DOLLAR OG STRØM: - USA er elbilens fremtid

USAs støtteordninger til elbilproduksjon gjør at McKinsey ser på landet som det viktigste for utslippsfrie kjøretøy i årene som kommer.

OBAMA OG VOLT: President Barack Obama er på General Motors fabrikk i Detroit og prøver en Chevrolet Volt 30. juli.
Publisert: Publisert:

Konsulentbyrået McKinsey skriver i rapporten "Electrifying cars: How three industries will evolve" at USA er det landet som mest sannsynlig kommer til å lede an i fremveksten av elektriske biler, gjengitt i Financial Times.

Hvert kvartal publiserer McKinsey en indeks som prøver å kartlegge fremtiden til elektriske kjøretøy.

Fører an

Den bruker ni variabler som de mener vil påvirke investeringene i denne typen kjøretøy og hvordan publikums holdninger vil bli.

Inntil nå har de vurdert at Frankrike, Tyskland og flere andre vestlige land har vært de viktigste. Nå mener de at USA er de landet som fører an og at Kina ligger på tredjeplass sammen med Tyskland. Totalt 12 land er med i undersøkelsen.

Inntil nå Europa

Så langt har Europeiske land vært førende med å ta i bruk strengere reguleringer av utslipp. Slik som EU kravet på maks 130 gram CO2 per kilometer, som skal gjelde 65 prosent av hvert merkes nyregisterte biler i 2012 og 100 prosent i 2015

Les også: Høyere fart på bilsalget i USA

Men nå er USA det eneste landet som har satt sammen en økonomisk støtteordning til elektriske kjøretøy i stor skala.

Bevilgninger

I 2007 satt kongressen av 25 milliarder dollar til lån og tilskudd for å oppmuntre til utviklingen av avansert teknologi, blant annet elektrifisering av bilparken. Og i 2009 videreførte Barack Obama dette med ytterligere 2,4 milliarder dollar øremerket produksjon av batterier og annen teknologi til elektriske biler.

Mer bilstoff på E24BIL

Så langt er det kun noen tusen elbiler som ruller rundt, men i år kommer de første masseproduserte modellene. Inntil nå har det bare vært spesialbiler som Tesla Roadster og en håndfull testbiler som Mini-E som har vært på veiene.

Nissan og Chevy

Nissan kommer med den rent batteridrevne Leaf og GM kommer med Chevrolet Volt som blir den første plug-in hybriden til massemarkedet.

Les også: Full gass for GM i Kina

Russel Hensley i McKinsey påpeker at USAs begynnende interesse for miljøbiler og kan ha med jobbskapning å gjøre.

- Grønne jobber er dobbelt verdifulle, sier Hensley til Financial Times.

Også Kina

USA skårer og høyt på hvordan forbrukerne ser på fordelen med å eie en elektrisk bil.

Les også: Gjenoppliver elektrisk jeep

Kinas gode plassering på listen henger sammen med lave strømpriser. I tillegg har myndighetene innført skattefradrag for kjøpere av elektriske biler, og satt i gang pilotprosjekter med elektriske biler i 20 byer.

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Publisert:
Gå til e24.no