Advarer mot Schau-boikott
- Kan slå tilbake på annonsørene som skygger unna, sier reklamesjef.
Store annonsører har bedt TV 2 om at deres annonser skal fjernes fra sendetiden omkring "De syv dødssyndene". Disse er blant annet Opplysningen 1881 og elektrokjeden Expert.
Administrerende direktør i reklamebyrået Try, Harald Strømme, advarer nå annonsørene mot å trekke forhastede konklusjoner.
Les på Kampanje: Annonsører skygger unna Schau
- Jeg vil i utgangspunktet oppfordre alle annonsører til å tenke seg om to ganger før de spontant kaster seg ut i en boikott på oppfordring fra det marginale og fundamentalistiske kristen-Norge. En slik boikott kan slå kraftig tilbake. Jeg er slett ikke sikker på at merkevarer som Coca-Cola og Expert er bedre tjent med å bli identifisert med Finn Jarle Sæle enn med Kristopher Schau. Snarer tvert i mot, sier Strømme til Kampanje.
Provoserte kristne
Tidliger i dag kunne generalsekretæren i det kristne medieforumet Familie og Medier, Geir Magnus Nyborg, fortelle at han hadde kontaktet annonsører til tv-programmet.
Før helgen sendte den kristne organisasjone ut et brev til alle dem som hadde sin tv-reklame før, under og etter programmet "De syv dødssyndene". Men Nyborg sier man ikke oppfordret til noen boikott.
– Vi har ikke oppfordret til noen boikott ettersom mange av annonsørene ikke var klar over at reklamen var plassert der. Vi har derimot oppfordret dem til å styre reklamer unna denne serien, og vil fortsette dialogen med annonsørene i ukene framover, sier han.
– Vi gir annonsørene en grundig begrunnelse for hvorfor vi gjør dette, og oppfordrer til debatt i ANFO og andre fora, hevder Nyborg.
Strømme viser til at Schaus program stort sett har fått gode kritikker, og til og med er omfavnet av liberale prester.