Nå blir Telenor med på pratefesten

Telenor kastet seg til slutt på fri prat-trenden i mobilbransjen.

TELLER BARE DATA: Telenor følger konkurrentene og går nå vekk fra å telle antallet tellerskritt eller meldinger hver kunde bruker i måneden på flere av abonnementene de tilbyr. Her ved Telenors Norgessjef Berit Svendsen.
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Den 2. mai gjorde Telenors erkerival Netcom om på hele strukturen i abonnementene sine.

Fremfor å dele opp abonnementene etter hvor mye man kan ringe for, innførte Netcom fri ringing og sms til alle kundene. Det eneste som skiller abonnementene fra hverandre er hvor mye mobildata man ønsker å ha på mobilen hver måned.

Under to uker senere kastet Tele2 seg på. De tilbyr nå kundene i blant annet Tele2 og One Call lignende pakker.

Dermed var det bare et tidsspørsmål for landets desidert største mobiloperatør måtte foreta seg noe, og torsdag kom svaret.

Fra 1. juni vil pakkeabonnementene Telenor Komplett M, M+ og L få ubegrenset ringing og meldinger inkludert i abonnementsprisen.

Dermed er det bare databruken som avgjør hvilket abonnement man bør velge av disse.

Komplett Musikk vil fortsatt ha tak på ringingen på 500 minutter i måneden, men månedsprisen blir lavere. Endringen medfører også at FriPrat-abonnementet slutter å eksistere, og Telenor sier at disse kundene vil bli flyttet over til Komplett M+ hvor de får 1,5 gigabyte data inkludert for den samme prisen.

- Nye høyder

Stein-Erik Vellan, leder for privatmarkedet mobil i Telenor Norge

- Våre kunder bruker mer og mer data, men samtaler og meldinger er fortsatt nøkkeltjenester og vi vil bygge videre på det ved å gjøre det lettere å rimeligere for kundene å ringe og å sende meldinger, sier Stein-Erik Vellan, leder for mobil privatmarkedet i Telenor Norge.

Ifølge Vellan fortsetter nordmenns databruk på mobilen «å nå nye høyder», særlig etter at Telenor åpnet det nye 4G-nettet til mobiler tidligere i år.

Telenor er foreløpig de eneste som tilbyr 4G på mobilen, men Netcom har lovet at dette skal komme på deres 4G rundt sommeren en gang. Netcom har forøvrig hatt sitt 4G oppe å gå i over tre år, mens Telenor først kom på banen i fjor høst.

- Villedende markedsføring

De nye abonnementene med «gratis» ringing, har ikke begeistret alle.

Da Netcom lanserte sine nye abonnement i begynnelsen av mai kom Forbrukerombudet raskt på banen og krevde endringer i markedsføringen.

Les også: «Gratis»-kampen hardner til i mobilbransjen

Netcom reklamerte de med at: «Nå koster det ingenting å si det du har på hjertet».

Til tross for påstanden om at det ikke koster noen ting, må man fortsatt betale for abonnementet. I tillegg har operatørene i tillegg ofte et øvre tak for den såkalte frie praten.

I Netcoms tilfelle er det 20.000 minutter, SMS'er og MMS'er.

Det er villedende å påstå at noe er gratis eller kostnadsfritt, når kunden må betale for å kunne benytte seg av tilbudet. Slike utsagn kan lett overskygge øvrige opplysninger som er av betydning for forbrukernes valg av abonnement, sa forbrukerombud Gry Nergård.

Nergård mener påstandene bryter klart med markedsføringsloven.

Både Talkmore og Netcom benyttet seg av formuleringene som Forbrukerombudet mener er lovstridig. Talkmore har ifølge ombudet, lovet å endre markedsføringen.

Både Tele2 og Telenor har vært langt mer forsiktig i sin markedsføring når de fulgte etter Netcoms nye abonnementsstruktur.

Les også

Så langt går hackerne for å lure degMest klager på Iphone-dekningenYahoo blar opp 6 milliarder kroner for bloggnettsted

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. «Gratis»-kampenhardner til i mobilbransjen

  2. Telenor og Djuice dropper ringeprisene for mobil

  3. – Mobiloperatørene lurer forbrukerne

  4. Nykommer til topps i fastprisjungelen: Her er de billigste super-abonnementene

  5. Forbrukerombudet: – One Call driver villedende markedsføring