Opera avviser forsøk på å gå «under radaren»: - Derfor slapp vi meldingene fredag kveld

Styrelederen forklarer hvorfor Opera slapp tre viktige meldinger etter at de fleste hadde tatt helg sent fredag ettermiddag. Og bekrefter samtidig at det er interesse for Opera fra flere ulike hold.

UNDER RADAREN? Opera og administrerende direktør Lars Boilesen slapp fredagen tre nyheter på rappen.

Jostein Nissen-Meyer
Publisert:,

Kokken 20.00 på fredag slapp Opera tre viktige meldinger; varsel om en strategisk gjennomgang, oppkjøp av app-selskapet Bemobi i Brasil, og et resultatvarsel med nedjustert guiding for 2015.

Investeringsdirektør i Dovre Forvaltning, Stig Myrseth, uttrykket overfor E24 tirsdag at det kunne virke som om Opera ønsket å gå litt under radaren, da spesielt med tanke på resultatvarslet – som altså ble sendt ut da de fleste hadde ttatt helg, og samtidig som at det ble blandet sammen med de to andre meldingene.

Også i Dagens Næringsliv ble det tirsdag spekulert i om Opera ønsket å «sukre pillen» og «kamuflere resultatvarselet».

Avviser spekulasjonene

Styreleder i Opera, Sverre Munch, har registret at det har blitt «påstått at vi hadde valgt tidspunktet med omhu av flere forskjellige årsaker», men det avviser han.

– Vi hadde styremøte torsdag kveld og det var tre saker som var viktige; den strategiske gjennomgangen, andrekvartalstallene og ny guiding for helåret, og oppkjøpet.

– Om jeg da forteller deg at styret anmodet om endringer på oppkjøpsavtalen og vi hadde ikke helårsguidingen klar fordi den blant annet var basert på juli-tallene og de var bare to-tre dager gamle. Så var det en del jobber som måtte gjøres, forteller Munch til E24 på dagens kvartalspresentasjon.

– Sov ikke

Munch sier videre at administrerende direktør Lars Boilesen, finansdirektør Erik Harrel og flere andre ikke sov natt til fredag, som følge av arbeidet med å få alt på plass.

INTERESSE FOR OPERA: Styreleder Sverre Munch sier at det er interesse for Opera fra flere ulike hold.

Jostein Nissen-Meyer

– Det var team på tre kontinenter i tre ulike tidssoner som jobbet på dette og vi håpet å få det ut før klokken ni fredag morgen. Det klarte vi rett og slett ikke. Det var veldig viktig å få ut alle de tre tingene på en gang, da markedsreaksjonen kunne være ulike på de tre ulike meldingene, og da hadde vi ikke noe annet valg enn å legge det til kvelden. Det var ikke fordi at vi ikke prøvde.

– Det er naivt å tro at det skulle påvirke noe, sier Munch.

– Flere har vist interesse for Opera

Kuttet i guidingen for 2015 (se egen faktaboks) sørget for å sende Opera markert ned da handelen startet mandag, og overskygget i stor grad at styret også varslet om at de som følge av interesse fra flere aktører har besluttet å sette i gang en såkalt strategisk gjennomgang.

I klartekst vil det si at man undersøker muligheten for salg eller mulige fusjoner av deler eller hele virksomheten.

– Det er flere og ulike parter som har vist interesse, sier Munch til E24.

– Er interessen for deler av Operas virksomhet eller hele selskapet?

– Interessen kommer fra ulike hold og med ulike strategiske innfallsvinkler

Det er ikke noe nytt at det har vært interesse for Opera blant ulike aktører, men ifølge Munch har det vært en høyere intensitet de siste månedene.

SKUFFET: Opera skuffet både med resultatene for andre kvartal og guidingen for 2015 som helhet. Styreleder i Opera Sverre Munch (t.v.) og administrerende direktør i Opera Lars Boilesen.

Jostein Nissen-Meyer

– Styret ønsker å se på hvordan vi er organisert og ta en åpen gjennomgang. Da kan man sammenligne mulighetene på et bredt og proaktivt, i stedet for å bare være reaktiv og ikke være sikker på at man tar alle muligheter med i betraktning.

– Bør ikke ta for lang tid

Opera har hyret inn ABG Sundal Collier og Morgan Stanley som rådgivere i prosessen.

Den såkalte strategiske gjennomgangen er ventet fullført i løpet av andre halvår.

– For organisasjonens del bør ikke slike prosesser ta for lang tid, så vi har som mål om å komme frem til en konklusjon innen tre til fire måneder, sier Munch.

Ikke fornøyd med guiding-kutt

Munch er samtidig lite fornøyd med at Opera ble nødt til å sende ut sin andre resultatskuffelse i år. I februar la nemlig Opera frem et svakt resultat for fjerde kvartal og la frem en guiding som var svakere en forventet.

I februar varslet man om et brutto driftsresultat på 130–140 millioner dollar i 2015, mens forventningene i markedet lå helt oppe på 190 millioner dollar. Fredag kveld ble guidingen senket til 108–118 millioner dollar.

I hovedsak som følge av at inntektsguidingen senkes fra 630–650 millioner dollar til 600–618 millioner dollar.

– Det er jeg ikke det minste fornøyd med, og det er fryktelig uheldig. Det eneste vi kan gjøres er å gripe problemene an.

Munch påpeker at det var veldig ulike faktorer som gjorde seg gjeldende denne gang i forhold til i februar.

TROR PÅ BEDRE VEKST: Opera-sjef Lars Boilesen.

Jostein Nissen-Meyer

– Da var det særlig eksterne effekter, som valuta, nå er det en del av egen virksomhet som ikke gjør det så godt som forventet.

– Tror på sterkere vekst

For Operas del er det programvaren for optimalisering av videoreklame som har bidratt mest positivt, mens den øvrig virksomheten innen mobilreklame ikke innfridde i andre kvartal.

– Vi har ikke hatt nok fokus utenfor video-segmentet, og vi har ikke hatt den salgsutviklingen vi ønsket. Vi har reorganisert organisasjonen litt på det området og vi føler at det er på stell. Det taler for at vi får en bedre vekst i andre halvår, sier Opera-sjef Lars Boilesen til E24.

Det er spesielt innen Instant Play at Opera kan vise til en solid vekst. Instant Play-teknologien gjør at reklamevideoer på mobil laster raskere og med et klarere bilde.

Boilesen føler seg relativt sikker på forbedring.

– Vi har mange OEM-avtaler «linet» opp (OEM-avtaler er avtaler der Opera-programvare er forhåndsinstallert på enhetene produsentene leverer), og vi ser for oss en større vekst for videoreklame. Det er ikke noe som tyder på at vi ikke skal få en større vekst i andre halvår, sier Boilesen.

Opera-aksjen endte onsdag opp 0,83prosent, til 54,95 kroner.

Her kan du lese mer om