En vellykket ansiktsløftning

Halvveis i sitt livsløp har Mercedes-Benz sin E-klasse fått en visuell oppgradering, som er svært heldig.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Den oppgraderte Mercedes-Benz E-klasse kan være et godt symbol på at noe er på gang hos den gamle dinosauren. I mange år har de tapt terreng til konkurrentene Audi og BMW. Mercedes har hatt en blanding av rust- og gubbe-image, mens de to andre har sust forbi køen til Kragerø eller Geilo.

E-klasse har i lang tid vært selve symbolet på Mercedes, bilen som gikk fra å være en granittsolid luksusbil til en traust sedan på et par tiår. Det så etter hvert ut som det var et krav at man var besteforeldre for å kjøpe den som privatbil.

Med W212-utgaven, som kom i 2009, virket det som de ønsket å gjøre noe med dette, og kom med en design som var en smule utfordrende. Bilen hadde skarpe kanter og en front med delte lykter. Tidligere utgaver var muligens litt slappe rent utseendemessig, men spesielt vakker var ikke denne nye retningen.

Ny front og hekk

Beviset på at det ikke var helt vellykket, og at det neppe virket som de ønsket, er at ingen andre Mercedes-modeller fulgte opp. Tvert i mot har så å si alle de andre adoptert en helt lik front, fra minst til størst, som nå, ved midtlivs oppdateringen, og har funnet frem til E-klassen.

Noe som har løftet hele modellen kraftig. Den ser rett og slett bra ut. Den milde poleringen av de skarpe kantene, nye lykter og fanger bak og den nye, men svært familiære, fronten gjør susen.

Så om man er i markedet for en stor og smådyr familiebil har Mercedes virkelig meldt seg på igjen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Og ett sted er det ingen av konkurrentene kan matche E-klassen er bagasjeplass. 695 liter er i konteinerklasse. Det er rundt 130 liter mer enn i 5-serie og A6.

Lukusbil

Komforten er på luksusbilnivå. Uansett hvilket modus man setter fjæringer og dempere på, spiser den unna helt ujevnheter på en nær magisk måte. Her hjelper en god akselavstand til, og bilen føles svært stabil og sikker. Der den ikke helt når opp er på de sportslige egenskapene.

Flere biltester

Den føles tung og seig i svinger, og den klarer heller ikke ligge så flatt og stabilt som en BMW 5-serie. Kjøreopplevelsen er i lenestolklassen, uansett.

Det trenger ikke å være negativt, men om man ønsker litt ekstra kjøremoro på kjøpet når man først legger så mye penger på bordet, er 5-serien et bedre valg. I og for seg er og Jaguar XF det, men den er ikke tilgjengelig med firehjulstrekk i Sportbrake, altså stasjonsvognutgave.

Riktig motor

Nyhetene på den nye modellen er nye sikkerhetssystemer og en ny bensinmotor. I bilen vi testet var det en motor som har vært med noen år. En veldig riktig motor. Dieselen på drøyt to liter med fire sylindre som yter 204 hestekrefter. Denne finnes i fleste familie-Mercedesene og er en motor som har en bra miks av krefter og drivstofføkonomi.

LINJER: E-klasse er en stor bil med fine linjer.

Med et kraftig dreiemoment, 500 newtonmeter, som er tilgjengelig fra lave turtall føles bilen sterk. Null til hundre er oppgitt til 8,1 sekunder, hvilket sier at det ikke er en spesielt sprek, men det føles som om man kan fylle bilen med bagasje og oppnå de samme tallene.

MEGAPLASS: Bagasjerommet er svære saker. 695 liter er vel 130 mer enn i de skarpeste konkurrentene.

Testbilen var fylt opp med alt som finnes av utstyr, til en kostnad av godt over 300.000, hvilket gjør at den runder millionen. Normalt, ifølge importør Bertel O. Steen, bruker kundene 100.000 til 150.000 på utstyr.

Øker

Mercedes har den senere tiden fått opp salgstaken i Norge, særlig ved hjelp av den nye A-klassen. Så langt i år er økningen på over 20 prosent. Men vil E-klassen gjøre dette tallet enda hyggeligere sett med Mercedes-øyne?

For det er ikke helt lett å se hvor de skal finne mange nye kjøpere. Det er neppe noen 5-serie kunder som vil falle for E-klassen, så da er det egentlig bare A6 som må passe seg. På den annen side så er imaget på disse to merkene i dag så vidt forskjellige at det virker litt søkt det også.

Uansett så har de som ventet med å kjøpe E-klasse til denne face-lift versjonen kom, gjort et smart valg.

Les også:

Test av Mercedes-Benz E 300 Blutec hybrid

Bilsalget i Europa stiger - for første gang på lang tid

Bertel O. Steen skiller ut bil og eiendom

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Komfort, komfort, komfort

  2. Kompaktbil av høy kvalitet

  3. Komfort-klasse

  4. Mercedes' beste «småbil»

  5. For baksetesjåføren