BMW, Audi og Mercedes setter salgsrekorder

Kampen mellom de tre tyske premiumbilene er hard.

I TETEN: BMW har så langt i 2011 solgt over en million biler. Her lages en ny BMW 1-serie ved fabrikken i Regensburg.
Publisert:

Det ligger mye prestisje i konkurransen mellom Audi, BMW og Mercedes-Benz. Disse tre tyske bilprodusentene har utallige modeller som konkurrerer direkte.

Det som er spesielt er at det ikke skiller så mye på totalsalget merkene i mellom. BMW er det største, men det skal ikke mange feilsatsingene til for at det kan forandre seg.

I løpet av årets ni første måneder har BMW solgt 1.021.927 biler når man ekskluderer Mini og Rolls Royce. Minis tall for samme periode er for øvrig 208.216.

I forhold til fjoråret er BMWs økning på 14,5 prosent.

Toyota taper i sterkt bilmarked

I samme periode solgte Audi 973.200 biler, men de øker enda mer, med 17,4 prosent.

Lavere fart på Mercedes

Mercedes-Benz taper litt moment til sine konkurrenter, med en økning på 7,6 prosent

Allikevel setter setter også de ny rekord med 919.288 solgte biler til og med tredje kvartal i 2011. Tallet er uten Smart, som solgte i 77.567 eksemplarer.

- Vi økte solid over hele verden, og oppnådde nok en gang rekordresultater for september, som videre bidro til rekord for tredje kvartal, sier Ian Robertson, styremedlem og ansvarlig for salg og markedsføring i BMW, i en pressemelding.

I september solgte BMW 128.446 biler, som er 9,3 prosent mer enn samme måned i fjor.

BMW har som mål å selge 1,6 millioner biler, med alle avdelinger inkludert, i 2011.

Ifølge Robertson er de på god vei til å nå det.

Bestselgere fra BMW

Det er X3-modellen som står for den største økningen på 260,6 prosent i september, med 11.345 biler, noe som henger sammen med at den nye modellen ble lansert sent i 2010. Andre modeller som går sterkt er X1, som nå har passert 200.000 produserte biler siden lanseringen for to år siden. 5-serien er mest solgt i sitt segment ifølge BMW og hadde en økning på nesten 30 prosent mot september i fjor.

Audi har en noe høyere prosentvis økning enn BMW og rykkerr stadig nærmere konsernet fra Bayern.

NY A6: Audi regner med at introduksjonen av den nye A6-modellen vil gi merket nok et salgsløft.

Og det er det særlig Kina som drar lasset. Der ble det solgt 29.500 Audi i september - 33,2 prosent mer enn i fjor.

- Eksepsjonelt suksessfullt for Audi i Kina. Vi klarte å øke vår ledelse i premiumsegmentet betydelig, takket være vår utvidete produksjonskapasitet, sier Peter Schwarzenbauer - styremedlem i Audis salgs- og markedsføringsavdeling.

Handler færre biler i USA

Så langt i år har de solgt 226.000 biler i Kina, og Schwarzenbauer sier de regner med å for første gang passere 300.000 biler på ett år der. Det er lokalt produserte Audi-modeller som A4L (som er ekstra lang) Q5, i tillegg viser det seg at kinesere og kjøper Q7 og A8L i større kvanta.

Ellers i verden er det særlig den nye A6-modellen Audi venter ett ytterligere salgsløft fra.

Mer bilstoff på E24BIL

Så langt i år skiller det ikke mer enn snaut 50.000 biler mellom BMW og Audi, og sistnevnte øker altså mest.

Personlige rekorder ikke nok

Mercedes-Benz setter også personlige rekorder, men må finne seg i å bli frakjørt av de to andre. For til tross for et rekordsalgsresultat over årets ni første måneder, øker de i lavere takt. 7,6 prosent.

De er nå over 100.000 biler bak BMW.

Dette er de nye bilavgiftene

Også her er det Kina som virkelig bidrar, med 32,8 prosent høyere

salg i år enn i fjor. I Vest-Europa står de mer eller mindre stille.

- Vi vil fortsette å vokse i fjerde kvartal også, så vi er på vei til å gjøre 2011 det mest suksessrike året i selskapets historie, sier Joachim Schmidt, vise-president i Mercedes-Benz' slags- og markedsføringsavdeling, i en pressemelding.

GIGANTISK ØKNING: Mercedes sin digre suv, R-klasse, har hatt en salgsøkning på nesten 70 prosent i 2011.

Det er C-klassen som er merkets bestselger, med 26.816 solgte biler i september. S-klassen er i følge Mercedes-Benz den mestselgende i sitt luksus-segment, med 51.665 biler så langt i år.

Gigant

Den gigantiske suv-en, R-klasse, har for øvrig hatt en salgsøkning på 67,9 prosent i år.

Schmidt trekker og frem at de mot slutten av året kommer med to helt nye modeller, M-klasse og B-klasse, som vil gi en ytterligere salgsøkning.

I Norge er det noe annerledes, her er Audi størst. Så langt i år har det blitt nybilregistrert 5.560 Audi i følge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det gjør dem til det sjuende største merket totalt sett.

BMWs tall er 4.760, men de øker 18,3 prosent mot Audis 10,3.

Også i Norge henger Mercedes-Benz etter, med 3.370 nybilregisteringer, som er tre prosent mer enn i fjor.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no