Mitsubishi nær halvert siden i fjor

Salget av Mitsubishi-biler går på en skikkelig smell i 2012.

FALLER: Mitsubishi ASX er fortsatt merkets bestselger i Norge, men salget er kraftig barbert i forhold til 2011.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

I fjor opplevde det japanske bilmerket Mitsubishi et kanonår. Det ble Norges femte mest solgte personbilmerke, med 7.842 nybilregistreringer. En økning på formidable 68 prosent fra året før.

Så stoppet det opp. Til og med juli i år er tallet 2.799 biler, noe som er mer enn 40 prosent svakere enn på samme tid i fjor. Mitsubishi er ikke en gang blant de ti mest solgte merkene i Norge.

Nytt segment

- Det er flere grunner til det. Den mest åpenbare er at modellen som var størst i fjor, og fortsatt er det, ASX, hadde med seg en stor ordrereserve. Det var 2200 biler som var bestilt i 2010 som ble levert i 2011, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør hos Mitsubishi-importøren i Norge.

ASX kom i et segment der merket fra før av ikke hadde en bil, og de trengte dermed ikke selge ut en eldre versjon før de tok i mot bestillinger. Gjerstad sier og at den til å begynne hadde mindre konkurranse i segmentet, mens de i år har fått mange nye konkurrenter.

Alt selger dårligere

Problemet er ikke bare at ASX leverer dårligere tall. Alle Mitusbishi-modellene har prestert betydelig dårligere i 2012 enn i fjor.

- Grunnen til at Outlander selger svakere er at det er en utgående modell. Det betyr at den tilbys med færre og færre utstyrskombinasjoner før den byttes ut senere i høst. I tillegg har vi merket at Nissan Leaf har kommet på elbilmarkedet.

Ingen panikk

- Vi budsjetterte med en god del nedgang, men det har gått enda lavere enn forventet, samtidig er det er ingen krisestemning eller panikk hos oss.

IKKE HELT FORNØYD: Rune Gjerstad, administrerende direktør i Mitsubishi Norge sier 2012 har gitt en større nedgang enn forventet.

Femteplassen på salgsstatistikken er det nå Audi som har, med 5119 biler. Størst er Volkswagen med 11.899.

Fra en markedsandel på 5,7 prosent i 2011, er Mitsubishi nå nede i 3,4 i personbilmarkedet.

- I et normalår bør vi ligge på topp ti, og målet er en markedsandel på 5 prosent. Men et år som 2011 går nok ikke igjen. Det jobbes knallhardt i organisasjonen, og målet er fremdeles å komme i havn med hyggelige tall for 2012.

Gjerstad har god tro på at neste år blir bedre. Blant annet på grunn av en helt ny Outlander og face-lift på ASX.

Les også:

Elendig elbilsalg i Europa

Elbilpriskrig: Taper minst 30.000 per bil

Mitsubishi legger ned bilproduksjon i Europa

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Bilnyheter løfter fjorårets tapere

  2. Bilsalget:Nedgang i september

  3. Denne bilen betyr altfor Honda i Norge

  4. Bra drag i bilsalget

  5. Beste år for bilsalget siden jappetiden