Elektrisk BMW til 250.000

BMW kommer med sin første elbil til høsten. Den kan bli den billigste bilen fra merket i Norge.

TUSEN: Markedsdirektør i BMW Norge, Kjetil Myhre, regner med at minst tusen kunder kjøper i3 det første året.
Publisert:

I løpet av året skal BMW lansere sin første helelktriske bil, med modellen i3. Nå har den for første gang vært i Norge.

- Med denne bilen tror jeg vi treffer en helt ny kundegruppe, i tillegg til den vi allerede har, som setter pris på kjøreglede og sportslige egenskaper, sa Kjetil Myhre, markedsdirektør i BMW Norge, under presentasjonen av i3 på Aker Brygge fredag.

I3 er en kompaktbil, som skal ha en rekkevidde på 16 mil. Bilen er laget på en helt ny fabrikk og i3 er den første modellen derfra som kommer på markedet.

Fortsatt et konsept

Bilen som ble vist frem kalles fortsatt et konsept, og skiller seg noe fra modellen som kommer i handelen. Glasset under skulderlinjen på dørene vil forsvinne, ifølge Myhre. Det kunne og virke som dørene, der bakdøren er hengslet bak, for maksimum åpning til kupeen, vil bli erstattet av en vanlig løsing.

Bilen skal lanseres 16. november, men allerede i sommer vil den endelige utgaven bli vist.

BIL I BUR: BMWs første helektriske bil for massemarkedet, i3, kommer hit til høsten. Bilen her er fortsatt et konsept, den endelige utgaven vil ha andre dører, blant annet.

- Fra lanseringen og ut 2014 regner vi med å minimum selge 1000 biler. Vi er i sluttforhandlingene på prisen, så vi har ikke en endelig pris. Men estimatet går på at den vil koste 40.000 euro, inkludert avgifter, i Tyskland, sier Myhre.

Mer bilstoff på E24 BIL

Trekker man fra momsen som er 19 prosent i Tyskland, vil det si en pris på cirka 250.000 i Norge. Elbiler er som kjent avgiftsfrie i Norge. Den vil med andre ord bli en av de aller billigste bilene BMW kan tilby i Norge. I Tyskland tilsvarer en slik pris omtrent den billigste 5-serien, ifølge Myhre.

Tidlig ute

Med i3 vil BMW være tidlig ute med en elbil, i forhold til mange av de andre store bilkonsernene. Per i dag er det Nissan som leder an med Leaf, mens Volkswagen vil komme med en elektrisk versjon av Up omtrent samtidig med i3. Andre konkurrenter vil være trillingbilene Peugeot Ion, Mitsubishi I-miev og Citroën C-zero. I tillegg er Europa-lanseringen av Tesla Model S rett rundt hjørnet.

Les også: BMWs fremtid presentert

- Vi ser jo på konkurrentene og, og Tesla har jo vært tidlig ute. Samtidig er i3 laget for bybildet, det er en bybil. Først når vi kommer med i8, som riktignok er en hybridbil, vil vi ha en bil som er en konkurrent til Tesla, sier Myhre.

I 2012 solgte BMWs argeste konkurrent i Norge, Audi, 1000 biler mer enn BMW. Audi har ingen umiddelbare planer om en elbil, og skulle Myhres estimat stemme, kan i3 være modellen som gjør at BMW blir større enn Audi i Norge.

Les også:

Test av Mini-E

BMW: 40 år med elektriske forsøk

Tungvektere melder seg på i elbilmarkedet

Publisert:
Gå til e24.no