NSB kjøper seg opp i Kristiansand-basert appselskap

I konkurransen mot privatbilen vil NSB tilby mer enn bare tog- og bussturer. Som et ledd i satsingen på reiseløsninger fra dør-til-dør kjøper konsernet seg nå inn i det Kristiansand-baserte app-selskapet Go Mobile.

Illustrasjonsbilde.

Foto: NSB
Publisert:

NSB har nå inngått en avtale om å kjøpe seg opp til en eierandel på 26,3 prosent i app-selskapet Go Mobile AS.

Oppkjøpet skjer i form av en emisjon, slik at selskapet får tilført ny kapital, forteller administrerende direktør i Go Mobile, Erik Tanberg. Partene vil ikke gå ut med prisingen offentlig.

– Vi har jo egentlig en litt dobbel agenda i dette, for her får vi både inn ny kapital og vi inngår et samarbeid med en betydelig industriell aktør, sier han, og peker på at NSB både når utrolig mange nordmenn hver dag, og at selskapet kan løfte frem løsningen deres.

Selskapet med hovedkontor i Kristiansand ble stiftet i 2005 og står blant annet bak drosje-appen Mivai. Erik Tandberg forteller at de etter 2010 begynte å lage app-løsninger til forskjellige drosjesentraler.

– Det var faktisk en av aksjonærene våre som kom med innspillet om at det umulig kunne være så veldig enkelt for forbrukerne at hver sentral har sin egen app. Vedkommende spurte om det ikke var mulig å lage en stor, felles markedsplass, særlig siden vi reiser mer og mer, sier Tandberg.

Mivai fungerer slik at kunden får opp en rekke forskjellige drosjesentraler og deres pris til stedet man vil dra.

Enten så kan man forhåndsbestille eller bestille en drosje direkte. Deretter kan man betale direkte i appen og få kvittering på e-post. Go Mobile formidler betalingen og gjør opp med drosjesentralen i etterkant. I tillegg til å dekke kostnadene til selve betalingen, tar Go Mobile også provisjon for formidling av turen.

Erik Tandberg, administrerende direktør i Go Mobile AS som står bak appen Mivai, og Synne Homble, konserndirektør for strategi og mobilitet i NSB

Foto: NSB

Elbilleie, selvkjørende busser og drosjer

For NSBs del er denne investeringen bare det siste i en rekke satsinger innenfor mobilitet.

– Dette gjør vi fordi vi vil bidra til smarte dør-til-dør-løsninger for kundene våre, sier Synne Homble, konserndirektør for mobilitet og strategi.

NSB ser for seg at mange av passasjerene deres vil ha nytte av å kunne forhåndsbestille en drosje som står klar når de går av toget.

For som NSB selv erkjenner: Alle bor ikke rett ved siden av en togstasjon.

– På en lengre reise med bagasje, kan det være behov for taxi for å komme seg helt frem. Det er mye bedre at kundene avslutter med en taxitur, enn at de velger privatbilen hele veien, sier Synne Homble i NSB.

NSB har allerede samarbeidet med Go Mobile om å tilby Mivai til togpassasjerer på Sørlandsbanen, og det er etter dette pilotsamarbeidet første testrunden at de fattet interessen for selskapet. Ifølge Go Mobile har 80.000 lastet ned Mivai-appen så langt.

Så langt har brukerne blitt sendt fra NSB-appen og over i Mivai, men planen er å integrere drosjebestillingen i NSB-appen på sikt.

Les også

Apple inntar det norske betalingsmarkedet: – Brukeropplevelsen vil avgjøre hvem som vinner

Vil ha flere alternativer ved stasjonene

NSB har fulgt med på utviklingen i drosjenæringen, både når det gjelder nye aktører som Uber og de regelendringene som er varslet.

– Vi ønsker å rekke ut en hånd til taxiselskapene og få til et godt samarbeid med dem i Mivai. Hvis vi får til gode løsninger som virkelig er til nytte for forbrukerne, tror vi hele bransjen vil stå sterkere, sier konserndirektør for strategi og mobilitet i NSB, Synne Homble.

Satsingen på drosjeløsninger ved togstasjonen er bare en av flere satsinger NSB har satt i gang med for å sikre et tilbud som strekker seg fra der man reiser fra og helt frem til destinasjonen, ikke bare togstasjon til togstasjon.

NSB har allerede blitt medeier i Kongsberg-selskapet Applied Autonomy, som utvikler selvkjørende biler og busser. I løpet av 2018 skal NSB også tilby utleie av 250 små elbiler i Oslo, for dem som trenger bil det siste stykket på turen.

I tillegg til dette utforsker de samarbeid med flere gründerbedrifter for å teste løsninger og se hva som kan gi grunnlag for en større satsing. NSB har også samarbeid med bildelingstjenestene Nabobil og SammeVei, og tidligere har de jobbet med Oslo bysykkel.
– Vi ønsker å gjøre det attraktivt å bruke kollektivtransport til vanlig, og bil når man trenger det, fremfor å ha en privatbil som står ubrukt i garasjen mesteparten av døgnet, sier Homble i NSB.

Hun mener at det mest effektive verktøyet for å gjøre kollektivtrafikken attraktiv er å knytte tog- og busstilbudet sammen med andre reisetyper digitalt. At du med få tastetrykk kan bestille både togbillett og drosje når toget er fremme, er et eksempel på dette.

Som et ledd i satsingen satser NSB både på å utvikle sin digitale kompetanse internt, og nylig ble det utlyst 20 nye stillinger innen IT og digital utvikling.

Les også

Prai vant i domstolen: Kommunen får ikke stoppe taxi-appen

Tenker motsatt av Uber

Go Mobile har i tillegg til Mivai blant annet en app som lar deg forhåndsbestille plass på hurtigferger i Troms. Oppkjøpet betyr ifølge Tandberg ikke at de stenger for å gjøre utviklingsarbeid med andre, men han sier at de i hovedsak vil fokusere på å utvikle egne produkter.

– Er det teknisk krevende å få sentralene med på dette, eller handler det mer om å bli enige om kommersielle vilkår?

– Teknisk sett er det egentlig veldig greit. Det står nok mer på hvilken linje den enkelte sentralen legger seg på. Noen ønsker ikke noe annet enn sin egen app, sier Tandberg.

Han poengterer at de har valgt en modell der sentralene og drosjene er involvert hele veien, og at de ikke går rundt sentralene eller regelverket, slik enkelte aktører har gjort.

– Det er denne tilnærmingen som gjør at vi har et tilbud i de fleste store byene i Norge, sier Tandberg.

Les også

Samferdselsministeren sikrer 25 nye Flirt-tog

Les også

Takket nei til Apple Pay

Les også

Microsoft inngår milliardavtale med Equinor