Aldri før har så mange kjøpt Volvo

For ikke lenge siden måtte Volvo skru ned produksjonstakten grunnet sviktende etterspørsel, nå selger de historisk godt.

FULL FART: Volvo produserer flere biler enn noen gang tidligere. Her er den nye XC90-modellen som lages på fabrikken i Torslanda, Sverige.

Volvo
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I 2007 leverte Volvo 458.323 biler under Fords eierskap, et nivå de har slitt med å nå siden. Finanskrisen traff den svenske bilprodusenten hardt, i 2009 var salgstallet 334.808. I 2008 ble de kjøpt av kinesiske Geely, som siden har sprøytet inn store summer.

I årene etter har tallene svingt, men aldri vært på et så lavt nivå som i 2009. Høsten 2012 måtte de ta rev i seilene og gjennomføre en produksjonsstans. Etterspørselen var rett og slett lavere enn produksjonstakten.

Sommeren 2013 snudde trenden seg og siden har de kontinuerlig hatt ett økende salg som i 2014 kulminerte i ny rekord for Volvo.

Totalt leverte de ut 465.866 biler i fjor, en vekst på ni prosent fra året før.

– Det har vært et godt år. Rekordsalget viser hvor bredt sammensatt vår prestasjon har vært i 2014. I tillegg er vi lønnsomme og det skal vi fortsette å være. Dette er avgjørende, fordi det betyr at vår vekst er bærekraftig, sier Håkan Samuelsson, konsernsjef i Volvo Cars, i en pressemelding.

(Saken fortsetter under bildet)

VOLVO-SJEFEN: Håkan Samuelsson, konsernsjef i Volvo Cars, ved deres bestselgende modell, XC60.

Volvo

Volvo skal nå være halvveis gjennom det de kaller en «global transformasjon», som innebærer at de blant annet skal fornye hele modellrekken i løpet av de neste fem årene, komme med et nytt designspråk og nye drivlinjer.

Kina størst

I 2014 etablerte Kina seg som merkets største marked, med 81.221 solgte biler, noe som er en økning på 33 prosent fra 2013. Der er det XC60 som selger best fulgt av S60L og V40.

De tre viktigste markedene for Volvo i Europa er Sverige, Storbritannia og Tyskland. De økte med 17 prosent Sverige, hvor XC60 og XC70 er de mest populære. I Storbritannia var veksten 25 prosent, i Tyskland 18 prosent, her er det særlig V40 og XC60 som går godt.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det som tidligere var deres største marked, USA, har sviktet de senere årene. En ny ledelse og ny strategi skal ha begynt å gi resultater, ifølge Volvo, men salget går fortsatt tilbake. I fjor ble det levert 56.371 Volvo i USA, en nedgang på åtte prosent.

Totalt var det XC60 som ble Volvos mest solgte modell på verdensbasis med 136.993 biler, det var også den modellen som hadde størst vekst, med 20 prosent. V40 er nest mest kjøpt med 84.771 på tredje er V60 med 61.977.

I Norge endte Volvo på tredjeplass på merkestatisikken til Opplysningsrådet for veitrafikken med en markedsandel på 7,9 prosent i personbilsektoren. Totalt ble det registrert 11.325 nye Volvo i 2014 i Norge. Mest populær var V40 med 3394 biler.

Les også

Dette ble de mest populære bilmodellene i 2014

Les også

Derfor dropper Volvo Frankrike til neste år

Les også

Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

Publisert:

Flere artikler

  1. God start på året for Volvo

  2. Fortsatt vekst for Volvo

  3. Rekord for Volvo

  4. Annonsørinnhold

  5. Dette ble de mest populære bilmodellene i 2014

  6. For første gang på 54 år: Sveriges mest solgte bil er ikke en Volvo