Dyre handlevaner ga
rekordomsetning
Begynner nordmenn å få dårligere råd? Vel, Ola og Karis higen etter dyre ting ga rekordomsetning for Elkjøp i 2012-2013.
- Folk pusser fortsatt opp og kjøper nye kjøkken, konkluderer administrerende direktør for Elkjøp Norge, Andres Niss.
Både den norske avdelingen og Elkjøp Nordic kan notere seg for rekordomsetning i regnskapsåret 2012-2013.
- Det har vært et år over all forventning.
Den norske avdelingen økte omsetningen med 356 millioner kroner. Fra 7,064 milliarder kroner i 2012-13, mot 6,708 året før.
Folk vil ha dyrt og avansert
Driftsresultat får de ikke lov å gi ut av den britiske eieren Dixons. Men ifølge Niss var regnskapsåret 2012-2013 «vårt beste».
- Vi har også økt antall handlende kunder, opp med fire prosent.
Les også: Luksusvaner ga elektronikkvekst
Ser man på det nordiske konsernet ble driftsresultatet 1,1 milliarder kroner, en økning på 7 prosent, og en omsetning på 26,2 milliarder kroner (11 prosent vekst).
- Alt er rekorder. Elkjøp øker mer enn markedet i alle land og kategorier, sier en fornøyd Niss.
De største driverne er god fremgang i salget av hvitevarer, småelektro og telefoni.
- Folk vil ha avanserte produkter. I telefonisektoren ser vi at salget av større mobiler med større skjermer øker. Produktene smelter sammen, og folk vil ha produkter hvor man kan gjøre mange ting i ett.
Økt omsetning på laptoper
Også i tøffe kategorier som lyd- og bildesegmentet og datasegmentet, hvor elektronikkbransjen som helhet opplever fall, har Elkjøp økt omsetning.
- Når det gjelder lyd- og bilde så har vi ikke vekst. Der har det fallt i flere år. Dette er en meget tøff kategori, men selv om vi selger færre produkt så klarer vi tross alt å omsette for mer. TV-ene er større, og med det litt dyrere, sier Niss til E24.
- Vi har faktisk omsetningsøkning på laptoper også. Den er riktignok marginal, men dette bryter med resten av bransjen, hvor omsetningsfallet på disse produktene er stort. Det er ganske unikt å øke omsetningen på laptopper i dag, sier han.
Les også:Teknoekspertise gir økt status
Som E24 allerede har omtalt har nettbrettene gått forbi PC-er som det hyppigst kjøpte produktet innen datasegmentet.
- Nettbrettsalget fortsetter å være fantastisk. Vi selger tre ganger så mange nå som sist år, og allerede i desember solgte vi flere nettbrett enn PC-er, sier Andres Niss, som ellers fremhever kjøkkenvarenes som den store driveren for det gode resultatet.
- Elkjøp har satset mer og mer på husholdning, blant annet innebygde hvitevareløsninger. I tillegg hadde man jo, heldigvis for oss, en kald vinter som gjorde at vi solgte mye varme og småelektronikk.
PS! Elkjøps stallkamerat Lefdal elektromarked økte omsetningen fra 2,422 milliarder til 2,543 i regnskapsåret som går fram til juni 2013. De norske butikkenes britiske eier Dixons opplevde også et godt år, med fire prosent vekst - godt hjulpet av at konkurrenten Comet gikk konkurs.
Les også