Volvo-salget stuper i USA

Volvo forklarer svake salgstall i USA med høy etterspørsel.

FOR POPULÆR: Etterspørselen etter Volvo XC90 er så stor at bilprodusenten sliter med å levere mange nok, ifølge selskapet.

Foto: Saul Loeb AFP
Publisert:

Mens salgstallene totalt sett for Volvo Cars viser oppgang i januar, fremstår det viktige markedet i USA som en katastrofe.

Ifølge DI.se er det spesielt salget av modellen Volvo SC90 som er svakt med et fall på 34,5 prosent sammenlignet med januar i fjor.

Men skal man tro ledelsen i Volvo, er det ikke kundene som svikter Volvo. Heller det motsatte.

Les også

Verdens mest verdifulle bilmerker

Det er rett og slitt tilgangen på nye biler som forklarer det svake salgstallet i januar.

Volvos USA-sjef Lex Kerssemakers lover i en pressemelding at produksjonskapasiteten for XC90 skal økes suksessivt gjennom året.

Omlegging av produksjonen

XC90-modellen bygges i Torslanda i Sverige og før produksjonsstarten i 2015 gjennomgikk fabrikken en stor om- og utbyggingen. Det ble også lagt om til arbeid i tre skift.

Ifølge DI.se førte endringene til at man kom bakpå i forhold til produksjonsmålene og at Volvo fortsatt ikke har hentet seg helt inn igjen.

Les også

Svenske eiere går inn i Volvo

I andre markeder har det imidlertid gått bedre. I Sverige økte Volvo-salget med 15,2 prosent, mens det gikk opp med 15,7 prosent i gigantmarkedet Kina.

Volvo XC90 er den mest populære modellen og salget, til tross for produksjonsproblemene, gikk opp med 4,7 prosent fra januar i fjor til januar i år.

Les også

Her er Sveriges ti største selskaper

Les også

Disse bilene blir billigere med regjeringens avgiftskutt

Les også

Han er i ferd med å bli Sveriges rikeste musiker

Her kan du lese mer om