Uber: Vi ønsker å utvide til flere norske byer

To måneder etter lanseringen i Oslo sier Uber at de ønsker å tilby sine tjenester i andre norske byer også.

OSLO: Den 19. november lanserte Uber sin tjeneste for første gang i en norsk by.

Heiko Junge
Publisert:,

Det ble bråk da Uber i slutten av november lanserte UberBlack og prøveprosjektet UberPop i Oslo, som første norske by.

Nå sier Uber til E24 at de ønsker å tilby sine tjenester flere steder.

– På nåværende tidspunkt har vi all oppmerksomhet mot å etablere vårt produkt i Oslo, men vi har ambisjoner om å tilby tjenestene i andre byer, sier Harry Porter ved Uber.

Jobber hardt

Han presiserer at de på nåværende tidspunkt ikke har noen konkrete planer om en slik utvidelse.

– Uber-appen har blitt lastet ned tusenvis av ganger i Oslo, så vi er fornøyd med måten nordmenn har tatt imot tjenesten på. Vi jobber fremdeles hardt med å få flere biler på gatene slik at vi kan møte den høye etterspørselen, sier Porter.

12 dager etter at Uber ble lansert i Oslo valgte løyvemyndigheten, Bymiljøetaten i Oslo kommune, å anmelde selskapet.

– Den ene er fra Oslo kommune for å drive drosjesentral, og det andre er at sjåførene ikke har tilstrekkelige kjøredokumenter, forklarte etatsdirektør Hans Edvartsen.

- Har dere blitt kontaktet av norske myndigheter om politianmeldelsen?

– Produktet som er åpent for publikum, UberBlack, opererer innenfor loven, og vi har derfor ikke hørt noe fra myndighetene, sier Porter.

I Danmark ble tjenesten anmeldt av myndighetene samme dag som lanseringen.

40 milliarder

Black-tjenesten bruker profesjonelle sjåfører med luksusbiler fra etablerte sjåførtjenester.

Pop-tjenesten er derimot en tjeneste der man kan få bli kjørt i en vanlig bil. Men dette er kun et lukket prøveprosjekt i Oslo, og derfor mener Uber at det er innenfor norsk lovgivning.

Les også

Anmeldte Haxi-sjåfører er taxisjåfører

Uber ble i fjor verdsatt til 40 milliarder dollar, og er dermed på annenplass på listen over de mest verdifulle oppstartsselskapene i verden. Øverst troner kinesiske Xiaomi, som er verdsatt til 45 milliarder dollar.

(Saken fortsetter under videoen fra VGTV)

Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet var tidlig ute med å si at det Uber sa at de skulle gjøre i Oslo ikke er lovlig i Norge.

– Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport, og ikke har løyve, er det ulovlig, sa statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet til E24 samme dag som Uber ble lansert.

Noen dager senere sendte Samferdselsdepartementet et brev til alle fylkeskommunene i Norge og Norges Taxiforbund, der de forsikret om at tjenesten var ulovlig. Dette førte til at Bymiljøetaten i Oslo kommune satte i gang en vurdering av tiltak mot Uber.

Departement-møte

Norges Taxiforbund har vært i møte med Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet, blant annet om tjenestene som utfordrer taxibransjen. Konklusjonen etter møtet var at det var opp til Bymiljøetaten å komme med en reaksjon overfor selskapene som driver tjenestene.

Les også

Statens vegvesen vil at du skal betale 20 kr for samkjøring

Haxi har en tjeneste som ligner den Uber har, men der betaler ikke passasjerer gjennom appen, og de presiserer på sine nettsider at det er mot norsk lov å drive persontransport uten løyve.

Politiet i Stavanger etterforsker Haxi, som også er anmeldt. Det har blant annet resultert i at en rekke sjåfører knyttet til Haxi i Stavanger har blitt anmeldt og ilagt forelegg av politiet etter at en politimann i sivil benyttet seg av tjenesten.

Haxi har imidlertid fortalt at de ønsker å ta saken til en av sjåførene for retten for å undersøke lovligheten i tjenesten og aksjonen.

Les også

- Om du betaler svart, er du fritt vilt som forbruker

Les også

- Vi kan ikke bare sitte stille

Les også

Uber lanserer et nytt prøveprosjekt i Hongkong

Her kan du lese mer om