Nissan blåser liv i Datsun etter 30 år
Med en hyggelig prislapp gjør bilen comeback.
Japanske Nissan relanserer Datsun for salg i fremvoksende markeder som India, Indonesia og Russland.
For 400.000 rupies, eller om lag 40.000 kroner, håper Nissan at bilen slår like godt an hos middelklassen, som den gjorde i USA på 50-tallet, ifølge Reuters.
Administrerende direktør i Nissan, Carlos Ghosn, uttalte under lanseringen i New Dehli, at førstegangskjøpere på steder som India vil ha best mulig bil til lavest pris.
- Vi svarer med å relansere Datsun, sa han.
Bilsalget har flatet ut i etablerte markeder som Europa og Japan. Derfor retter globale bilprodusenter argusøyne mot raskt voksende markeder, som også inkluderer Kina, Mexico og Brasil.
Mer bilstoff på E24 BIL
Til tross for lav pris og mindre marginer, håper Ghosn at den indiske befolkningen på 1,2 milliarder er nok til å løfte salgstallene betraktelig.
Imidlertid seiler bilen inn i et marked i motvind. I løpet av tidsrommet april-juni, sank salget av personbiler i India med 10 prosent, sammenlignet med samme periode 2012.
Nedgangen skyldes finansiell ustabilitet og høyere renter, som betyr at inderne ikke kan ta opp like billige billån som tidligere.
Sjekk din lokale Nissan-forhandler i E24 Bedrift.
(Saken fortsetter under bildet.)
Slår an i USA
Datsun er i bilforretningen i Russland, Indonesia og India i 2014. Nissan sier at bilen er skreddersydd for hvert marked når det gjelder pris og størrelse.
Det er foreløpig uklart om Nissan har planer om å lansere Datsun i etablerte markeder.
For EU- og EFTA-området regner bilbransjen med en nedgang på 5 prosent i 2013. Året vil dermed by på det svakeste bilsalget på 30 år.
Håpet om en ny og rask oppgang i bilsalget i disse landene er ifølge forskningssjef Ferdinand Dudenhöfer «lik null». Han viser til at kriselandene sliter med høy arbeidsledighet, og at arbeidsløse som regel ikke kjøper nye biler.
Over Atlanteren går derimot bilsalget langt bedre. Mai fulgte opp en positiv april med fortsatt gode tider for amerikanske bilselgere. I forhold til mai 2012 var årets salg 8,2 prosent bedre.
De aller fleste bilprodusentene kan melde om økt salg i forhold til i fjoråret. Størst var det for Nissan-gruppen med nær 25 prosent, som en følge av et mai-salg på 114.457 solgte biler.
Les også: