Snap med nye funksjoner: – Dette er bare begynnelsen

Snap starter samarbeid med dating-appen Bumble og Lego når de i dag avslører nye tekniske funksjoner på Snapchat.

Flere linse-funksjoner røpes under dagens «Snap partner summit».
  • Hanna Ghaderi
Publisert:

På den årlige «Snap partner summit» legger Snapchat frem nyheter og trender. I denne omgang legges det frem nye funksjoner for Snapchats linsefunksjoner.

– Lens Studio er et kraftig, gratis skrivebordsprogram som lar skapere, utviklere og virksomheter kombinere tekniske og kreative ferdigheter for å bygge, publisere og markedsføre de velkjente linsene på Snapchat, legger Snap frem under dagens pressekonferanse.

I dag oppdateres Lens studio med verktøy som blant annet gjør at brukere kan samhandle i sanntid.

Les også

AT&T og TV Norge-eier Discovery i gigantsammenslåing

Lego-samarbeid

Snap annonserer at de inngår et samarbeid med Lego som et eksempel på videreutviklingen av linsene.

Dette gjør at brukere kan bygge med Lego selv om de ikke sitter i samme rom, og er ifølge direktør for Computer Vision Engineering, Qi Pan, bare begynnelsen.

Illustrasjonsfoto fra Snap på hvordan linse-funksjonen kan brukes på tvers av sted gjennom VR.

– Hvordan tror du de norske selskapene og merkevarene kan utnytte denne teknologien?

– Hvert land kan skape unike opplevelser innenfor VR, jeg tror magien med Lens Studios og de nye verktøyene, er at norske utviklere kan skape produkter som er skreddersydd det norske markedet, sier han.

Les også

Facebook tapte irsk rettsrunde om viktig prinsippsak

VR-briller

I tillegg lanserte gründer Evan Spiegel Snaps nye VR-briller kalt «Spectacles».

Brillene er riktignok ikke til salgs. De er laget for innholdsprodusenter slik at de skal kunne forestille seg «hvordan man kommuniserer, lever og utforsker verden sammen» gjennom VR, skriver Snap i pressemeldingen.

Hiver seg på dating-trend

Snap starter et samarbeid med datingappen Bumble, hvor brukere som «matcher» skal kunne sende videomeldinger.

– Dette gjør vi for å gjøre «bli-kjent-chattene» litt morsomme og mer engasjerende, legger Snap frem under dagens møte.

Det er ikke det eneste samarbeidet som annonseres. Snap starter også «Ticketmaster mini», som skal gjøre det enklere å finne arrangementer og venner som skal på disse.

Les også

Silicon Valleys skyggeside

500 mill. månedlige brukere

For et selskap som Snap er en av nøkkelverdiene man måles på hvor mange aktive daglige brukere selskapet har. I første kvartal økte daglige aktive brukere med 22 prosent til 280 millioner.

På årets Snap Partner Summit legger de frem samme tall, men Snap melder om at de nå når ut til 500 millioner aktive månedlige brukere. Nærmere 40 prosent av brukerne befinner seg utenfor Nord-Amerika og Europa.

Sosiale medieselskapet hadde en omsetning på 769,7 millioner dollar i første kvartal, opp 66 prosent fra året før.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Snap Inc.
  2. Sosiale medier
  3. Bumble
  4. Snapchat
  5. Lego

Flere artikler

  1. Annonsemarkedet har gitt nettgigantene milliardinntekter

  2. Vil endre hvordan folk sover

  3. Sjokkdigitalisering og sommertanker

  4. Kahoot tjente 50 millioner kroner i andre kvartal

  5. Verdens største kryptobørs kutter i Norge etter brev fra Finanstilsynet