Motegigant tror på stemmeteknologi: – Kan ha en viktig rolle i Zalandos fremtid

Å kommunisere tettere med kundene er en av trendene i netthandelen den europeiske giganten Zalando har tro på for fremtiden.

Foto: Hannibal Hanschke Reuters
Publisert:

– Vi tror at forbrukerne vil bli mer vant til å kommunisere med merkevarer og teknologier gjennom digitale assistenter, noe som gjør at løsningene også blir bedre, sier produktspesialist Ahmed Fathalla i Zalando.

– Det vil igjen føre til at flere bruker løsningene. Vi tror at teknologien kan ha en viktig rolle i Zalandos fremtid i årene som kommer.

Les også: (+) Bilbransjens «VHS eller Betamax»-øyeblikk

Selskapet ble grunnlagt i Tyskland i 2008, og ble åpnet for det norske markedet i 2012. Ti år etter oppstarten, er nettbutikken én av Europas største for mote.

Prøverommet hjem

Det er svenske Kinnevik, som også har kjøpt seg inn i Kolonial.no, som er største eier med en andel på 32 prosent i Zalando.

Med mål om å ta prøverommet hjem til folk, bruker selskapet også mye tid og ressurser på å ligge langt frem i den teknologiske utviklingen.

Det er spesielt kunstig intelligens og såkalt «natural language processing», hvordan datamaskiner forstår menneskets språk, Fathalla omtaler som nøkkelteknologiene som vil dytte utviklingen fremover de neste årene.

Les også

Analytiker: Kinnevik velger Kolonial.no fordi den norske nettmat-konkurransen er liten

– Det har allerede vært spennende utvikling på disse områdene, og vi tror teknologien vil fortsette å modnes, sier Fathalla.

Zalando har allerede prøvd ut noen av løsningene it-gigantene tilbyr for å kommunisere mer direkte med kundene.

– Vi har eksperimentert ved å lansere «Gift Finder» på Google Assistant og vår Zalando Bot på Facebook Messenger, forklarer Fathalla.

Les også

Innovasjonsprofessor om talestyrte assistenter: – Jeg ser ingen revolusjon i netthandelen

Bildegjenkjenning

Med Zalando Bot kan du sende inn bilder med klær eller antrekk du liker via Facebooks meldingstjeneste, og så vil bildegjenkjenningsteknologi finne lignende produkter fra Zalandos sortiment.

Chat-roboten Gift Finder er et samarbeid mellom Google og Zalando, som er tilgjengelig i Tyskland. Den blir aktivert når brukere av Google Assistant spør om hjelp til å finne en gave. Roboten spør brukeren flere spørsmål for å kunne anbefale en god gave.

Googles stemmeassistent Assistant ble lansert på norsk tidligere denne måneden, med samarbeidspartnere som Tine, VG, NRK, DNB, Meny, Orkla og SAS.

NY TEKNOLOGI: Google har inngått samarbeid med flere norske selskaper om sin stemmeassistent.

Foto: Sindre Hopland E24

– En ny generasjon med kunder krever at merkevarer skal være mer lydhøre for deres behov, og at man går i dialog, identifiserer behovene deres, og kan tilby personlig service og produktanbefalinger, sier Fathalla.

Flere år

Han ser også positive sider for selskapene som tar i bruk teknologien.

– For bedriftene gjør teknologien at vi kan kommunisere direkte med kundene og bygge solide forhold med dem, sier Fathalla.

Selv om teknologien er tilgjengelig, sier flere eksperter at det vil ta tid før forbrukere venner seg helt til den.

Analysebyrået Gartner anslår at virtuelle assistenter vil nå et produktivt nivå om to til fem år, men mener også at den er blant de mest oppblåste trendendene i år.

– Når vi venner oss til den, vil personlige digitale assistenter kjapt bli en helt naturlig del av hverdagen vår. Taleassistenter kommer til å integreres i mange produkter fremover, så det er ingen tvil om at vi er spente og klar for denne innovasjonen, sier kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp Norge.

Anne Bache Dahl, konseptansvarlig for netthandel i Meny, sa under lanseringen av samarbeidet med Googles Assistant at den nye teknologien nok ikke vil gi en voldsom økning i kundemassen med det første.

– Vi tror ikke kundene kommer til å renne inn på grunn av dette, men vi tror jo det representerer fremtidens handel, forklarte Dahl til E24.

Les også

En kur mot butikkdøden

Les også

– Stemmestyring blir viktig for netthandelen

Les også

Sjeføkonom: – Må regne med flere butikk-konkurser