Nå er Ubers første selvkjørende bil på veien

Store internasjonale aktører og bilprodusenter har troen på at selvstyrte biler er fremtiden, og kappløpet om å utvikle dem intensiveres. Nå er Uber på banen for å understreke sin posisjon og satsing på førerløse taxier.

NOEN BAK RATET: Bilen er utstyrt med avanserte sensorer og kameraer som skal gjøre det mulig å kjøre uten sjåfør. Testbilen er imidlertid også utstyrt med en trent sjåfør som utvikler teknologien.

Foto: Ap
Publisert:

Bare et par dager etter at Alphabet-eide Waze annonserte at de ønsker seg inn på bildelingsmarkedet, har Uber endelig sluppet de første offisielle bildene av en av sine selvkjørende biler.

«Dersom du kjører rundt i Pittsburgh de kommende ukene, kan det hende du ser noe merkelig: En bil som ser ut som den blir kjørt av en superhelt. Dette er ikke en del av en film – det er en testbil fra Ubers Advanced Technologies Center i Pittsburgh», skriver Uber på sin blogg. (link)

Den avbildede selvkjørende bilen er en hybridbil av merket Ford Fusion, som har blitt utstyrt med avanserte sensorer og et høyoppløselig kamera, skriver Quartz.

Selskapet skriver i blogginnlegget at bilen nå er i gang med å samle inn kartinformasjon samtidig som de førerløse evnene testes ut. Testbilen har imidlertid til enhver tid en trent sjåfør som overvåker prosessen bak ratet.

«Akkurat nå har vi fokus på å få teknologien riktig og å sørge for at det er trygt for alle på veien – fotgjengere, syklister og andre sjåfører.»

Utfordrende testby

At testingen av Ubers bilen skjer i akkurat Pittsburgh er ingen tilfeldighet.

Byens infrastruktur byr på en rekke hindringer for de førerløse bilene, som det er helt nødvendig at de mestrer om de skal tas i bruk av taxitjenesten basert på modellen for delingsøkonomi.

John Bares, leder av forskningssenteret som utvikler bilene, uttalte til Quartz at byens smale og kuperte gater, vanskelige parkeringsområder, regn, snøvær og gammel infrastruktur har gjort Pittsburgh til et utfordrende sted å teste selvkjørende teknologi.

Les også

Google inngår bilsamarbeid med Fiat Chrysler

I fjor lokket Uber bort rundt 40 ansatte fra Carnegie Mellon Universitys berømte «robotlaboratorium» for å sette opp sitt eget forskningssenter, Advanced Technologies Center, like utenfor Pittsburgh. Her satser de nå stort på biler som skal frakte passasjerer fra A til B uten sjåfør.

Kappløpet er i gang

Det er ingen tvil om at viktige internasjonale aktører og bilprodusenter har stor tro på selvkjørende bilers fremtid. Med investorer som Apple, Google og Uber på banen intensiveres kappløpet om å utvikle dem.

Volvo har allerede 100 slike biler klare for testing i Kina, mens Ford er i gang med å sette de selvkjørte bilene gjennom prøvelser som snøvær.

Førerløse drosjer fra General Motors og Lyft vil angivelig begynne å betjene passasjerer innen et år. Disse testbilene vil i likhet med Uber bli sendt med en sjåfør i førersetet i førsteomgang.

Mange av disse selskapene har imidlertid også slått seg sammen i en lobbygruppe i Washington, som jobber for å presse de amerikanske føderale politikerne som er i gang med å drøfte krav som må stilles til autonome kjøretøy.

SATSER STORT: Google har i lang tid vært åpne om sin satsing på selvkjørende biler.

Foto: Noah Berger Afp

Tidligere i år ble det kjent at Googles morselskap Alphabet har inngått et samarbeid med Fiat Chrysler for å bygge selvkjørende biler. Fiat Chrysler skal bistå Google med å utvide flåten av selvkjørende biler med 100 nye kjøretøy. Bilene skal, dersom alt går etter planen være på veien innen utgangen av året.

Google startet uttesting av selvkjørende biler i 2009, da ved å utstyre Toyota Prius-modeller med selskapets teknologi.

I dag har Google rundt 70 selvkjørende biler, blant dem Lexus og en selvutviklet modell som ble vist fram i 2014.

Utviklingen følges nøye

Til tross for at Google har vært det selskapet som til nå har vært mest åpne om sin testing av selvkjørende biler, er Uber nå den aktøren de fleste ekspertene på området følger nøye, skriver The Verge.

Antagelsen er at selvstyrte biler, når de er klare, i utgangspunktet vil tas i bruk i nettbaserte bildelingsmodeller som Haxi, Lyft og Uber. Og Uber, med sitt jerngrep på det amerikanske bildelingsmarkedet markedet, er best posisjonert for å tjene på denne utviklingen mener ekspertene.

Da er det heller ikke tilfeldig at Google og Apple styrker sin satsing på delingsøkonomi-tjenester som ligner på Uber.

Med sin investering i Waze vil Google matche sjåfører med passasjerer som skal samme vei i løpet av rushtiden om morgen og kveld.

Tidligere i mai kom nyheten om at Apple investerer én milliard dollar i den kinesiske bildelingstjenesten Didi Chuxing. Techgigantens store investering gir dem en eierandel på to voksende felt innenfor teknologi – delingsøkonomi og bilteknologi. Det kan være en fordel når inntektene fra iPhone-salget er i ferd med å stagnere, skriver Reuters.

Les også

Uber delte informasjon om 13 millioner brukere i USA: Nå kritiserer de myndighetene

Les også

Hvem vinner digitaliseringsracet?

Les også

– Microsoft investerer i Uber

Her kan du lese mer om