Naf-test: Nissan Leaf klarer ikke å lynlade

Effekten på lynlader er under halvparten av det Nissan har markedsført.

KABELTRØBBEL: Ladehastigheten til Nissan Leaf e+ 62 kWt står ikke i stil til forventningene. Ladekabelen er synderen, ifølge selskapet.

KABELTRØBBEL: Ladehastigheten til Nissan Leaf e+ 62 kWt står ikke i stil til forventningene. Ladekabelen er synderen, ifølge selskapet.

Foto: Hanne Hattrem VG
Publisert:,

En test gjennomført av Naf viser at Nissan Leaf 62 kWt kun lader med 46 kW som høyeste effekt på lynlader.

Det er under halvparten av den markedsførte effekten på 100 kW, skriver forbrukerorganisasjonen i en melding.

Les også

Volkswagen vil gå helt bort fra fossilbiler

Bilen begrenses av ladekabeltypen Chademo, som bare Nissan benytter, til maksimalt 62,5 kW, ifølge Naf.

– Selv med begrensingen i den tekniske standarden burde vi målt en effekt i nærheten av 60 kW, men vi målte altså maks 46 kW. Det er skuffende. Dette gir stort utslag i folks drivstofføkonomi, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

Velger man lynlader hos for eksempel Circle K i en time, vil man betale 210 kroner. Et tilsvarende ladestopp på 50 kW-laderen vil gi samme effekt for 150 kroner.

Skal sende ut oppdatering

Ifølge kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Nordic har de gjort undersøkelser etter å ha blitt varslet av Naf om testen. Undersøkelsene har vist at det er en feil på laderne.

Annonsørinnhold

– Det er ikke slik at det er noe på bilene det er feil med, men på de billaderne med Chademo har det oppstått en feil som gjør at de ikke leverer mer enn 125 ampere, som begrenser effekten til 50 kW, sier han til E24.

Dette skal de rette opp i med å sende ut en programvareoppdatering.

Han sier videre at han ikke kan bekrefte at det er en maksimal effekt på 62,5 kW, men at dette er noe de også skal se nærmere på.

– Det er noe vi må finne mer ut av. Vi må gå videre i dialog med ladeselskapet her, sier Marcussen, som understreker at utgangspunktet er at ladeeffekten skal være inntil 100 kW under optimale ladeforhold.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold