Elbilrekord i november:
- Tallet kunne vært enda høyere

En stadig større andel av personbilmarkedet er elbiler, og nå kommer flere av de store aktørene på banen.

EL-BOOM: Nye modeller og gode tilbakemeldinger fra eierne gjør at elbiler selger som aldri før i Norge. Her fra leveringen av de første Tesla Model S i høst.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

I oktober ble det registrert 1434 nye elbiler i Norge, noe som er ny rekord. På topp ti-listen er det nå tre modeller som gjør seg gjeldende: Tesla Model S, Nissan Leaf og Volkswagen E-up!.

Les også: Nybilsalget øker i november

Markedsandelen til elbilene i personbilmarkedet var 11,9 prosent, mot 2,6 prosent i samme måned i fjor.

Erik Figenbaum, forsker i avdelingen i for sikkerhet og miljø hos Transportøkonomisk institutt, tror trenden kan forsette.

- Det er selvsagt vanskelig å si om det flater ut eller ei, men tallet kunne jo vært enda høyere om de hadde klart å levere flere av de forhåndsbestilte bilene. Det er i tillegg overraskende at Nissan Leaf fortsetter å selge så bra selv om det kommer nye modeller. Det ser ikke ut til at disse tar noe salg fra Leaf, sier han.

Erik Figenbaum, forsker i avdelingen i for sikkerhet i miljø hos Transportøkonomisk institutt

Tove Lauluten

Han mener en viktig faktor er at de som allerede har kjøpt elbil, forteller omgivelsene at de er fornøyde. Dette kan forsterke trenden.

- De har vist at bilene fungerer i hverdagen for folk flest. Et annet viktig element er naturligvis gratis passering av bomringene. Det gjør den til en svært attraktiv hverdagsbil for mange. Det er jo mange bommer i Norge.

Utenfor byene

Det at det har vist seg at elbilene fungerer som en bruksbil, har samtidig gjort at de nå har begynt å spre seg til områder langt utenfor byene, ifølge Figenbaum.

Les også: Tesla bringer elbilsalget langt foran målet

For første gang i Norge, og trolig i hele verden, toppet en elbil salgsstatistikkene i september, med Tesla Model S. Dette ble fulgt opp med Nissan Leaf som listetopp måneden etter. I november lå Model S på andre plass, Leaf på femte og for første gang var Volkswagens Up! inne blant de ti, i høy grad takket være den elektriske varianten E-up!.

Figenbaum trekker frem de lange batterigarantiene, som har fjernet usikkerheten rundt levetiden til de kostbare batteripakkene, slik at folk om noen år kan selge elbilene videre innenfor garantitiden.

STOR INTERESSE: Kjell-Arne Wold hos Tesla kan fortelle om fortsatt stor interesse for Model S.

Morten Abrahamsen

- Dette gir en økt trygghet for førstegangskjøperne.

Årets store komet, Tesla, kan melde om en stor interesse for Model S.

- Vi har fortsatt en jevn ordreinngang, og merker at interessen fortsatt er skyhøy, sier Kjell Arne Wold, leder av Tesla-butikken i Oslo, til E24.

Mer bilstoff på E24 BIL

Ved utgangen av 2013 regner han med at de har levert ut 2000 biler siden introduksjonen av Model S i august.

- Bestiller du bil i dag, får du den i mai. Vi har cirka fem måneders leveringstid.

Norges største bilimportør, Møller-gruppen, melder seg på med flere Volkswagen elbiler. Figenbaum tror at når de først entrer markedet så blir det med full tyngde.

OVER TUSEN: Anita Svanes i Volkswagen har over 1100 bestillinger på E-up!, neste år kommer Golf i elektrisk versjon.

Morten Abrahamsen

- Interessen har vært veldig stor. Vi har nå over 1100 bestillinger inne på E-up!, og regner med å få levert ut mellom 400 og 500 i år. Neste år tror vi på 2000 E-up!, sier Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen i Norge, til E24.

Til våren kommer de med en helelektrisk versjon av bestselgeren Golf.

- Vi tror og på et salg på rundt 2000 på denne modellen i 2014, sier Svanes.

Også BMW har godt over 1000 bestillinger på deres første elbil, i3, som nettopp er lansert. Her har problemet vist seg å at produksjonen ikke holder tritt med etterspørselen.

Kjetil Myhre, markedsdirektør i BMW Norge, har tidligere fortalt at planen er at de skal levere ut minst 1000 i3 i 2014.

Les også:

Flere artikler

  1. 80 prosent av Volkswagens elbiler havner i Norge

  2. Nye modeller gir videre elbilvekst

  3. Elbilandelen vokser fortere enn forventet

  4. Annonsørinnhold

  5. Det har ikke blitt solgt flere av en modell siden jappetiden

  6. Olav har ventet 1600 dager på Tesla Model X:
    Her får han endelig hendene på rattet