Facebook innfører kontrovers-fri sone

Facebook innfører en «svarteliste» over kontroversielle grupper og personer, for å sikre at annonsører ikke får reklamene sine ved siden av støtende innhold.

SVARTELISTER: Facebook lager et nytt filtreringssystem slik at store annonsører skal slippe å få reklamen sin opp ved siden av kontroversielle sider eller grupper.

NICHOLAS KAMM
  • Eric B. Utheim
Publisert: Publisert:

Annonsører på verdens største sosiale medium er lei av å få produktreklamen opp ved siden av kontroversielle og støtende temaer, skriver Financial Times.

Derfor skal Facebook nå innføre «kontroversfrie» soner, slik at annonsørene slipper å tenke på at deres reklame kommer opp ved siden av lettkledde kropper eller rasistiske meldinger.

Les også:Soper inn på reklame

Dette skal gjøres ved at man siler ut grupper og enkeltbrukere som ikke bør få annonser opp ved sine statuser og meldinger.

Flere har klaget

Grepet blir tatt etter at store annonsører har uttrykt misnøye med hvor reklamene deres har blitt plassert.

Senest forrige måned ble det levert tre klager fra den japanske bilprodusenten Nissan, og de britiske boliglånsbankene Nationwide og UK Building Society, etter at deres annonser kom opp ved siden av «støtende» materiale, blant annet bilder av misbrukte kvinner.

Les også:Forbrukerombudet vil ikke ha reklame på Facebook

Eksemplene understreker farene ved såkalt «målrettet reklame», hvor reklamer følger enkeltbrukere, ut fra det Facebook har fanget opp av interessefelt, venner og lignende parametere hos brukeren.

Les også: Har passert 500 millioner daglige brukere

Tidligere har Marks & Spencer og TV-kanalen BSkyB kansellert annonsepakker ertter at rekalmer kom opp ved siden av vovede bilder av tenåringsgutter.

Lager «svarteliste»

Facebook opplyser nå at de vil jobbe med en løsning som sikrer at de varemerkene som ønsker det ikke havner ved siden av støtende bilder eller statuser.

Les også:Facebook med videoreklame

- Fra og med mandag vil vi implementere en ny oppfølgingsprosess for å følge med på hvilke sider og grupper som ikke skal ha reklamer ved siden av seg, uttaler Facebook i en melding, skriver Financial Times.

- Prosessen vil ta for seg det utvalget av sider og grupper som ikke bør ha reklame. Ved slutten av uken skal vi ha fjernet alle annonser fra de sider og grupper som faller i denne nye kategorien.

Publisert:

Flere artikler

  1. - Facebook innførervideoreklame

  2. Mediereklamekronene går til Facebook og Google

  3. Facebook med reklamenettverk

  4. Annonsørinnhold

  5. Facebook med reklamevideoerpå veggen din i løpet av høsten

  6. Facebook erklærer «krig» mot Apple