Spol tilbake: Musikk-
kasettene lever ennå

Nostalgi kan være god business. Et kanadisk selskap gjør stor suksess etter å ha satset på ...musikkassetter!

FORTSATT POPULÆRE: Firmaet Analogue Media Technologies i Canada melder at det er god business å satse på... musikkassetter!
  • Eric B. Utheim
Publisert:

De fleste trodde kanskje de gamle båndkasettene var avgått med døden, presset ut av CD, minidisc, Blu-Ray og ikke minst digitale nedlastninger og streaming.

Analogue Media Technologies i Canada produserer vinylplater, kasetter og VHS-filmer, i tillegg til de mer vanlige digitale produktene.

De forteller nå om et stort oppsving innen salget av båndkassetter.

- 25 prosent av salget vårt er musikkassetter, sier Denise Gorman, medeier i det Montreal-baserte selskapet til BBC.

Butikksjef Stian Svehagen hos Big Dipper i Oslo, som har spesialisert seg på å selge vinylplater, tror det er de samme mekanismene som har gitt et oppsving i vinyl-salget, som nå gjør at salget av kassetter har økt.

- Mange musikkfrelste er villig til å betale ekstra for å få noe håndfast, fremfor å bare laste ned en fil via internett, sier han til E24.

Et håndfast produkt

Kanadiske Analogue Media Technologies startet opp i 1989, med å lage kassetter for band og orkestere som ville spille inn demoplater.

HAR DU INNSPILL TIL TEMAER ELLER FENOMENER VI BØR SKRIVE OM? TIPS MEG HER

Siden utviklet selskapet seg til å lage andre former for både duplikasjoner og nyinnspillinger av lyd og bilde.

Nå er ringen sluttet, og hovedproduktet er igjen det man startet med: Kassetten.

- Vi har forandret produkt etter hva som har vært etterspurt til en hver tid, sier Gorman.

Stian Svehagen tror imidlertid ikke på noen kassettboom her til lands.

- Ikke i samme grad som med vinylplatene i alle fall. I noen smale miljøer, som metall og punk, har kassettinnspillinger hele tiden vært vanlig. Vi har i det siste sett tegn også her i Norge på at andre og bredere miljøer har begynt å gi ut kassetter. Jeg tror nok det er mest en gimmick, en artig måte å promotere bandet på.

- Billigere, men dårligere

BUSINESS: Det kanadiske selskapet Analogue Media Technologies hevder å tjene bra med penger på salget av nylagede båndkassetter.

E24 skrev nylig om salget av VHS-spillere og bruken videokassetter i Norge, som fortsatt holder seg på et visst nivå.

Når det gjelder musikk så er vinylplatene for lengst etablert som puristenes foretrukne valg. Noe som har gitt grunnlaget for butikker som Big Dipper.

De gamle LP-platene kommer imidlertid med en heftig pris.

Og det er her kassettene har sin nisje, mener kanadierne: Kassettene er mye billigere - men gir samtidig den nostalgiske følelsen av å holde et vakkert produkt med et fargerikt cover i hendene.

- Kassetter vil aldri bli stort igjen, sier imidlertid Stian Svehagen.

Selv om kassettene, som vinylplatene, har en nostalgisk effekt, så er den lydmessige kvaliteten for dårlig.

- Kassettenes suksess var at det var en lettvindt teknologi. Den er billigere enn vinyl og CD-er, men kvaliteten er da også deretter.

Mange hører ikke en gang på

Denise Gorman i det kanadiske selskapet innrømmer at det er det håndfaste og estetisk vakre som er nisjens salgssuksess.

Hun sier at kassettenes verdi går ut over å lagre musikk.

- Innen markedsføring er kassettene et artistisk og vakkert alternativ som vil gi deg oppmerksomhet. De er søte og vakre, og kan brukes som en kuriositet til å promotere deg selv, sier Gorman.

Paul Kedorsky fra gründerstiftelsen Kauffman Foundation sier seg enig i dette.

- Noen fans hører ikke en gang på kassettene, men liker å kjøpe gjenstander knyttet til deres favorittband, snarerere enn bare å laste ned noen digitale enere og nuller, sier han.

- Det virker som mange mener de kan være mer støttende til band de liker, ved å kjøpe en fysisk ting de har gitt ut, sier han til BBC.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Strømmetjenester øker på bekostning av nedlasting

  2. Se, så like!...men vi var først, sier D-Link

  3. Kryptokunst kan omsettes for milliarder: – Boblen vil sprekke

  4. Betalt innhold

    Kampen om podkasttronen

  5. Betalt innhold

    Er Tomra-aksjen overpriset? Svaret ligger begravet i diamanter, blåbær og gummibjørner