Mini vokser

Tre måneder før introduksjonen i markedet viste Mini frem neste generasjon av modellen i Oslo.

STRUKKET SEG: Den kommende Minien er 10 centimeter lengre enn dagens modell, og uendelig mye større enn originalen.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Nylig viste Mini tredje generasjon av den moderne Minien på bilutstillingene i Tokyo og Los Angeles. Som ett av få andre steder ble den onsdag morgen vist i Oslo. Den skal slippes på markedet i mars.

- Det er sjeldent vi får en bil så tidlig. Det er fordi markedene i Norden er de som presterer best når det gjelder vekst, sa Petter Magnus Nissen fra Mini, under presentasjonen av bilen.

Siden 2009 er salget av Mini i Norge tredoblet, ikke minst takket være Countryman-modellen, men også tredørs Hatchback-utgaven som nå kommer i en ny generasjon har gjort det bra. Disse to modellene står for 85 prosent av Mini-salget i Norge, broderlig fordelt seg i mellom. Så langt i år er det solgt 960 nye Mini totalt i Norge.

Mer bilstoff på E24 BIL

ØKER: Petter Magnus Nissen, i Mini Norge, har hatt en tredobling av Mini-salget siden 2009.

Morten Abrahamsen

Mens den forrige utgaven tok med seg mye fra forgjengeren, skal det være anderledes denne gangen.

Mye nytt

- Bortimot ingen komponenter er tatt med fra den forrige utgaven, sa Nissen.

Samtidig understreket han at det har vært viktig at det visuelle ikke skiller seg for mye fra tidligere.

Bilen har blitt ti centimeter lenger, slik at beinplass i baksetet har blitt større, det samme har bagasjerommet som har økt fra 160 til 210 liter.

Under panseret er det også nyheter. Her er det tre synlidrete motorer som gjelder. Cooper kommer med en nyutviklet en på 1,5 liter som yter 136 hestekrefter, og den er 2,6 sekunder raskere fra null til hundre enn den utgående, med 7,8 sekunder.

Test av Mini Paceman Cooper S All4

Cooper D har og tre sylindre og et volum på 1,5 liter, ytelsene er 116 hestekrefter og den skal ha et snittforbruk på 0,35 liter per mil og et CO2-utslipp på 92 gram per kilometer.

Tre modeller

Ved introduksjon blir Cooper S toppmodellen, Cooper Works kommer mot slutten av 2014, den har en fire sylindret motor på to liter som yter 192 hestekrefter, og gjør null til hundre på 6,7 sekunder med automatgir, ett tidel mer med manuell.

RYDDET OPP: Speedometeret har nå flyttet seg fra klokken i midtkonsollen til en mer praktisk plassering bak rattet.

Morten Abrahamsen

Innvendig har de hørt på brukerne og fjernet speedometeret helt fra den digre klokka i midtkonsollen og satt inn et tradisjonelt ett bak rattet. Det har gjort at multimediaskjermen har blitt større. De har og flyttet vindusheisknappene fra midtkonsollen og satt de i dørene.

Setene kommer med flere justeringsmuligheter og bedre støtte til beina.

Startprisene blir så å si identiske med dagens modeller. 222.100 for Cooper, 224.100 for Cooper D og Cooper S vil koste 315.100.

Test av Mini Countryman John Cooper Works

Samtidig kan de fortelle at snittsummen for det en Mini-kjøper bruker på ekstrautstyr er 60.000 kroner.

- Det som er litt spesielt er at utgående modell i år har solgt mer i år enn i fjor, sa Kjetil Myhre, markeds og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Han forteller at de kommer til å gå tom for denne modellen i februar, og at den nye generasjonen er i butikkene måneden etter. Nisjeproduktene Mini Coupé og Roadster ruller videre i den formen de har i dag, det samme gjelder Countryman.

Les også:

Publisert:

Flere artikler

  1. Stor Mini-moro

  2. Unødvendig mega-Mini

  3. Mini som bør hete Medium

  4. Maksimum Mini

  5. BMW-sjokk: Nå blir det forhjulstrekk