Tesla: Slik skal vi klare å levere 325.000 biler

Tesla forsikrer om at forutsetningene er gode for å levere det enorme antall biler som er reservert.

MÅ LEVERE OVER 300.000 MODEL 3: Administrende direktør Elon Musk i Tesla har sagt på Twitter at selskapet må revurdere produksjonsplanen som er laget for Model 3, for å imøtekomme den kraftige etterspørselen reservasjonstallene gjenspeiler. Bildet er tatt under avdukingen av Model 3 i mars.

Foto: Justin Prichard Ap
Publisert:,

Tesla Model 3 slo alle rekorder for reservasjoner med minst 325.000 bestillinger i løpet av den første uken, ifølge tall fra Tesla.

Utgangsprisen på bilen er 35.000 dollar eller i underkant av 300.000 kroner, og Tesla estimerer reservasjonene tilsvarer 12 milliarder dollar eller nesten 99 milliarder kroner i inntekter.

Reservasjonstallene til Tesla var over all forventning, og tatt i betraktning at selskapet leverte rundt 15.000 biler i årets første kvartal, er et betimelig spørsmål om Musk har tatt seg vann over hodet med å ta imot 22 ganger så mange reservasjoner i forhold til antall leverte biler i første kvartal.

ENORM PÅGANG: Køen var lang da Tesla åpnet for reservasjoner i selskapets utsalg i USA, Europa og Kina i forrige uke. Bildet er tatt i en Tesla-butikk i Hawthorne i California.

Foto: Justin Prichard Ap

– Gode forutsetninger

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, tar spekulasjonene med knusende ro.

– Målet til Tesla er å produsere 500.000 biler i året innen 2020. Med den hastigheten utgjør reservasjonslisten per 2. april om lag et halvt år produksjon, sier han til E24.

– Vi er i ferd med å gjennomføre en massiv oppskalering på Tesla-fabrikken i Fremont i California. På samme fabrikk er det blitt bygget over 500.000 biler i året, og moderniseringen vi har gjort er betydelig. Forutsetningene er med andre ord gode, sier Roland.

Leverer først til Nord-Amerika

Estimater, blant annet fra storbanken Credit Suisse, indikerte 100.000 reservasjoner i løpet av de første ukene, mens tallet var nådd på under ett døgn.

Allerede før selskapets åpnet dørene for reservasjoner torsdag forrige uke, måtte Credit Suisse-analytikere vedgå at anslaget om mulig var noe lavt. Det sto nemlig rundt 20.000 kunder i kø utenfor Tesla-butikker i USA, Europa og Kina timer før salgsstarten.

Les også

Dette er den nye «Folke-Teslaen»

Tesla-gründer Elon Musk la heller ikke skjul på at reservasjonsstrømmen overgikk selskapets egne forventninger.

Han skrev på Twitter 1. april at ventetiden har økt, og at selskapet må ta en gjennomgang av produksjonsplanene. Musk brukte opplysningene som et påskudd til å be kunder som vil ha tak i bilen raskt, om å skynde seg å bestille.

– Det er ingen grunn til å være bekymret over å komme langt bak i køen hvis du reserverer nå. Det er egne køer for hver region, og Europa er først på listen etter Nord-Amerika. Reserverer du nå, kan du fortsatt få bilen tidlig, sier Roland.

I slutten av 2017 vil de første bilene leveres i Nord-Amerika.

NY FABRIKK: Teslas batterifabrikk, Gigafactory, bygges for tiden i Reno i Nevada. Fabrikken vil drives av fornybare energikilder. Bildet er tatt i mai 2015.

Foto: James Glover Reuters

Venter på Gigafactory

Tesla har økt produksjonsvolumet hurtig de siste årene. Sammenlignet med første kvartal 2015, ble det produsert 50 prosent flere biler i første kvartal i år. Tesla er også i rute med å levere 80.000-90.000 biler i år, som forespeilet, ifølge selskapet.

– I tillegg kommer Gigafactory for batteriproduksjon. Gigafactory er en av verdens største bygninger, og vil i 2020 produsere flere batterier enn det ble produsert over hele verden sammenlagt i 2013, sier Roland.

Tesla skriver på sin egen hjemmeside at konstruksjonen av fabrikken startet i juni 2014 utenfor Sparks i Nevada. Selskapet forventer at produksjonen av batterier vil starte i 2017 og med full kapasitet innen 2020.

«Gigafactory», som fabrikken omtales, spiller på den planlagte årlige batteriproduksjonskapasiteten på hele 35 gigawatt-timer.

Les også

Derfor er Tesla Model X borte fra Finn.no

Fem prosent bestilte to elbiler

Kundene kunne maksimalt reservere to Model 3-biler hver. Bare fem prosent av kundene har reservert to biler, noe som indikerer at bestillingstallene har et lavt innslag av spekulasjon, ifølge Musk.

Øvrie kilder: Bloomberg news.

Les også

NHH-forsker: Apple kan bli Teslas «predator»

Les også

Tim Cook: – Var det en god måte å unngå spørsmålet på?

Les også

Dette er «game-changeren» Tesla lanserte i natt

Her kan du lese mer om