Klarna: 68 prosent flere transaksjoner på Singles Day

Den kinesiske handelsdagen ble tatt i bruk av norske forbrukere. Det viser tall fra Klarna.

NETTHANDEL: Singles Day er egentlig en kinesisk netthandelsdag, men i Norge har også fysiske butikker hatt salg.

Foto: Posten
  • Sigrid Moe
Publisert:

Klarna, som leverer betalingsløsninger, melder om at Singles Day vokser i Norge, sammenlignet med i fjor.

Totalt har de registrert 68 prosent flere transaksjoner i norske nettbutikker på årets Singles Day, sammenlignet med i fjor. En av de store kategorivinnerne er erotikk, med en ordrevekst på hele 63 prosent.

Les også

Stadig flere salgsstunt for kriserammet varehandel: – Skyter seg selv i foten

Salgsaktivitet

– Dette viser med all tydelighet at Singles Day er i ferd med å sette seg som handledag i Norge. Vi merker også at våre flere tusen norske nettbutikker i økende grad arrangerer salgsaktiviteter i forbindelse med det som internasjonalt blir kalt verdens største handledag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Singles Day er en relativt ny handelsdag i Norge, men i år er første år flere nettbutikker har kastet seg med på trenden.

Les på E24+

Slik ble «Singles Day» den største handleorgien noensinne

Julehandelen

– Hvis Singles Day er en temperaturmåler for salget videre i november og desember, tyder alt på at det vil nå nye høyder i år, sier Klarnas markedsdirektør

Virke-direktør Harald J. Andersen sa i forrige uke at han frykter at den nye salgsdagen også vil ta av juleomsetningen til butikkene.

– Markedsdynamikken er slik at jeg ikke tror de tør å la være å være med. Det jeg også frykter er at mye av omsetningen fra Norge også handler i utenlandske nettbutikker, sa Andersen.

Størst volumøkning i Sverige

Norge hadde den største veksten i antallet enkelttransaksjoner, sammenlignet med fjorårets Singles Day. Mens Norge endte opp med en økning på 68 prosent, økte den 52 prosent i Sverige og 44 prosent i Finland. Volumøkningen var størst i Sverige, med 107 prosent.

Singles Day begynte i Kina som en feiring av å være single, eller enslig. Den faller hvert år på 11/11, den 11. november, fordi at tallet er satt sammen av fire 1-tall. Det er den kinesiske it-giganten Alibaba som har fått æren for at dagen har blitt en stor shoppe-dag.

Les også

– Er du for treig, dør du uansett

Les også

Varehandelen etter kriseåret 2018:– Julehandelen er viktigere enn på lenge

Les også

Varehandelen er i krise: Millionene drysser over sjefene

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel
  2. Handel
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nordmenn dro kortet over ni millioner ganger fredag

  2. – Skyter seg selv i foten

  3. Klarna: 30 prosent høyere omsetning i Black Week

  4. Annonsørinnhold

  5. Alibaba solgte varer for 148 milliarder på 90 minutter

  6. Ny omsetningsrekord: Alibaba har solgt varer for 280 milliarder