Enda et Mini-avkom

BMW fortsetter å trille ut nye Mini-versjoner, nå har turen kommet til en roadster.

SMÅFAMILIE: Roadster blir den sjette varianten i Mini-familien.

Daniel Kraus

Daniel Kraus

Ingo Barenschee

Daniel Kraus

Ingo Barenschee

Daniel Kraus

Ingo Barenschee

Daniel_Kraus
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Med dagens Mini har BMW virkelig tatt i bruk derivat-tanken. Så å si hvert eneste år siden andre generasjon av den nye Mini-en ble lansert i 2007 har det dukket opp en ny variant. Nå finnes Kabriolet, Clubman, Countryman og Coupé. Som en ganske logisk forlengelse av det siste tilskuddet, Coupé, kommer Roadster.

Rar coupé

Det er Coupeen, minus tak. Noe som langt på vei gir mer mening enn Coupeen som er tyngre og dyrere en den vanlige utgaven. Og ikke minst så har den et veldig rart tak, noe som naturlig nok blir anderledes på Roadster-utgaven.

Denne sjette varianten i Mini-sortimentet blir den andre Mini-kabrioleten, så nå kan man velge om man vil ha en to- eller fireseters Mini med nedfellbart tak.

Mer bilstoff på E24BIL

Til Norge kommer den mot slutten av første kvartal i 2012, og får de samme motoralternativene som Mini Coupé.

Fire motorer

De vil si tre bensinmotorer, alle fra den samme blokken på 1598 kubikkcentimeter, med 122, 184 og 211 hestekrefter.

Test av: Mini John Cooper Works

I tillegg en diesel, i Cooper SD-versjon, som er en to liters motor på 143 hestekrefter.

Stofftak

Roadster-utgaven skiller seg fra den andre Mini Kabrioleten med at den er en ren toseter, og at hekken er har en hekk som er to centimeter lavere. Her finner man og en spoiler som spretter opp når man passerer 80 kilometer i timen. Under den er det et bagasjerom som rommer 240 liter.

Taket er i stoff og tas av og på manuelt.

Den norske prisen er ennå ikke klar.

Les også

Publisert:

Flere artikler

  1. Knallhard kabriolet

  2. Her er årets sprekeste bilnyheter

  3. BILTEST: MINI COOPER S COUPÉ: Problemer på toppen

  4. Tegneseriebil

  5. Mini coupe-suv