Norske eksperter om Volkswagen-skandalen: – Fremstår forbrytersk

Norske eksperter tviler på at dieseljuks blir påvist for norske og europeiske Volkswagen-modeller.

DIESELJUKSET: Her står en Volkswagen Passat hos en bilforhandler i Chicago. Ifølge amerikanske myndigheter er det blant annet Passat-modeller fra 2014-2015 som har programvaren som justerer ned forbruk og utslipp.

DIESELJUKSET: Her står en Volkswagen Passat hos en bilforhandler i Chicago. Ifølge amerikanske myndigheter er det blant annet Passat-modeller fra 2014-2015 som har programvaren som justerer ned forbruk og utslipp.

Scott Olson
Publisert:,

– Det er en generell oppfatning at bilers reelle utslipp ligger ganske langt unna de teoretiske fabrikkmålene, sier Per Morten Merg til E24.

– Men dette er langt mer alvorlig: Hvis det amerikanske miljøvernmyndigheter har sagt stemmer, fremstår det forbrytersk. Det rimer svært dårlig med inntrykket man ellers har av Volkswagen.

Han er forlagsredaktør i Bilforlaget, som blant annet står bak bladet Bil og nettstedet BilNorge.

Les også

Volkwagens toppsjef beklager dieseljuks: – Jeg er personlig svært lei meg

Tviler på dieseltriksing i Norge

Mandag innrømmet Volkswagen at de har installert programvare i dieselbiler solgt i USA, som har lurt amerikanske miljøvernmyndigheters testing for utslipp og forbruk.

Volkswagen visste mønsteret i når amerikanske myndigheter sjekket bilene for utslipp, og programvaren brukt til å jukse skal på disse tidspunktene ha justert forbruket for å gi best mulig testscore.

Slik fikk man ut «pene» tall godt innenfor myndighetskravene, mens det reelle forbruket og utslippet av nitrogenoksid (NOx) i realiteten var langt høyere.

Annonsørinnhold

Volkswagen-modellene det skal dreie seg om er 2009–2014 modeller av Jetta, boble (Beetle) og Golf, i tillegg til 2014-2015-modellen av Passat og Audi A3 fra 2009–2015.

U.S. Environmental Protection Agency (EPA) har gransket alle bilmodeller solgt i USA av Volkswagen, og deres underbruk Audi, siden 2008.

Les også

Tysk analytiker om Volkswagen-skandalen: – Nå må vi finne ut av hvem som er ansvarlig

Norges Automobil-Forbund (NAF) er sier de er kritiske til måten utslipp måles også her i Europa.

– Fordi testene ikke samstemmer med hvordan utslippene er på veien, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen til E24.

– Derfor har vi ønsket at testingen skal gjøres annerledes, slik at den tilfredsstiller de faktiske forholdene.

(saken fortsetter under bildet.)

KRITISK TIL EU-MÅLINGER: Dårlig samsvar mellom oppgitt og faktisk forbruk er ikke bare et problem i USA, sier bilmekaniker og NAF-talsmann Jan Ivar Engebretsen.

Foto: Norges automobilforbund (NAF)

Han presiserer at det er en forskjell på USA-kravene og EU-normen.

– Men dette er en tankevekker ettersom EU-normen lider av samme problem, nemlig at faktisk og oppgitt forbruk ikke stemmer overens. Da blir det kundene og miljøet som er skadelidende, sier han.

– Frykter du at slik triksing kan ha skjedd i Norge også?

– Det er vanskelig å svare på. Det er en helt ny problemstilling vi ikke har vært borte i før. Vi får jo håpe dette ikke er noen gjenganger, sier Engebretsen.

Flere land?

LA SEG FLAT: Toppleder Martin Winterkorn.

Stefanie Loos

For å klare godkjenning har Volkswagen i USA altså ha gått kraftig til verks, og manipulert programvaren for å få det til å fremstår som om bilene slipper ut mindre enn de reelt gjør.

Mange spør seg nok nå om hvordan Volkswagen har sikret godkjenning i andre land.

– Betyr dette at utslippstallene også kan være gale for dieselbiler i Norge og Europa, Per Morten Merg?

– Det er naturlig å tenke at en internasjonal bilprodusent som Volkswagen bruker samme motorteknologi i flere verdensdeler. Men det er slett ikke gitt at modellene er så like, sier forlagsredaktøren i Bilforlaget.

Les også

Tyskland sjekker bilutslipp

– Selv tror jeg ikke sjansen er så stor. Dieselbiler finnes nesten ikke i USA, og europakravene til dieselutslipp er veldig strenge. Det gjør at motorene må konstrueres annerledes for å oppfylle de europeiske kravene, forklarer Merg.

Volkswagen Norge: Høyeste prioritet

Aksjekursen til Volkswagen raste over 20 prosent på Frankfurt-børsen i dag.

Verdens største bilprodusent har lagt seg flat, og er i full gang med brannslukkingen:

Toppsjefen har bedt om unnskyldning, salget av nye biler med den aktuelle toliters TDI-motoren er stanset, og sentralt har Volkswagens hovedkontor i Wolfsburg lovet full «ekstern gjennomgang».

JUKS: En Volkswagen Passat til salgs i Chicago. Amerikanske miljøvernmyndigheter, Environmental Protection Agency (EPA), har funnet bevis for betydelig og systematisk juks på utslippstallene for flere av bilmerkets dieselbiler i USA. Her fra Volkswagen-utstillingen på dne nylige bilmessen i Frankfurt.

Ralph Orlowski/

E24 har vært i kontakt med Volkswagen Norge. Informasjonssjef Anita Svanes var ikke tilgjengelig for intervju.

På e-post svarer den norske avdelingen følgende på E24s spørsmål om også Volkswagen-biler her til lands kan ha fått feil utslipps- og forbrukstall:

– Saken er under etterforskning og vi forholder oss til offisielle uttalelser fra Volkswagen AG (hovedkontoret i Tyskland, red.anm.). Volkswagen AG tar saken svært alvorlig og har satt i gang eksterne undersøkelser, skriver Svanes.

Les også

Sør-Korea tester Volkswagens biler

Hun fremholder at Volkswagen-konsernet samarbeider med amerikanske myndigheter, og skriver at «saken har høyeste prioritet i toppledelsen».

– Nesten eventyrlig

Bilredaktør Merg påpeker at det fortsatt er svært tidlig i saken, og mener man skal være forsiktige med å trekke forhastede konklusjoner om den ellers så anerkjente tyske bilprodusenten.

– Men det er nesten eventyrlig at det skal være mulig å gjøre dette i så stort omfang, sier han til E24.

Les også

Volkwagens toppsjef beklager dieseljuks: – Jeg er personlig svært lei meg

– Brevet EPA har sendt til Volkswagen, fremstår mer et varsel om at de er under etterforskning, enn at de har konkludert. Det gjenstår å se hva de kommer opp med.

Ifølge varselbrevet skal de aktuelle dieselbilene ha hatt et reelt utslipp av nitrogenoksid som er hele 40 ganger høyere enn myndighetene tillater.

Les også

– Nå må vi finne ut av hvem som er ansvarlig

Les også

Tyskland sjekker bilutslipp

Les også

Volkwagens toppsjef beklager dieseljuks: – Jeg er personlig svært lei meg

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold