Smaken er som baken

BMWs nye X4 er lillebroren til den kontroversielle X6.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I 2008 lanserte BMW X6-modellen. Det skulle være en sporty variant av X5, med en taklinje i coupé-utforming. Mottagelsen var ikke spesielt positiv, først og fremst fordi den så ganske lite elegant ut.

Senere har det vist seg at den har hatt det man kan kalle et bærekraftig marked og har solgt jevnt og trutt til godt bemidlete mennesker som har ønsket seg en luksus-SUV med et litt annerledes utseende.

Nå kjører de ut den samme resepten med den mindre X4, som er en tilsvarende variant av X3. Det mer forflatete taket gjør den nær fire centimeter lavere enn X3 og innvendig er setene montert et par centimeter lavere. Både for at tyngdepunktet skal bli lavere og for at folk med normal overkropp og hodefasong skal få plass.

Den er og noe lenger slik at coupé-ideen skal bli mer synlig.

Visuelt sett er det omtrent like lite vellykket som forrige gang. Man kan ta seg en runde rundt bilen og se at den ikke på noe tidspunkt har den man kan kalle en pen vinkel.

Kan ikke bli elegant

Fronten er tung, profilen er nok en gang litt merkelig med den lave takprofilen og SUV-underkroppen som ikke har noen naturlig sameksistens, og om hekken ikke er like voldsom som på storebror X6, så er det fortsatt ganske sidrumpa.

Dette er det for så vidt ikke noe å gjøre med. Dette er naturlover, en SUV kan ikke bli en elegant sportsbil. Men det kan bli en noe mer sportslig SUV. Det har X4 blitt om man sammenlikner den med X3. Det lavere tyngdepunktet hjelper, i tillegg har opphenget blitt justert for en mer sportslig opplevelse.

(saken fortsetter under bildet)

MOTORUTVALG: X4 leveres med tre bensinalternativer, fra 184 hestekrefter til 306, og fem diesel fra 163 til 313 hestekrefter. Alle med firehjulstrekk.

På svingete vei har den en ganske lettbent fremtoning, riktignok vil men bli påminnet om både vekt og høyde over bakken om man er litt uvøren, for da blir fronten nervøs og klar for å understyre.

Mer bilstoff på E24 BIL

Men holder man seg innenfor de rammene man bør forvente av en lett sportslig familiebil, er X4 god. Den er retningsstabil og takler ujevnheter på en imponerende måte. Testbilen kunne stilles i forskjellige modus, som i de fleste BMW-modeller, og «sport» fungerer bra om man ønsker en litt frisk tur på svingete vei. I by blir det for hardt, her er «comfort» langt å foretrekke.

Glimrende girkasse

Motoren her er en lett strupet versjon av dieselmotoren som normalt har 258 hestekrefter, det vil si en treliter med seks sylindre og 211 hester og 560 newtonmeter i dreiemoment. Det er en bra partner i denne bilen. Null til hundre tar 6,9 sekunder og den har krefter over hele registeret som er relativt smalt. Maks effekt ligger ved 4000 omdreininger.

Girkassen kan overstyres med hendler på rattet, men fungerer og fortreffelig i helautomat. Vil man ha en litt hissigere opplevelse settes den i sport, da legger den seg på høyere turtall og er tilpasset en mer aggressiv kjørestil.

(saken fortsetter under bildet)

LUFT RUNDT HJULET: Det er god plass i hjulbuen til en X4.

Innvendig spiser den lavere taklinjen en god del plass for de øvre ekstremiteter, for å kontre på det dette er baksetet satt rundt 2,5 centimeter lavere enn i en X3 og bagasjerommet er 50 liter mindre enn på en X3. Vinkelen på den bakre delen av taket gjør og at sikten bakover er høyst begrenset, både rett bakover og til sidene. I tillegg er bilens ytre form av en slik art at det er veldig vanskelig å ha noen formening om hvor bilen slutter. Med andre ord ingen ideell bybil.

Nisje

Som med X6 er det egentlig ikke så lett å få øye på hvorfor denne bilen finnes, samtidig så er BMW helt ekstremt ivrige på å fylle alle tenkelig og utenkelige bilnisjer. Modellrekken deres er nå så tettpakket av modeller at de snart må finne opp en modell med hjul på taket om de skal klare å utvide ytterligere.

Flere biltester

Og de har nok temmelig klare indikasjoner på at det er et mer enn stort nok marked der ute for en litt annerledes familie-SUV som kan være med og sloss om markedsandeler mot biler som Range Rover Evoque og Porsche Macan.

Samtidig er det ikke mulig å si at det er noen god idé i å legge i 50.000 kroner mer enn det en tilsvarende X3 koster og skaffe seg en X4, men smaken er som kjent som baken.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. «Folkelig» Porsche

  2. Årets familieekspress

  3. Oversett godbit

  4. - Ikke noe for skiboks og barnesete

  5. Klassens peneste