Skyhøyt ekstragebyr for leasingbiler: Bompasseringer ble 795 prosent dyrere
To bompasseringer som kostet 110 kroner, vokste til 985 kroner på regningen Johan Hoff fikk fra leasingselskapet.
Johan Hoff (52) på Ellingsøya utenfor Ålesund privatleaser en BMW 116i. Plutselig ble den månedlige fakturaen fra BMW Financial Services mye dyrere.
– Da jeg åpnet brevet med fakturaen, måtte jeg bare riste på hodet, sier Johan Hoff til Dine Penger.
Det som gjør Hoff hoderystende oppgitt er at det på fakturaen er oppført to ekstragebyrer for viderefakturering av bomavgifter, samtidig som det ikke finnes noen dokumentasjon for de faktiske kostnadene som leasingselskapet har for å viderefakturere bomavgiftene.
I utgangspunktet gjorde Hoff to bompasseringer med leasingbilen.
Disse kostet henholdsvis 50 og 60 kroner, totalt 110 kroner uten bombrikke. Men på fakturaen ble han krevd for totalt 985 kroner.
Kan lønne seg! Selv om det finnes ulemper ved leasing, kan leasing ofte være bedre enn å kjøpe - sett over tre år. Les mer i Dine Penger nr 10-2013 her!
Det kan du se våre eksempler for tre års bruk: Toyota, Ford, VW Golf, VW Passat, Volvo og Skoda
Slik vokste fakturaen. Fordi dette er en leasingbil, sender bomselskapet faktura for bompengene til leasingselskapet, som er registrert som eier av leasingbilen.
Leasingselskapet BMW Financial Services betaler bompengene og viderefakturer kostnaden for bompasseringene til Johan Hoff.
Doble gebyrer. Men i tillegg til de 110 kroner som Hoff nå blir viderefakturert for, krever BMW Financial Services at Hoff betaler to gebyrer for viderefakturering av hver av disse to bompasseringene med hele 437,50 kroner per bompassering, totalt 875 kroner.
110 kroner for to passeringer vokste med ekstragebyrene for viderefakturering dermed til en kostnad på totalt 985 kroner på fakturaen som Hoff fikk fra BMW Financial Services.
Noe som tilsvarer en økning på 795 prosent.
– Dette høres ut som et svært høyt gebyr for noe som jeg antar er en ganske enkel operasjon. I utgangspunktet bør denne typen gebyr, og andre typer betalingsgebyr, tilsvare kostnadene ved tjenesten, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
Daglig leder i BMW Financial Services Norge, Pontus Johansson, forsvarer størrelsen på ekstragebyret.
– Håndteringen av bompenger medfører mye ekstraarbeid, derfor tar vi ut et ekstra gebyr for dette. Dette fremkommer i avtalevilkårene, og i tillegg har vi på første leasingfaktura som blir sendt ut til våre kunder, en anbefaling om å installere bombrikke i bilen. Dersom kundene installerer bombrikke, unngår de dette gebyret, sier Pontus Johansson i BMW Financial Services Norge til Dine Penger.
Har du opplevd noe lignende? Da ønsker vi å snakke med deg. Ta kontakt med vår journalist!
– I utgangspunktet er ekstragebyret på kr 437,50. Men jeg fikk et samlet gebyr på 875 kroner. Med slik logikk vil leasingselskapet for eksempel kunne kreve 4375 kroner for å viderefakturere 10 bompasseringer samme dag, på samme faktura, sier Hoff til Dine Penger.
Hoff henvendte seg til BMW Financial Services den 23. oktober og ville gjerne vite hvorfor et slikt gebyr var på kr. 437,50 for hver bompassering. Altså en dokumentasjon.
– Dette ble jeg lovet å få snarest per e-post. Jeg har ennå ikke mottatt slik dokumentasjon. Ei heller annen reaksjon på min henvendelse, sier Hoff til Dine Penger.
Dine Penger har sjekket avtalevilkårene til de største leasingselskapene i Norge, og der er tilsvarende gebyr 300 kroner pluss moms. Hvorfor koster det kr 62,50 mer per faktura som viderefaktureres fra BMW Financial Services?
– Prisingen av selskapets tjenester gjøres ut fra interne retningslinjer. Selskapets prising av dette gebyret ligger på linje med andre leasingselskapers, selv om det kan variere, sier Johansson i BMW Financial Services Norge til Dine Penger.
Vil se nærmere på avtalevilkårene. Forbrukerombudet planlegger å foreta en større gjennomgang av markedsføring og avtalevilkår for privatleasing til neste år.
– Da vil vi også se på gebyrbruk og hvordan det opplyses om dette til kundene, presiserer Gjedrem.