To av verdens største maritime leverandører finner sammen: Kongsberg Gruppen og tyske MAN inngår samarbeid

En av verdens største motorprodusenter vil nå koble seg på den digitale plattformen til norske Kongsberg Digital. Med det håper de å gi sjøfolk og skipseiere en langt bedre mulighet til å overvåke motorene til sjøs og til lands.

Tommy Normann
Publisert:,

– Her finner to av de største maritime leverandørene sammen, sier Hege Skryseth, administrerende direktør i Kongsberg Digital til E24.

Det norske selskapet har nå inngått en intensjonsavtale med den tyske motor- og kjøretøyprodusenten Man om å utvikle en felles datainfrastruktur innen shipping.

I praksis betyr det at MAN skal teste Kongsbergs Vessel Insight-løsning for å samle data fra MAN motorer om bord på skip og deretter overføre det til selskapets systemer på land i samarbeid med skipseier eller -operatør.

Vessel Insight-systemet består enkelt sagt av en PC som settes på skipet, en ruter som overfører data og en programvare fra Kongsberg.

Programvaren samler inn data fra en rekke ulike systemer om bord på skipet, strukturerer det til et anvendelig format og sender det kryptert inn til skyen (land).

Tanken bak systemet er å gjøre det mulig å samle data fra ulike typer systemer et sted og kunne kjøre forskjellige typer programmer som kan bruke dataene, enten på skipet eller på land.

Det kan være alt fra enkle administrative programmer til avanserte analyseprogrammer.

– For maritim sektor er det en stor fordel at de ulike leverandørene finner sammen og at man kan få et system som samler dataene og ikke mange. Det sparer kostnader og kompleksitet, sier Skryseth.

Så langt har Kongsberg 15 forskjellige leverandører som leverer programmer til plattformen, og Skryseth sier at de jobber med å få koblet på flere programvare- og utstyrsleverandører fremover.

Hege Skryseth, administrerende direktør i Kongsberg Digital

Kongsberg Gruppen
Les også

Kongsberg mener de kan lande forsvarsordrer verdt 100 milliarder

Vil unngå å måtte lage egen løsning

– MAN ønsker å overføre data direkte fra motorene til skyen, både for å overvåke dem med tanke på vedlikehold og også for å kunne utføre andre ettermarkedstjenester. Fremfor at MAN utvikler et eget system og deretter må installere dette på skipene der de har levert motorer, så ser vi heller på muligheten for et samarbeid, sier Skryseth.

Hvis testen er vellykket vil MAN bruke Kongsberg-løsningen til å kunne tilby motorkundene sine muligheter for å fjernovervåke skipsmotorene og optimalisere driften av dem.

– Gjennom dette samarbeidet tar vi sikte på å gi våre kunder en sikker måte å koble opp skip på, nye digitale tjenester, avanserte analyse- og støttetjenester, sier Per Hansson, sjef for digital strategi i MAN Energy Solutions.

Skryseth peker på at det også er interessant for MAN å koble seg på Kongsberg-systemet, fordi det kan gi selskapet innsikt i andre data tilknyttet selve motorens ytelse, som fra fremdriftssystemet og lignende – gitt at skipseieren eller operatøren godkjenner det.

Les også

Kongsberg Maritime kutter minst 180 årsverk til

Nærmer seg milliardomsetning

Kongsberg Gruppen og Aker-eide Cognite er blant de norske teknologiselskapene som har markert seg og som nå vokser kraftig innenfor digitalisering i industri, fornybar energi og olje og gass.

Kongsberg Digital ble etablert som en egen divisjon i Kongsberg Gruppen i 2016 samtidig som konsernet la ned Kongsberg Oil & Gas Technologies-satsingen. Den hadde blitt kraftig rammet av oljebremsen som preget markedet den gang.

Ellers i konsernet finner man blant annet den store forsvarsleverandøren Kongsberg Defense & Aerospace og den store skipsutstyrsleverandøren Kongsberg Maritime.

I tillegg til å starte utviklingen av den nye digitale plattformen Kognifai fikk Kongsberg Digital overført den viktige simulatorvirksomheten til Kongsberg Maritime og programvareløsningene K-Spice og Ledaflow fra den nedlagte Oil & Gas-satsingen.

Med programvareløsningene overvåker Kongsberg Digital allerede rundt 12.000 brønner for olje- og gasselskaper i realtid. I tillegg har Kongsberg Gruppen levert data- og styringssystemer til rundt 30.000 skip som seiler jorden rundt.

Kongsberg Digital er fortsatt en av de mindre divisjonene i Kongsberg Gruppen, men selskapet er i kraftig vekst.

Hege Skryseth sier at de forventer å øke omsetningen med drøye 20 prosent i år til rundt 800 millioner kroner.

– Vi har også en veldig god utvikling i ordreinngangen og nærmer oss en milliard i ordreinngang i år, sier hun og legger til at hun regner med å øke omsetningen til minst 2,4 milliarder kroner årlig innen 2024.

Ettersom rundt en tredjedel av omsetningen kommer fra abonnementsinntekter og ikke enkelte produktsalg, så sikres en relativt god stabilitet i inntektene.

Les også

Handelskrig og sikkerhetspolitikk påvirket Telias 5G-valg: – Men vi kunne valgt Huawei

Les også

Oljemygg bygger opp «supersøk» for geologisk data: – Vi har hatt noen aha-opplevelser allerede