ALFA ROMEO GIULIETTA QUADRIFOGLIO VERDE: Når det ytre teller

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde er ikke den beste bilen i sin klasse, men hvem bryr seg? Her er følelser viktigere enn fornuft.

SLIK SKAL DET GJØRES: Biler i denne mellomklassen ser sjeldent spesielt spennende ut. Det gjør Giulietta noe med. Dette er en bil som har en utforming som er gjennomtenkt, full av detaljer og kun en liten designmessig hake.
Publisert:

Hadde vi alle vært fornuftige ville ikke Alfa Romeo eksistert. Da hadde heller ikke GTI-biler, mellomstore biler med stor motor, hatt noe marked.

I stedet ville vi kjørt en Golf produsert i Sør-Korea med livstidsgaranti.

På den positive siden så ville Charter-Svein flydd opp og ned til Syden uten at noen brydde seg og daffedressen vil vært forbeholdt vestkantungdom som ennå ikke hadde ferdigutviklet hjerne.

Genial og katastrofalt

Men vi kan leve med virkelighetsfjotter uten noen funksjon og folk som kler seg som spedbarn når oppsiden er at det er rom for saker som i heldige øyeblikk er eksepsjonelle.

Alfa Romeo er et bilmerke som svinger fra det geniale til det katastrofale. De har lagd så morkne biler at ryktet deres for evig er frynsete, samtidig har de lagd en sensasjonelt stor del av bilhistoriens vakreste biler.

Etter noen magre år, både i Europa og Norge, er det litt mer trøkk i Alfa Romeo nå. De nye modellene viser at de både har orden på design, holdbarhet og kjøregenskaper .

Siste bidrag, Giulietta, er helt på nett her.

En bil i Golf-størrelse, med personlighet, noe som så å si alle andre biler i klassen er uten. Biler av denne størrelsen er ofte antiseptiske, for å tekkes charterturister og vestkant snobb.

At Volkswagen har stålkontroll på dette markedet i Norge er hevet over en hver tvil, i fjor solgte Golf omtrent dobbelt så mye som den nest mest solgte bilen totalt sett.

Golf har og klassikeren innfor det inspirerte segmentet her, GTI-modellen. En bil som er veldig god, med en toliters motor på 210 hester.

Ikke så sprek

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde skrenser inn på dette nivået. Bilen har mer hester, 235, og veier det samme. Det gjør at Alfa Romeoen koster litt mer, men da er den jo også sprekere, eller?

En bil som veier drøyt 1300 kilo med så stor motor må jo være grovt sprek?

Flere biltester

Klart den er sprek, men den ikke på en så kontant måte som man skulle tro. Draget er veldig lineært. Selvsagt er det bra at det ikke er en turboforsinker alá åttitallet, samtidig så gir den ikke inntrykk av å ha så stor motor, den virker på ingen måte å ha noe mer å gi enn en Golf GTI.

Oppgitt akselerasjon er så å si det samme, null til hundre på 6,8 sekunder.

Sivilisert

Giulietta QV føles overraskende sivilisert. Den er veldig langt unna det forgjenger 147 presterte i GTA-utgave. Der hadde Alfa Romeo skohornet ned en 3,2 liters V6 på 250 hestekrefter uten at de hadde påført bilen særlig av elektroniske triks. Det var en bil som gikk voldsomt rett fram, men som måtte gjetes med omhu i svinger.

Girkassen i Giuliettaen er heller ikke helt optimal, den er ikke så eksakt som den bør være og når man drar på føles det som man når effekttoppen litt brått.

Bilen håndterer sin motor, med så mye krefter rett i forhjulene, uten stress. Godt hjulpet av en elektronisk differensial, som viser seg ekstra godt fram på glatte vinterveier. Gir man på inn i en sving og blir tatt av understyring er det bara å gå litt av gassen, så løser differensialen veigrepet. Kraften overføres til det hjulet med best grep og så er det bare å legge seg på grensen og kose seg.

Mer bilstoff på E24BIL

Biler som dette er ikke basert på fornuft, det ville være mye klokere å nøye seg med 170 hesters versjonen til godt og vel 150.000 mindre. Den byr bra med moro den og. Objektivt sett så er også Golf GTI et bedre kjøp enn Giulietta QV, men her handler det om andre ting.

Giulietta QV er ikke den beste bilen i klassen, men om jeg fikk velge hadde jeg valgt den foran en Golf GTI hver eneste dag i uken.

Overflate

Det er bare å se på bilen, så ser man hvorfor. Det er bilen i sin klasse med det desidert lekreste utseende. Selv om det sies at det ytre ikke er det viktigste så går jeg så definitivt for det overfladiske i dette tilfellet.

Giulietta QV er tross alt ikke noe lufthode, bare litt begrenset her og der. Det er noe man glatt kan leve med når overflaten holder dette nivået.

Flere Alfa Romeo tester:

Alfa Romeo 8C Competizione

Alfa Romeo 159 Sportwagon Sport 2,0 Multijet

Alfa Romeo 159 Sportwagon TI 1750 TBi

ALFA ROMEO BRERA 1750 TBi

Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB

Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om