Elbilrekord i november:
- Tallet kunne vært enda høyere

En stadig større andel av personbilmarkedet er elbiler, og nå kommer flere av de store aktørene på banen.

EL-BOOM: Nye modeller og gode tilbakemeldinger fra eierne gjør at elbiler selger som aldri før i Norge. Her fra leveringen av de første Tesla Model S i høst.

Morten Abrahamsen
Publisert:

I oktober ble det registrert 1434 nye elbiler i Norge, noe som er ny rekord. På topp ti-listen er det nå tre modeller som gjør seg gjeldende: Tesla Model S, Nissan Leaf og Volkswagen E-up!.

Les også: Nybilsalget øker i november

Markedsandelen til elbilene i personbilmarkedet var 11,9 prosent, mot 2,6 prosent i samme måned i fjor.

Erik Figenbaum, forsker i avdelingen i for sikkerhet og miljø hos Transportøkonomisk institutt, tror trenden kan forsette.

- Det er selvsagt vanskelig å si om det flater ut eller ei, men tallet kunne jo vært enda høyere om de hadde klart å levere flere av de forhåndsbestilte bilene. Det er i tillegg overraskende at Nissan Leaf fortsetter å selge så bra selv om det kommer nye modeller. Det ser ikke ut til at disse tar noe salg fra Leaf, sier han.

Erik Figenbaum, forsker i avdelingen i for sikkerhet i miljø hos Transportøkonomisk institutt

Tove Lauluten

Han mener en viktig faktor er at de som allerede har kjøpt elbil, forteller omgivelsene at de er fornøyde. Dette kan forsterke trenden.

- De har vist at bilene fungerer i hverdagen for folk flest. Et annet viktig element er naturligvis gratis passering av bomringene. Det gjør den til en svært attraktiv hverdagsbil for mange. Det er jo mange bommer i Norge.

Utenfor byene

Det at det har vist seg at elbilene fungerer som en bruksbil, har samtidig gjort at de nå har begynt å spre seg til områder langt utenfor byene, ifølge Figenbaum.

Les også: Tesla bringer elbilsalget langt foran målet

For første gang i Norge, og trolig i hele verden, toppet en elbil salgsstatistikkene i september, med Tesla Model S. Dette ble fulgt opp med Nissan Leaf som listetopp måneden etter. I november lå Model S på andre plass, Leaf på femte og for første gang var Volkswagens Up! inne blant de ti, i høy grad takket være den elektriske varianten E-up!.

Figenbaum trekker frem de lange batterigarantiene, som har fjernet usikkerheten rundt levetiden til de kostbare batteripakkene, slik at folk om noen år kan selge elbilene videre innenfor garantitiden.

STOR INTERESSE: Kjell-Arne Wold hos Tesla kan fortelle om fortsatt stor interesse for Model S.

Morten Abrahamsen

- Dette gir en økt trygghet for førstegangskjøperne.

Årets store komet, Tesla, kan melde om en stor interesse for Model S.

- Vi har fortsatt en jevn ordreinngang, og merker at interessen fortsatt er skyhøy, sier Kjell Arne Wold, leder av Tesla-butikken i Oslo, til E24.

Mer bilstoff på E24 BIL

Ved utgangen av 2013 regner han med at de har levert ut 2000 biler siden introduksjonen av Model S i august.

- Bestiller du bil i dag, får du den i mai. Vi har cirka fem måneders leveringstid.

Norges største bilimportør, Møller-gruppen, melder seg på med flere Volkswagen elbiler. Figenbaum tror at når de først entrer markedet så blir det med full tyngde.

OVER TUSEN: Anita Svanes i Volkswagen har over 1100 bestillinger på E-up!, neste år kommer Golf i elektrisk versjon.

Morten Abrahamsen

- Interessen har vært veldig stor. Vi har nå over 1100 bestillinger inne på E-up!, og regner med å få levert ut mellom 400 og 500 i år. Neste år tror vi på 2000 E-up!, sier Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen i Norge, til E24.

Til våren kommer de med en helelektrisk versjon av bestselgeren Golf.

- Vi tror og på et salg på rundt 2000 på denne modellen i 2014, sier Svanes.

Også BMW har godt over 1000 bestillinger på deres første elbil, i3, som nettopp er lansert. Her har problemet vist seg å at produksjonen ikke holder tritt med etterspørselen.

Kjetil Myhre, markedsdirektør i BMW Norge, har tidligere fortalt at planen er at de skal levere ut minst 1000 i3 i 2014.

Les også: