Salgsfloppene i 2012

I et bilmarked som var svært godt i 2012, var den noen modeller som raste på salgstatistikkene. Se de ti største taperne i bildeserien over.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Personbilmarkedet endte på 137.967 nybilregistreringer i 2012, så å si det samme som i 2011. Dette gjør det et av de beste årene i historien for bilsalg.

Det sterkeste året noensinne var 1986, da det ble solgt 167.352 biler i Norge, mens det i 1985 ble solgt 159.179 biler.

Mer bilstoff på E24 BIL

I 1976, bare tre år etter oljekrisen, solgte forhandlere hele 145.247 biler i Norge. I kjølvannet av finanskrisen var tallet for 2009 under 100.000.

Les også: Arbeidshest er Norges nest mest solgte bil

50 prosent ned

Årets tall er for øvrig 10.000 over nivået markedet var på året før den nevnte krisen.

Bestselgende modell i 2012 var Volkswagen Golf, med 6.313, det til tross for at det kom en ny modell sent på høsten, dermed var de aller fleste som ble solgt den utgående versjonen. Noe som normalt er en unnskyldning for et totalt sviktende salg.

LES OGSÅ: Peugeot tror de klarer å snu den negative trenden

Ser man på modellene som sviktet totalt i 2012, har alle de ti største taperne et salgstup på rundt 50 prosent.

De store taperne

Peugeot er representert med hele tre modeller, mens en av 2011s største salgssuksesser, Mitsubishi ASX, møtte veggen i 2012.

Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken sin statistikk, og vi har kun tatt med bilmodeller som har over hundre registreringer. Biler som selger mindre enn dette kan oppleve store svinginger som har med at de har gått ut, eller er rene spesialbiler som selger litt ett år og er helt borte året etter. Det gir heller ingen mening å ta med biler som selger to eksemplarer ett år og en året etter.

Dette er de ti største salgsfloppene:

1. Toyota Iq - 54,9 prosent

2. Peugeot 5008 - 54,7 prosent

3. Peugeot 107 - 52,2 prosent

4. Masda 6 - 51,7 prosent

5. Mitsubishi ASX - 51,6 prosent

6. Peugeot 3008 - 50,9 prosent

7. Opel Meriva - 48,7 prosent

8. Suzuki SX4 - 48,4 prosent

9. Mitsubishi Lancer - 48 prosent

10. Citroën C4 - 47,6 prosent

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Bilnyheter løfter fjorårets tapere

  2. Denne bilen betyr altfor Honda i Norge

  3. Fryktelige tall forEuropas bilindustri

  4. Peugeot tror de klarer åsnu den negative trenden

  5. Aldri før har så mange kjøpt Volvo