Skipsutstyrsgiganten MacGregor i allianse med Kongsberg Digital

Digitalsatsingen til Kongsberg Gruppen jobber iherdig for å bli den dominerende plattformen innen shipping. Nå har de fått en av verdens største skipsutstyrsleverandører med på laget.

MacGregors kransystem avbildet om bord på fraktskipet Pac Antares utenfor Singapore

MacGregor
Publisert:

Kongsberg Digital, et selskapet i norske Kongsberg Gruppen, melder mandag at de nå inngår et digitalsamarbeid med skipsutstyrsprodusenten MacGregor.

MacGregor er en del av det finske industrikonsernet Cargotec og har levert utstyr til om lag 40.000 skip – tilsvarende halvparten av verdens skipsflåte.

MacGregor leverer alt fra kraner, ramper, gangbroer, lasteplattformer og en mengde annet utstyr til alt fra tankskip, ferger, cruiseskip og containerskip. Selskapet er blant annet leverandør til det kommende ubemannede fraktskipet Yara Birkeland.

MacGregor har allerede sitt eget system for overvåkning og prediktivt vedlikehold av utstyr, kalt OnWatch Scout. Nå vil de koble dette opp mot Kongsberg Digitals løsning for infrastruktur Vessel Insight, som er et system som samler data fra forskjellig utstyr om bord på skipene og sender det samlet av gårde til Kongsbergs Kognifai-plattform.

Der skal den aktuelle skipseieren og -operatøren kunne analysere dataene fra MacGregors utstyr i OnWatch Scout eller bruke andre applikasjoner som også kan se på flere data fra skipet.

Avtalen med MacGregor kommer kort tid etter at Kongsberg Digital i oktober inngikk en avtale med den tyske motorprodusenten MAN, som innebærer at MAN ønsker å bruke Kongsberg-systemet til å samle og overføre data fra skipsmotorene.

I tillegg til dette sikret Kongsberg Digital seg en kontrakt like etter med Shell for å lage en dynamisk digital tvilling til det store gassanlegget på Nyhamna, med muligheter for flere anlegg i fremtiden.

– Det er avgjørende for Kongsberg Gruppen å jobbe med partnere i verdensklassen og vi er veldig glade for å få til et samarbeid med MacGregor, sier direktør for maritime digitale løsninger i Kongsberg Digital, Vigleik Takle.

I første omgang skal Kongsberg Digital og MacGregor integrere og teste ut oppkoblingen av lastekraner MacGregor har levert til utvalgte pilotkunder innenfor handelsflåten.

– Vi er veldig fornøyde med å videreutvikle vårt samarbeid med Kongsberg Gruppen og Kongsberg Digital for å akselerere testing av digitale løsninger med fokus på fortsatt forbedring av kritisk systemsikkerhet, tilgjengelighet, effektivitet og bærekraft, sier Dennis Mol, VP for Digital and Business Transformation i MacGregor, i en uttalelse.

Vigleik Takle, direktør for digitale maritime løsninger i Kongsberg Digital

Kongsberg Gruppen
Les også

To av verdens største maritime leverandører finner sammen: Kongsberg Gruppen og tyske MAN inngår samarbeid

Vil vinne «plattformkampen»

Kongsberg Gruppen har gjennom Kongsberg Maritime vært en ledende leverandør til skipsfarten i mange tiår. Selskapet leverer blant annet omfattende kontroll- og styringssystemer for skip, og er dermed vant til å være en integrator som kobler utstyr fra forskjellige leverandører sammen – inkludert med MacGregor.

De siste årene har selskapet begynt å bygge opp en omfattende digitalsatsing der man ønsker å tilby den foretrukne digitale plattformen kalt Kognifai.

For å få data fra alle modulene og utstyret på skipene samlet og sendt til land bruker selskapet Vessel Insight, som enkelt består av en datamaskin, en gateway og et modem som er koblet opp mot omverdenen.

– Utfordringen i dag er at alle OEM-ene (utstyrsleverandørene, journ.anm.) har utstyr de ønsker å kunne monitorere for kunden. Da må kundene ut og kjøpe både utstyret og programvaren til det fra hver enkelt leverandør. Det blir både dyrt og veldig komplekst å ha så mange parallelle systemer, sier Vigleik Takle i Kongsberg Digital til E24.

– Tanken med Vessel Insight er å lage en felles datainfrastruktur på skipet som alle utstyrsleverandørene kan bruke. For kunden (skipseier, journ.anm.) betyr det betydelig lavere kostnader og at man får én portal der dataene samles og der man kan kjøre forskjellige applikasjoner, sier han videre.

Han peker også på at et overvåkningssystem fra én utstyrsleverandør kan ha god oversikt over akkurat det utstyret, mens det ikke nødvendigvis har fulloversikt over resten av skipet – for eksempel hvordan værforholdene er, hvordan kraftsystemet om bord opererer eller andre forhold. Ved å samle dataene i én plattform kan man få samlet alt dette på et sted, påpeker han.

Les også

Historisk tykk ordrebok i Kongsberg Gruppen

– Hvor viktig er det for relevansen til Kongsberg Digital at dere får flest mulig leverandører med på plattformen deres? Blir det litt som i sosiale medier at det stedet med flest brukere «vinner»?

– Det er viktig fordi vi prøver å etablere en standard som skal være det ledende økosystemet. Ingen er store nok i denne bransjen til å gjøre dette helt alene, så det er ekstremt viktig å få med partnere. Samtidig vil det alltid være noe skepsis rundt slike spill om plattformer, fordi man kan frykte at én aktør «eier» hele plattformen. Men når vi får inn noen av de største aktørene viser det at det er en tillit til strategien vi har lagt, nemlig at dette ikke er en lukket hage, men et åpent økosystem, sier Takle.

– Er utstyrsleverandørene motvillige mot å slippe dere til og dermed også gi fra seg litt av kontrollen ved at dataene ikke overføres via deres egne systemer?

– Det vi ser er at flere og flere utstyrsleverandører erkjenner at datainfrastruktur ikke er deres kjernekompetanse, og at det de kan best er å kjenne sitt eget utstyr og hvordan det driftes best. Nå ser vi at flere og flere kommer til oss. Det er nok blant annet fordi vi ligger langt fremme og er posisjonert for å lykkes gjennom å ha vært en systemintegrator på skip i 40 år i Kongsberg Maritime, sier Takle.

Han mener også det er viktig å tilby et system som både kunden (skipseier) og utstyrsleverandørene får fordeler av, hvis man skal få aktører til å ta det i bruk.

Les også

Kongsberg Gruppen vinner digitalkontrakt med Shell til 100 mill.