Trinnløse problemer

Lexus' nye IS 300h kunne vært en reell konkurrent til BMWs 3-serie, hadde det ikke vært for én ting.

Publisert: Publisert:

Etter at Lexus i Norge for et par år siden bestemte seg for å kun satse på hybridbiler, har IS-modellen knapt vært forhandlet. Tre stykker ble solgt i fjor. Nå er det en ny giv for ISen, med en fersk modell som leveres med hybrid drivlinje.

Lexus er ivrige etter å fortelle at dette skal være en «kjøreglad» bil. Uten at de sier det rett ut, så er det ganske åpenbart at de ønsker at IS nå skal være et reelt alternativ til BMWs 3-serie.

Og på papiret ser det slett ikke ille ut. Prismessig ligger de i samme landskap, rundt en halv million kroner med nødvendig ekstrautstyr. Og den totale ytelsen til Lexusen er 223 hestekrefter. Betydelig mer enn en 320d eller 320i, som begge har 184.

Når det gjelder utseende er det og mer trøkk i Lexusen. Den er kanskje ikke pen, men den har karakter, og den nye designprofilen deres passer godt på en bil i denne størrelsen. Da blir ikke den skarpe grillen så voldsom.

Med et riktig fargevalg, som testbilen har, kommer det frem et fint detaljarbeid i karosseriet og den vekker oppsikt. En gutt på rundt ti år som passerte bilen mente at den sikkert kostet fire millioner kroner, og man skal ikke kimse av guttunger som er bilinteresserte.

Kvalitet

Også innvendig sitter det. Designen er gjennomført og med en funksjonell stil som samtidig skiller seg fra sine tyske konkurrenter. Lexus er gode på dette, kvaliteten føles i fingertuppene, alle knapper og knotter er vektet riktig, og de er i materialer som holder et høyt nivå. Selv Lexus-spesialiteten med en mus som styrer funksjonene på mediaskjermen begynner å fungere skikkelig.

Versjonen her har en såkalt F Sport-pakke, som blant annet inneholder sportsseter. Man sitter relativt lavt og godt, med et behagelig ratt i hendene.

Kjøreegenskapene er og en positiv overraskelse når det gjelder grep og balanse. Lexus' ingeniører har hevet bilen solid siden forrige utgave.

Det er bare synd at de har bommet, ikke bare på blinken, men på hele banen, med en svært sentral sak.

Trinnløst problem

Bilen har en trinnløs automatgirkasse. Det finnes knapt noe som kan drepe «kjøreglede» bedre enn dette. Kjøreopplevelsen rett og slett seig. Som om man har en automatgirkasse fra den gang da, med noen tannhjul som svømmer i olje og reagerer med et gjesp.

I rene tall er det lett å vise problemet med en slik trinnløs girkasse versus en moderne automatkasse. BMW 320d, med rundt 40 hestekrefter mindre, gjør null til hundre på 7,3 sekunder. Lexus IS 300h bruker 8,3 sekunder.

Problemene blir faktisk enda større i fart. Til tross for en, på papiret, sterk motor, er forbikjøringer ingen spøk med ISen. Den reagerer så treigt at det nesten blir uvirkelig.

(Saken fortsetter under bildet.)

ÉN MODELL: I Norge selges kun hybrid-versjonen av IS. I andre land er det og tilgjengelig med en to forskjellige V6-motorer uten elmotor. En 2,5 liter på som yter 204 hestekrefter og en 3,5 liter på 306. De har ikke trinnløs girkasse.

Jeg leste et sted at Lexus jobber med å lage en skikkelig automatgirkasse, la oss håpe det stemmer. For slik det er nå, har IS 300h blitt en bil med et veldig bra potensial som blir brutalt nøytralisert av drivverkets manglende evne til å omsette kraften bilen faktisk har. Mye av det samme opplevde vi nylig med Subarus friskeste Forester-versjon, XT, som og er utstyrt med en tilsvarende girkasse.

I Lexusen kan man og overstyre den via hendler på rattet, men dette blir mer av en teoretisk øvelse, hvor elektronikken på mange måte later som det faktisk er gir. Man kan riktignok låse den mer i gitte turtallsområder, men responsen er fortsatt ikke særlig spenstig.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det som ikke vil bli borte, om man får gjort noe med dette, er bilens komfortable evner. Den oppfører seg veldig bra uansett underlag, og de få gangene man klarer å få bilen til å skyte fart i en sving byr den på god styrefølelse og et chassis som har sportslige evner.

GRILLSESONG: Lexus er ferdige med å være anonyme.

På ett felt har Lexus innsett at en trinnløs girkasse kommer til kort, lyden. Når man ikke har en et system som gir for gir drar seg oppover turtallskurven, men i stedet går for en form for idealtid, blir lydbildet flatt.

Playback

Her kommer noe de har kalt «Dynamic Acustics» inn. De har rett og slett laget et kunstig lydbilde som kommer via bilens høytaleranlegg. Det skal illudere en seks sylindret motor. I min verden ble dette veldig rart, som om Tone Damli skulle stå på et kjøpesenter og mime til en Samsaya-låt. Nå er ikke dette noe man skal henge seg for mye opp i, volumknappen sitter til venstre for rattstammen.

Den nye IS-modellen er et solid sprang fra forrige modell. Utseendemessig har Lexus tatt sjansen på å skille seg ut, ikke lenger bare se ut som en Toyota med et mer funky navn. Under jevn kjøring på motorvei er det en riktig komfortabel maskin, og det er en bil fra et merke som er garantister for et problemfritt eierskap.

Lexus vet at en bil som kun er tilgjengelig med bakhjulstrekk, og ikke som stasjonsvogn, har et begrenset nedslagsfelt i Norge, men de regner med å selge minst 175 eksemplarer av IS 300h i år. Den forrige var aldri over 50 eksemplarer på ett år.

Flere biltester

På mange felt er det lett å trives i denne bilen, men den kunne vært enda bedre. Med det generelt høye nivået på konstruksjon og produkt er jeg sikker på at de kunne ha laget en moderne automatgirkasse som hadde fungert fint i kombinasjon med en hybrid drivlinje. Inntil det er 320i et enkelt valg.

Les også:

Test av Lexus LS 600hL

Test av Lexus GS 450h F Sport

Test av Lexus RX 450h F Sport

Test av Lexus IS F

Test av Lexus CT 200h

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om