte de selskapene alliansen består av i dag.

Premium

– For Nissan ligger det største potensialet i å bli mer premium, og utviklingen av Infiniti er en viktig del av det.

I tillegg har de relansert Datsun, som skal bli et billigmerke fra Nissan, slik Dacia er det for Renault.

(Saken fortsetter under bildet)

GOD MARGINER: For ett år siden ble Dacia/Renault Duster nummer én million laget, de genererer gode marginer.

– For Renault er det viktigst med geografisk ekspansjon. Første skritt er å etablere seg skikkelig i Kina. Vi ser for oss en markedsandel på tre prosent, omtrent 600.000 enheter i året, fra de omtrent 30.000 som vi importerer nå. Det andre steget er å utvikle en linje med innstegsmodeller for utviklingsmarkedene. I tillegg må Renault utvide modellinjen.

Les også

Renault-Nissan vil bli store med Datsun i Russland

Ghosn bekrefter at Dacia selges med marginer på over ti prosent, mens Renault ligger på 2,2 prosent. I 2012 var den på 0,1 prosent for Renault.

Renault Nissan Alliance kontrollerer bilmerkene Renault, Nissan, Renault Samsung, Infiniti, Venucia, Dacia, Datsun og Lada.

Les også

Renault-Nissan vil bli store med Datsun i Russland

Les også

Renault satser i Afrika

Les også

Renault-Nissan står for mer enn halvparten av verdens elbiler

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om