Stiger som en Rakett

Etter flere år med begredelig resultat har Rakett endelig satt kursen oppover.

OLJEBARNA: Rakett står blant annet bak VGTV-serien Oljebarna, hvor vi blant annet møter de unge drammenserne Kristoffer, Hermann og Snorre.

Krister Sørbø
  • Andreas Wolden Fredriksen
Publisert:

Etter flere magre år med millionunderskudd ble produksjonsselskapet Rakett, tidligere Limelight, kjøpt opp av Nice-gruppen, som i fjor igjen ble kjøpt opp av det svenske MTG-konsernet.

2012 ble sterkt preget av heftige nedbemanninger og omstrukturering av bedriften, noe som igjen førte til over syv millioner kroner i underskudd, etter en omsetning på 19,8 millioner kroner.

- Det var galskap her da vi tok over, sier Andreas Hjertø.

Han ble hentet fra Rubicon for å få raketten på rett kurs igjen.

Han sier at de måtte rydde opp i mye gammel moro, som ikke hadde blitt gjort skikkelig på mange år. Det kostet produksjonsselskapet dyrt.

- Fra januar 2013 begynte vi på nytt og har bygd en organisasjon som fokuserer mer på innhold enn å bare gjennomføre produksjoner.

Rakett står blant annet bak Oljebarna som går på VGTV, Grillmester på TV 2, Unge Mødre, Charterfeber og Nattarbeiderne.

Hjertø og co. gjorde opp fjoråret med overskudd (for første gang siden 2008) på 0,8 millioner, etter en omsetning på 28,7 millioner kroner.

Samtidig har selskapet kvittet seg med over ti millioner kroner i gjeld.

E24 BEDRIFT:Sjekk nøkkeltallene til Rakett her

Hovedtyngden av inntektene stammer fra det norske markedet, men selskapet har også inntekter fra salg av produksjoner i Sverige, Danmark og Storbritannia.

Selskapet sysselsatte i 2013 27 årsverk.

Tror på nettet

De store pengene hentes fortsatt fra tradisjonell TV. Hjertø anslår at inntektene fra Nett-TV utgjorde mellom 10-15 prosent i fjor, men tror denne prosentandelen vil øke kraftig fremover.

- Det kommer til å bli en betydelig høyere andel i år. Vi merker at budsjettene øker på nettet. Det er økende vilje til å satse på større konsepter og bruke mer ressurser på nett.

En av fordelene med å jobbe på nettet er at de ikke er tidsbundet på samme måte som på TV. Det gir ifølge Hjertø rom til å rope litt høyere og være mer spisset i produksjonene.

- Det er et enorm potensiale som ligger på nettet. Annonsørene begynner også å få opp øynene for Nett-TV. Vi er uansett opptatt av å levere best mulig innhold til seerne, uansett om det er på fjernsynet eller på nettet.

Les også:

Dumper prisen for å møte NetflixMonster-sjefen får direktørstilling i TV2Medieledernes lønnsfest

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ikke helt perfekt

  2. Ikke helt perfekt – men fortsatt bra

  3. – Doblet bruk av mobildata på to år

  4. Annonsørinnhold

  5. Skavlans millionbutikk vokser

  6. Eierne av norsk TV-selskap lager global gigant