Budsjettluksus

Mercedes-Benz sin CLS-modell kom nylig i ny utgave. Nå får man den med en motor som gjør den billigere enn noen gang.

DIREKTØR: Er man på det nivået og synes S-klassen er for satt, er CLS alternativet.

Morten Abrahamsen

PLASS: Men ikke til så mange. CLS-modellen er en fireseter. Bra med plass til to bak, men det er lavt under taket når man skal ut.

Morten Abrahamsen

FORMER: Silhuetten til CLSen er lekker. Den var i forkant da den først kom i 2004, nå finnes det en rekke biler med samme tanke. Både billigere, som Passat CC, og mye dyrere, som Aston Martin Rapide.

Morten Abrahamsen

KLASSE: Som i sine tyske konkurrenter er interiøret på et skikkelig nivå. Det ser, kjennes og føles dyrt. Noe det også er.

Morten Abrahamsen

SKARPT BLIKK: Selvsagt har den zenonlykter. Den har og de skarpe linjene som kjennetegner nye Mercedes-Benz modeller.

Morten Abrahamsen

LITEN OG GANSKE STOR: Med fire sylindre og 2,2 liters volum, er det en langt mindre motor enn man forventer i en slik bil. Grunnet stort moment og rimelig mye hestekrefter fungerer det fint, men lyden er tam.

Morten Abrahamsen

FIRE MODELLER: I Norge kan man få tre forskjellige motoriseringer i tillegg til denne. 350 CDi med firehjulstrekk og 265 hester til en million. Og to bensin, 500 4Matic til 1,5 millioner med 408 hestekrefter og 63 AMG til drøyt to millioner med 525 hester.

Morten Abrahamsen

VIRKELIGHETSSJEKK: Blandet forbruk er oppgitt til 0,51 liter per mil. Vi lå på 0,73. Ikke så imponerende.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Mercedes-Benz CLS er en bil som har en elegant og prangende fremtoning. Kombinasjonen av størrelse, form og Mercedes-stjernen i grillen, forteller at dette er en bil som koster mye penger.

CLS kom i en helt ny utgave tidligere i år, som følger den forrige, men med litt skarpere kanter i designen.

Til nå har billigste modell startet på en million kroner, med CLS 350 CDi 4Matic. Dette er en bil med 265 hestekrefter og firehjulstrekk. Her har Mercedes følt at det er rom for en litt tammere utgave.

Prisdempende

Det kommer heller ikke som noen overraskelse at Mercedes nedskalerer motoriseringen. CLSen deler mye teknikk med E-klassen som man kan få med en diesel på 135 hestekrefter.

BMW Norge fortalte meg at de helt klart kunne tenkt seg en tilsvarende motor til 5-serien, hvor minste i dag er 163 hester, av prismessige årsaker.

Fordelen med en relativt liten motor er åpenbar. Prisen barberes kraftig, særlig i Norge, hvor effekt og utslipp er viktige momenter. Avgiften er 175.000 lavere for 250 CDi i forhold til 350 CDi.

Tanken er vel at folk kan kjøpe seg en bil som i det ytre ser dyr og eksklusiv ut, mens de snakker litt lavt om at det er en firesylindret diesel under panseret..

Mer bilstoff på E24BIL

Nå har ikke Mercedes falt for fristelsen til å smyge inn en tam motor i CLS, det ville vært å dra dette for langt. Valget falt på 250 CDi motoren, en turbodiesel, som man blant annet finner i C-klassen og E-klassen. Den har et voksent dreiemoment, 500 newtonmeter, og 204 hestekrefter. Ingen direkte fislete motor med andre ord. Satt i bakken med bakhjulstrekk.

Tilstrekkelig

Den propeller CLSen, som veier solide 1785 kilo, fra null til hundre på 7,5 sekunder, CLS 350 gjør for øvrig samme øvelse på 6,1 sekunder. Det er mer enn tilstrekkelig. Det den på ingen måte klarer å maskere er et firesylindret lydbilde.

Når man sitter en i en bil av dette formatet, for den føles tvers gjennom som en eksklusiv donig, forventer man en dypere motorlyd. Kall det gjerne snobberi, men det er jo minst halve poenget med denne bilen.

Flere biltester

KRYMPET: Mindre motor enn dette har det aldri vært i en CLS.

Morten Abrahamsen

Det finnes ingen logisk grunn til å kjøpe seg en CLS. Det er en diger bil, nesten fem meter lang, som har sitteplass til fire. De to baksetepassasjerene må i tillegg dukke i det de skal ut for å unngå å plante skallen i taket. En E-klasse med samme motor og firehjulstrekk koster 40.000 mindre og er seriøst mer praktisk, men CLSen ser veldig mye finere ut. Og det er også verdt noen kroner.

Aksepterer man at lyden ikke står i stil med det ytre, så er det mye fint med denne comboen. Motoren er veldig fleksibel til en diesel å være.

«Moderat» utstyrt

Samtidig var akkurat denne bilen utstyrt på nivået «kunde-spekk», hvilket vil si at Mercedes ikke har ønsket å vise frem alt mulig utstyr som er tilgjengelig. Fortsatt er det et rikelig prispåslag med 150.000 opp fra veiledende, men 350 CDi som vi testet i vinter hadde en kvart million i ekstrautstyr, det blir noen gode flasker med vin i mellomlegg.

STJERNE: Motoren gjør at prisen blir kraftig barbert, men stjernen i grillen er fortsatt like stor.

Morten Abrahamsen

Det betyr at bilen her for eksempel har standard fjæringsoppsett, ikke luftdempere. Vi var ikke veldig imponert av denne innretningen i CLS 350 CDi, og standard demperne gjør en god nok jobb.

Det er litt sideveis bevegelse i bilen under hard kjøring i svinger og nesen dukker litt under press, men dette er ganske perifere detaljer. CLS er mer en cruiser. Dette gir og girkassen beskjed om. Man kan overstyre automatikken med hendler på rattet, men det går altfor treigt. Girer man ned rett før en sving, så foretar den girskiftet midt i svingen, så bilen gjør seg best i automatmodus.

Mindre budsjett

ELEGANT: Coupé-sedan utformingen til CLS er elegant. Første generasjon kom i 2004. Den nye ble lansert i vinter.

Morten Abrahamsen

Ellers fremstår bilen som velutstyrt, med bra stereo, soltak, skinn og elektriske seter. Mer enn nok for å gi bilen det nivået man ønsker i en bil av denne art. Den opplevde kvaliteten er i stjerneklasse, og sittekomfort og -stilling er perfekt.

CLS ser dyr ut, og er det også. Samtidig, om man ser gjennom fingrene med motorlyden,er 250 CDi utgaven smart. Et avslag på en kvart million kroner i forhold til den nest billigste er ikke å kimse av. Ønsker man å fremstå som en skikkelig snobb er CLS et ideelt valg, nå også tilgjengelig for dem som egentlig ikke har budsjett til en bil av denne art.

På den annen side så for man håpe at Mercedes ikke lar seg friste til å nedskalere blokken under panseret ytterligere, da ligger den eksklusive odøren i faresonen.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Komfort, komfort, komfort

  2. BILTEST: Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic: Som en diger dunjakke

  3. Taxi-Merce med något attåt

  4. Dyr og god

  5. Roadster med diesel