Toyota advarer om produksjonsstans ved no deal-brexit

Dersom Storbritannia og EU ikke klarer å bli enige om en avtale før skilsmissen offisielt finner sted, vil det bli vanskelig for bilprodusenten å holde produksjonen i landet i gang.

KAN BLI STANS: Toyotas fabrikk i Storbritannia er bekymret for at en eventuell brexit uten en avtale kan få store følger for produksjonen.
Publisert: Publisert:

Toyotas fabrikk i Derbyshire i Storbritannia vil stenge på ubestemt tid rett etter brexit dersom britene forlater EU uten en handelsavtale med EU. Det sier fabrikksjefen, ifølge Financial Times.

Det japanske selskapet blir med dette den siste i rekken av bilprodusenter som opererer i Storbritannia som advarer om produksjonsstans hvis utfallet av brexit skulle bli «no deal».

Fabrikken, som har rundt 2.500 ansatte, vil måtte stenge fordi de ikke vil klare å få tak i nødvendige deler til bilene i tide, ettersom de operer under «just in time»- systemet, som fordrer levering av deler innenfor små tidsrammer.

Dersom bildelene forsinkes på grensen til stadighet vil det være svært vanskelig å operere under et slikt system.

Les på E24+

Slik skal Renault ta Lada fra vits til pengemaskin

– Mitt syn er at dersom Storbritannia krasjer ut av EU i slutten av mars, vil vi se produksjonsstans i fabrikken vår, sier fabrikksjef Marvin Cooke, og legger til at dette vil kunne vare i «timer, dager, uker – til og måneder».

Taper konkurransedyktighet

Hvis det blir «no deal», vil Storbritannia måtte forholde seg til Verdens handelsorganisasjons (WTO) regler. Det betyr at britiskproduserte biler møter en tollavgift på 10 prosent når de sendes til EU.

Det vil gjøre bilene langt mindre konkurransedyktige, og svekke selskapet på lang sikt, påpeker Cooke. Det betyr også at jobber vil kunne gå tapt.

Av bilene som produseres av Toyota i Storbritannia, eksporteres rundt 80 prosent.

Toyota investerte 240 millioner pund i anlegget i fjor, og kunngjorde tidligere i år at de vil bygge den neste generasjonen av familiebilen Auris ved denne fabrikken.

Les også

Dette mener forskerne at kan redde dieselbilen

Både Nissan, Honda og BMW har alle gjort det klart at de vil bygge nye modellen i Storbritannia etter folkeavstemningen om brexit.

Men nå som skilsmissedatoen nærmer seg med stormskritt, og det fremdeles er lite tegn til at en avtale vil kunne landes, har advarslene om produksjonsstans og flytting fra bilprodusentene økt i omfang.

Begynner å haste

Under et toppmøte i Salzburg forrige uke ble statsminister Theresa Mays brexitplan brutalt nedsablet.

EU-president Donald Tusk mente Mays såkalte Chequers-plan ikke vil fungere, og Frankrikes Macron istemte at planen er «ikke akseptabel».

Dagen etter fastslo May at forhandlingene er i dødvanne. Likevel har forhandlingene gått videre på ekspertnivå denne uken, ifølge NTB. Flere møter skal ha funnet sted.

EUs mål er å gjøre så store fremskritt i samtalene som overhodet mulig før EUs neste toppmøte, som holdes i Brussel 17. og 18. oktober. Det vil bli «sannhetens øyeblikk», ifølge EUs sjefforhandler Michel Barnier.

Den største utfordringen er å finne en løsning for grensen mellom Irland og Nord-Irland, samt hvordan handelsavtalen skal se ut.

Les også

Toyota tilbakekaller én million biler

Les også

Nye toner fra gigantene: Ford og GM satser elektrisk

Publisert:

Her kan du lese mer om