For de spesielt interesserte

Med en helt ny GS-modell har Lexus en bil som kan ta opp konkurransen med de dyrere utgavene av BMW 5-serie og Audi A6. Drivverk og karosseriform gjør at få kommer til å bry seg.

Publisert: Publisert:

Lexus er et merke som ikke har noe sterkt fokus på Europa, med et nær totalt fravær av dieselmotorer og stasjonsvogner. I Norge har importøren sluttet helt med diesel, i stedet satser de på hybride drivlinjer.

Slik er det og med deres helt nye GS 450h, som kun leveres som sedan og i Norge er det bare hybridversjonen som markedsføres. Dette er en modell som ruller inn samme marked som de dyrere versjonene av Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6.

Bilen her er i det de kaller F-sport utgave, som koster i overkant av en million kroner. Grunnmodellen, Eco, koster 860.000. Med F-sport er bilen maksimalt utstyrt innvendig, og utvendig får man blant annet en litt annen front.

Venstre fil

I tillegg har den adaptivt understell, bakhjulstyring og mulighet for å stille bilen i forskjellige kjøremodus.

I forhold til modellen den erstatter, er bilen her langt mer distinkt utseende. Riktignok var det flere som kommenterte at den så ut som det hadde satt sammen elementer fra en rekke andre biler. I F-sport utgave er det særlig fronten som stikker seg frem, selv sier de at den skal ha denne effekten: «Flytt til høyre er du snill.»


Mer bilstoff på E24 BIL

Ser man på ytelsestallene, er de inne på noe her. Med en 3,5 liters V6-motor på 292 hestekrefter og en elektromotor på 200, som samlet gir en makseffekt på 345 hestekrefter. Null til hundre er oppgitt til 5,9 sekunder, så vi snakker om en skikkelig potent bil.

Et problem

Bilen starter fredelig, i elektriskmodus, og bensinmotoren trer sømløst inn. Samtidig oppstår et problem som er relatert til girkassen. Den er trinnløs, en såkalt CVT-kasse. For folk som ønsker en litt sportslig kjøreopplevelse er ikke dette særlig vellykket.

Man kan riktignok overstyre det hele via hendler på rattet, men det er mer en effekt enn noe som har en reell funksjon. Disse girkassene er som langrenn på idealtid. Lydbildet blir litt som en kjøkkenmaskin og det føles aldri veldig direkte og kontant. Man får i liten grad følelsen av at det er en så kraftig motor som tallene forteller, og det er vanskelig å finne noen rytme i en bil som legger seg på det samme turtallet, nær sagt uansett.

Kvalitetsfølelse

Samtidig så er det ingen tvil om at dette er en kvikk bil, men den litt frekke estetikken på F-sport versjonen blir noe villedende. For det er på komfort GS 450h eksellerer, sportslig er den ikke. Selv ikke det mest ivrige oppsettet, Sport+, gjør den til noe som kan matche en tilsvarende BMW 5-serie i kjøreglede.

(Saken fortsetter under bildet)

MINDRE TØRST: I forhold til forrige utgave er drivstofforbruket til GS-modellen redusert med 20 prosent.

Det man derimot får, er en svært komfortabel bil. Støy fra vei og vind er så å si fraværende. Setene er gode, det er lett å finne en perfekt sittestilling. Sikten fra baksetene er god og kvalitetsfølelsen står ikke tilbake for noe de tyske premiumprodusentene setter sammen.

Understellet tar seg av de fleste ujevnheter før de når setene, og styringen er eksakt om enn noe ullen. GS 450h er en utpreget stressfri sone.

Brukbar plass

Normalt selges biler i denne prisklassen med dieselmotorer, men Lexus sier GS 450h skal ha et forbruk som matcher disse, med et snittforbruk 0,59 liter per mil, tilsvarende tall for en BMW 535d med 313 hestekrefter er 0,54 liter per mil.

KVALITET: Lexus leverer et interiør med solid kvalitetsfølelse. De røde setene er kanskje ikke for en hver smak, andre alternativer er tilgjengelige.

Nå er nok disse ganske optimistiske i den virkelige verden, på en lengre tur som hovedsakelig var på motorvei lå snittet på nærmere 0,8, men det gir uansett en indikasjon på at det er temmelig likt som i BMWen.

Med to motorer i én bil, blir den innvendige plassen påvirket, men Lexus har pakket batterier og det elektriske drivverket smart. Så bagasjeplassen er veldig mye bedre enn i forgjengeren. 465 liter er 55 liter mindre enn i en tilsvarende 5-serie.

Noen få

GS står, ifølge Lexus, for Grand touring Sedan, og det er en svært kompetent milsluker, men det er ingen spennende bil å kjøre. Bilen klarer ikke helt å følge opp den hissige fronten.

En bil av denne art er ikke lett å selge i Norge, uten stasjonsvogn og diesel ser kjøpere i millionklassen andre steder. Lexus er i forlengelsen av dette nøkterne med sine salgsestimater. 30 biler regner de med å selge i år.

Det er med andre ord en bil for de spesielt interesserte.

Les også

Følg E24 biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om