38.000 spør om å bli medlemmer av dette sosiale nettverket - hver time

Gründerne bak det ferske sosiale nettverket Ello hater Facebook. Nå har de utviklet et alternativ som vokser i ekspressfart. Men det er kun for inviterte.

KUN FOR INVITERTE: En betaversjon av det sosiale nettverket Ello har vært tilgjengelig siden april, men brukerveksten skjøt ikke fart før i forrige uke. Ifølge selskapet er over én million unike brukere på venteliste for å få invitasjon til Ello.
Publisert:

Aldri hørt om Ello?

Det er bare et spørsmål om tid før du stifter bekjentskap med det nye sosiale nettverket, skal man tro flere utenlandske medier, som utroper Ello til den siste store hypen i den digitale verden.

«Du er ikke et produkt», lyder mantraet til Ello, som maner til kamp mot Facebook, Google og Twitter.

«Nettsamfunnene er for reklamefolk, ikke brukerne», skriver de syv utviklerne bak det nye sosiale nettverket, på selskapets hjemmeside.

Nå har de altså skapt sitt eget nettsamfunn. Ello er reklamefritt, gratis og bærer et minimalistisk design.

En betaversjon (testversjon) ble sluppet i april, og nye versjoner vil bli sluppet trinnvis.

For å bi medlem må du inviteres av et eksisterende medlem, eller folkene bak nettsamfunnet.

Les også

Facebook med reklamenettverk

Kun for inviterte

Eivind Lund i norske Netlife Research er blant de som har kommet seg inn:

- Jeg trodde vi var ferdige med dette nå, at noen kommer med en betaversjon og det skaper kjempehype, sier han til E24.

- Men akkurat dette er veldig mange ivrige på. På innsiden er det foreløpig ganske rolig. Av det jeg har sett er det hovedsaklig folk som diskuterer hva de skal bruke nettstedet til, sier Lund.

Ello er altså foreløpig bare tilgjengelig for inviterte. Når selskapet kan styre hvor mange som faktisk bruker det sosiale nettverket, er det enklere å skalere (lastbalansere) sidene etter behov.

Eksklusiviteten gir også nyttig publisitet for et selskap som har et tynt markedsføringsbudsjett, hevder ekspertene.

(Saken fortsetter under bildet.)

HAR SKREVET MANIFEST: Utviklerne har nedtegnet et høytidelig manifest, der dagens største nettsamfunn blir lagt for hat. Medlemmene blir «bombardert med reklame» og informasjonen brukerne deler blir solgt til høystbydende, heter det i manifestet.

Kraftig økning i forespørsler

Hvis man ennå ikke har blitt invitert, kan man be om å bli medlem på hjemmesiden.

Og skal man tro antall forespørsler, er dette et etterlengtet alternativ.

24. september opplyste selskapet at Ello mottok 4.000 forespørsler om innmelding - per time. Noen dager senere sier Ello-sjef Paul Budnitz til Business Insider at den siste tiden har hatt 38.000 forespørsler hver time.

Les også

App ble lastet ned 100.000 ganger på ett døgn i Hongkong

Mye tyder på at tallene holdes godt i hevd. Hos Twitter er hashtagen #Ello flittig brukt av brukere som ønsker invitasjon av eksisterende medlemmer, og flere selskaper ber Twitter-brukere følge dem på Ello.

I tillegg omsettes de ettertraktede Ello-invitasjonene på Ebay for opptil 500 dollar.

- Ting må forbedres

Lund i Netlife mener det er vanskelig å spå per i dag om det nye nettstedet vil bli suksess eller flopp.

PÅ ELLO: Eivind Lund i Netlife er nyregistrert bruker på Ello.

- De har noen åpenbare ting som må forbedres. Det er en del ting å nettsiden som er litt krøkkete, altså lite intuitivt og vrient å finne ut av, sier Lund til E24.

- Men til selve konseptet er jeg avventende optimistisk, for jeg har savnet et støyfritt miljø. Facebook og Twitter har blitt veldig annonsetunge, sier han.

- På Ello er det foreløpig veldig rent og pent og rolig, men det er jo et åpent spørsmål hvor lenge det vil være.

Krever penger av brukerne

Selv om utviklerne nekter å danse rundt annonse-gullkalven, er de likevel nødt til å skape en inntjeningsmodell som lønner de syv utviklerne og eksterne programmerere.

Løsningen er å kreve et noen dollar av brukere som ønsker spesielle tjenester.

- Når et nettverk er enkelt, vil det være folk som ønsker spesifikke funksjoner, og de er villig til å betale for disse, sier én av gründerne, Paul Budnitz, til Businessinsider.

Skeptikerne hevder at selskapet før eller siden blir nødt til å endre inntjeningsmodellen, hvis nettsamfunnet skal klare å ansatte nok folk til å holde Ello oppe, ifølge the Verge.

Budnitz mener Ello vil klare å holde lønnskostnadene nede, selv om nettsamfunnet skulle få et høyt antall brukere.

- Det er ikke vanskelig å drive Ello med få ansatte, selv om Ello begynner å vokse seg stor. Data er veldig billig. Når man ikke har en kontorbygning full av ansatte som jobber med å manipulere folk til å dele mer informasjon, trenger man faktisk ikke mange mennesker til å drive et sosialt nettverk, sier gründeren.

Innholdsekspert Eivind Lund i Netlife Research håper Ello vil klare seg lenge.

- De har fått såkornkapital for å starte opp. Noen har investert i dette, og de vil sikkert ha tilbake de pengene på et tidspunkt, sier han.

Imidlertid tror eksperten at en såkalt «freemium»-modell, som skaperne antyder at de vil basere seg på, kan fungere. Han peker på notatprogrammet Evernote har lykkes bra med en slik inntjeningsmodell.

Les også:

Dette er fotomodellenes digitale utfordrereSlik vil Yo bli «nye Twitter»IT-giganter støtter Facebooks kamp mot amerikanske myndigheterHey Yo, her kommer Yolo!Spotify sliter med å tjene penger i Norge

Publisert:
Gå til e24.no