Klarna: 68 prosent flere transaksjoner på Singles Day

Den kinesiske handelsdagen ble tatt i bruk av norske forbrukere. Det viser tall fra Klarna.

NETTHANDEL: Singles Day er egentlig en kinesisk netthandelsdag, men i Norge har også fysiske butikker hatt salg.

Foto: Posten
Publisert:

Klarna, som leverer betalingsløsninger, melder om at Singles Day vokser i Norge, sammenlignet med i fjor.

Totalt har de registrert 68 prosent flere transaksjoner i norske nettbutikker på årets Singles Day, sammenlignet med i fjor. En av de store kategorivinnerne er erotikk, med en ordrevekst på hele 63 prosent.

Les også

Stadig flere salgsstunt for kriserammet varehandel: – Skyter seg selv i foten

Salgsaktivitet

– Dette viser med all tydelighet at Singles Day er i ferd med å sette seg som handledag i Norge. Vi merker også at våre flere tusen norske nettbutikker i økende grad arrangerer salgsaktiviteter i forbindelse med det som internasjonalt blir kalt verdens største handledag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Singles Day er en relativt ny handelsdag i Norge, men i år er første år flere nettbutikker har kastet seg med på trenden.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik ble «Singles Day» den største handleorgien noensinne

Julehandelen

– Hvis Singles Day er en temperaturmåler for salget videre i november og desember, tyder alt på at det vil nå nye høyder i år, sier Klarnas markedsdirektør

Virke-direktør Harald J. Andersen sa i forrige uke at han frykter at den nye salgsdagen også vil ta av juleomsetningen til butikkene.

– Markedsdynamikken er slik at jeg ikke tror de tør å la være å være med. Det jeg også frykter er at mye av omsetningen fra Norge også handler i utenlandske nettbutikker, sa Andersen.

Størst volumøkning i Sverige

Norge hadde den største veksten i antallet enkelttransaksjoner, sammenlignet med fjorårets Singles Day. Mens Norge endte opp med en økning på 68 prosent, økte den 52 prosent i Sverige og 44 prosent i Finland. Volumøkningen var størst i Sverige, med 107 prosent.

Singles Day begynte i Kina som en feiring av å være single, eller enslig. Den faller hvert år på 11/11, den 11. november, fordi at tallet er satt sammen av fire 1-tall. Det er den kinesiske it-giganten Alibaba som har fått æren for at dagen har blitt en stor shoppe-dag.

Les også

– Er du for treig, dør du uansett

Les også

Varehandelen etter kriseåret 2018:– Julehandelen er viktigere enn på lenge

Les også

Varehandelen er i krise: Millionene drysser over sjefene

Her kan du lese mer om