Tysk storforvalter og Volkswagen-aksjonær krever den nye sjefens avgang

Matthias Müller har ikke rukket å sitte i sjefsstolen i Volkswagen i mer enn halvannen måned før en aksjonær krever hans avgang.

FERSK VETERAN: Matthias Müller (avbildet) var sjef for Porsche da han den 25. september ble utnevnt og startet i jobben som konsernsjef for Volkswagen-konsernet. Halvannen måned senere krever en innfytelsesrik aksjonær at han trekker seg. Arkivbilde.

Christophe Ena
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

– Det ville vært mye bedre å ha nye og oppfriskende folk i ledelsen og styret for å gjenoppbygge tilliten i kapitalmarkedene.

Det sa senior porteføljeforvalter Ingo Speich i det tyske forvaltningsselskapet Union Investment i et intervju med Financial Times.

Han ble spurt om hva han mener om at Volkswagen har satt inn Matthias Müller som konsernsjef, en mann med nesten 40 års erfaring fra selskapet, og Hans Pieter Pötsch som styreleder, som tidligere har vært finansdirektør i mer enn ti år.

Lederskiftet på toppen av Volkswagen-konsernet skjedde i september i forbindelse med utslippsskandalen, ofte omtalt som «dieselgate».

Financial Times påpeker at dette er den første sterke kritikken som har kommet fra en aksjonær etter at utslippsjukset ble offentlig kjent.

– Alt handler om tillit. Fra kapitalmarkedets synspunkt kommuniserer ikke selskapet godt nok og det er en mangel på tillit (...) Vi er skuffet over bemanningsbeslutningene Volkswagen tok og informasjonen de har gitt, sier Speich videre.

Volkswagen-aksjen har falt med hele 44 prosent siden midten av september, da amerikanske miljømyndigheter anklaget selskapet for å aktivt ha jukset seg gjennom utslippstester via en spesiell programvare i flere av konsernets biler. Skandalen var da et faktum, og har etter den første anklagen utviklet seg til det verre.

Forvalter tusenvis av milliarder

Union Investment er ifølge Financial Times én av de 15 største aksjonærene i Volkswagen og eier 0,5 prosent av selskapet. Selv om de ikke alene kan erstatte styrelederen og deretter toppsjefen i selskapet, er forvalterselskapet en såpass stor aktør at de nyter stor innflytelse i markedet, ikke ulikt Oljefondet.

Union Investment er basert i Frankfurt, og er ifølge avisen er Union den tredje største forvalteren i Tyskland. Ifølge selskapet selv forvalter de verdier for 252 milliarder euro, noe som tilsvarer 2.350 milliarder kroner.

Til sammenligning forvalter DNB Asset Management rundt 60 milliarder euro (560 milliarder) mens Oljefondet forvalter rundt 7.360 milliarder.

Uttalelsene fra Union Investment kommer dagen etter at det ble kjent at den tidligere Volkswagen-sjefen, Martin Winterkorn, trekker seg fra styret i Audi.

Winterkorn måtte gå da utslippsskandalen var et faktum.

Les også: Tyske myndigheter vil undersøke 50 bilmodeller for «uvanlige utslippstall»

Først NOx, så CO₂

Det var en miljøorganisasjon og amerikanske miljømyndigheter som tidligere i høst avslørte at Volkswagen har drevet bevisst juks for å få dieselbilene sine til å bli godkjent i utslippstester i USA. Skandalen bredde etter hvert om seg, og selskapet er nå under etterforskning i flere land.
Les også: Tysk analytiker: Volkswagen er «too big to fail»

Selskapet innrømmet nylig at de også har oppdaget uregelmessigheter med CO₂-utslippet til enkelte av modellene sine. Den innrømmelsen utvidet skandalen til også å gjelde bensinbilene. Dieseljukset handlet hovedsakelig om å jukse seg til lavere utslipp av nitrogenoksider, NOx, som er det lokale utslippet fra dieselmotorer som bidrar til kreft og lungesykdommer.

Les også: Jukserammede VW-eiere tilbys gavekort og gratis veihjelp

Matthias Müller har som ny Volkswagen-sjef lovet å komme til bunns i skandalen og har lovet at selskapet skal gjøre det de kan for å gjenreise tilliten.

– Min mest tidskritiske oppgave er å gjenvinne tilliten for Volkswagen-konsernet. Det skal jeg gjøre ved å sørge for at alle steiner blir snudd og at vi har en maksimal åpenhet (...) Under mitt lederskap vil Volkswagen gjøre alt det kan for å utvikle og innføre de strengeste standarder og styringsregler i bransjen, sa Müller i en uttalelse da han ble utnevnt som konsernsjef.

Selskapet har satt av milliarder av euro i regnskapene sine for å dekke kostnader knyttet til utslippsjukset. Selskapet er under etterforskning i flere land, og risikerer ikke bare bøter, men også store erstatninger fra søksmål som er rettet mot selskapet.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. Volkswagen leverer historisk lavt kvartalsresultat

  2. VW: – Kan fikse ni av ti biler rammet av utslippsjuks

  3. VW skal fikse opptil 11 millioner biler

  4. Annonsørinnhold

  5. Tysk avis: Visste om CO2-jukset for ett år siden

  6. Müller ny Volkswagen-sjef