Kjempetap for Sony

Tar store nedskrivninger på mobilvirksomheten og tror de kommer til å tape 13,8 milliarder i år.

SLITER: Hard konkurranse og lavere forventninger til inntjening fremover gjør at Sony må skrive ned verdien på mobilvirksomheten i regnskapene sine. Selskapet vil nå satse på flaggskip-modellene sine, som Sony Xperia Z2, og redusere antallet modeller i mellomsegmentet.

Ishara S.kodikara
  • Jostein Nissen-Meyer
Publisert:

Sony vil ta en nedskrivning på 180 milliarder yen – tilsvarende 10,8 milliarder kroner for inneværende regnskapsår.

Nedskrivningen relaterer seg til selskapets mobilvirksomhet, der forventningene til inntjening fremover er skrudd kraftig ned.

Selskapet venter seg nå at det totale tapet for regnskapsåret, som avsluttes i mars 2015, vil komme opp i 230 milliarder yen – eller 13,8 milliarder kroner. Det er mer enn en firedobling fra tidligere anslag; så sent som i juli estimerte selskapet at de kom til å tape 50 milliarder yen.

Situasjonene påvirker også selskapets utbyttekapasitet og Sony varsler nå at de ikke kommer til å betale utbytte til aksjonærene. For fjorårets regnskapsår ble det utbetalt 26 milliarder yen til aksjonærene.

Tøff konkurranse

Bakgrunnen for den store nedskrivningen av verdien på mobilvirksomheten, er at Sony i juli startet en gjennomgang av mobilvirksomheten og har nå innsett at man kan vente seg en lavere kontantstrøm fra denne enn tidligere anslått.

De tidligere planene for virksomheten fokuserte primært på å oppnå en vesentlig salgsvekst. Den nye planen vil nå heller fokusere «på den vesentlige endringen i markedet og det konkurransedrevne miljøet innen mobilsegmentet».

Strategien nå går på å redusere risikoen og levere et mer stabilt overskudd og konsentrere seg om premium-modellene og redusere modellene i mellomsegmentet.

Tap i fjor også

I fjor tapte Sony for øvrig 128 milliarder yen – tilsvarende 7,7 milliarder kroner. Selskapets inntekter anslås å være tilnærmet uendret i år på 7.800 milliarder yen – eller rundt 470 milliarder kroner.

Elektronikkgiganten har slitt de seneste årene, og det gjenspeiler seg tydelig i aksjekursen. Siste tre år kan Sony-aksjen vise til kursnedgang på én prosent, per i dag, mens hovedindeksen i Japan, Nikkei 225, i samme periode har steget 79 prosent.

Les også:

Playstation-salget knuser XboxSony presser Tokyo-børsen ned

Publisert:

Flere artikler

  1. Sony sier opp 2.100 i smarttelefondivisjonen

  2. Microsoft kutter 7.800 ansatte

  3. Oljekjempene skrev ned verdier: Store tap for Exxon, Equinor og Shell

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Rekordomsetning for storeksportør

  6. SAS gikk 719 millioner i minus i året som gikk