Boligbyggerlag tar selvkjørende busser på veien

Obos planlegger å sette selvkjørende minibusser inn i rutetrafikk allerede fra sommeren av.

SELVKJØRENDE BUSS: Obos setter opp Norges første rute med selvkjørende busser. F.v. Frode Kjos, Acando, Lisbeth Hammer Krog, ordfører i Bærum og Daniel Kjørberg Siraj, konsernsjef i OBOS.

Foto: Morten Bendiksen Obos
Publisert:,

Etter at det ved nyttår ble tillatt å drive utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge, tar boligbyggerlaget Obos et steg ut av boligmarkedet og inn i kollektivtransporten.

Ifølge selskapet selv blir de først i landet til å sette selvkjørende busser i rute.

I første omgang vil bussene bare kjøre kortere ruter på Fornebu. Planen er at minibussene som kan frakte 12 passasjerer og kjøre 15 kilometer i timen, skal frakte badegjester til Storøyodden badestrand gjennom skoleferien.

Obos har også planer om å starte testing flere steder. Dette vil sannsynligvis skje på Romsås.

− Vårt mål er å lære hvordan en slik tjeneste fungerer i større byutviklingsområder. Obos har ikke planer om å drive busselskap, men vi ønsker å ligge i forkant av utviklingen, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i Obos.

– Ved å gjennomføre dette prosjektet vil vi finne ut om selvkjørende busser kan løse et transportbehov eller et trafikkproblem for folk.

Han sier Obos er nysgjerrige på om bussene vil bidra til å avhjelpe praktiske hverdagsproblemer både for besøkende og fastboende på Fornebu.

– Et av hovedspørsmålene vi stiller oss er om slike busser, kombinert med bil- og sykkeldelingsordninger, kan gjøre det mulig å klare seg uten privatbilen i framtiden, fortsetter Kjørberg Siraj.

Støttes av kommune

Prosjektet gjennomføres med støtte fra Bærum kommune og konsulentselskapet Acando.

Det var Acando som i sin tid introduserte den elektriske selvkjørende minibussen. Ifølge meldingen har 15.000 til nå sittet på minibussen.

Mange husker kanskje statsminister Erna Solberg og Arbeiderpartiets partileder Jonas Gahr-Støre som kjørte i minibussen gjennom Oslos gater i april i fjor.

Statsminister Erna Solberg (H) og leder i Arbeiderpartiet Jonas Gahr Støre i den den selvkjørende bussen som fraktet dem til IKT-Norges årskonferanse i Oslo i april.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

– At vi har fått et lovverk som tillater utprøving av selvkjørende kjøretøy på norske veier, er starten på en transportrevolusjon, mener Sven Ivar Mørch, administrerende direktør i Acando.

Bussen styres med kunstig intelligens og stopper dersom hindringer kommer i veien.

– Smart mobilitet og selvkjørende teknologi vil påvirke måten en rekke bransjer driver forretning på. En næringseiendom eller et boligprosjekt som i dag ligger noen kilometer fra et kollektivknutepunkt, kan knyttes sammen med det eksisterende kollektivnettet ved hjelp av selvkjørende minibusser, sier Mørch i meldingen.

Her kan du lese mer om