De nye bilavgiftene tas godt imot

Regjeringens nye bilavgiftsmodell høster godord fra flere aktører både på miljø- og bilsiden.

VOLUM: For kort tid siden ble elbil nummer 50.000 registrert i Norge. Nå fredes elbilfordelene til og med 2017.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

– Målene og prinsippene de fire borgerlige partiene har blitt enige om er viktige og riktige, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.

Hovedtrekkene i regjeringen og de borgerlige samarbeidspartienes avtale om bilavgiftene er at avgiftsfordelene for elbiler skal holdes uendret til 2017, i tillegg skal fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges til 2020. Dette betyr at de kan få moms fra 2017, men avtalen åpner for at det kan komme en tilskuddsordning.

Avgiftene på biler med konvensjonelt drivstoff skal dreies fra hestekrefter til utslipp. NOx- og CO2-komponenten skal økes, og være progressiv, mens de vurderer å fase ut vekt- og hestekreftavgiftene.

POSITIV: Kommunikasjonsjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

– Stimulering til utslippsreduksjon er bra for miljøet. At bilens vekt skal gi mindre utslag er bra for trafikksikkerheten fordi viktig sikkerhetsutstyr veier, sier Sagedal.

NAF er også fornøyd med at elbilene fredes ut 2017 og at fritaket for engangsavgift forlenges til 2020.

Les også

– Er bilen katta i sekken, holder det ikke at den selges «som den er»

Robust avtale

– Med dette fortsetter elbilsuksessen i Norge. Det er vi veldig fornøyde med.

Miljøstiftelsen Zero mener også at avtalen virker fornuftig.

– Endringene gjør det mulig å ikke bare videreføre elbilsuksessen, men å øke farten i overgangen til nullutslippsbiler. De fire partiene foreslår prinsipper og justeringer som vil gjøre det mulig å håndtere en større overgang til elektriske biler i årene fremover, sier Kari Asheim, fagansvarlig for transport i Zero, i en pressemelding.

De ser på det som en robust avtale for å møte pris- og teknologiutviklingen til elbilene.

– Så lenge prinsippet om at nullutslippsbiler alltid skal være konkurransedyktige på pris ligger til grunn i avtalen, har vi en garanti for at alle endringer i bilavgiftene fra regjeringen Solberg vil være i tråd med dette, sier Asheim.

Både NAF og Zero mener omleggingen av bilavgiftene følger forslag som de har jobbet for.

Les også

Bilsalget steg i april

Forutsigbarhet

Norsk elbilforening, som har som formål å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder, støtter dreiningen i avgiftene.

– Når det gjelder dreining i engangsavgiften mot større vekt på utslipp er det ifølge Transportøkonomisk institutt det mest effektive tiltaket for å redusere utslippene fra personbiltrafikken. Dette vil gjøre nullutslippsbiler konkurransedyktige mot tilsvarende eksosbiler på lengre sikt, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, i en e-post til E24.

Mer bilstoff på E24 BIL

Han legger til at dette også fremmer forutsigbarhet i bilmarkedet, slik at det ikke blir sådd tvil om at det også i fremtiden skal lønne seg å velge en utslippsfri elbil eller en ladbar hybrid.

– Samtidig vil mindre vekt på hestekrefter gjøre at elektriske premiumbiler blir mer konkurransedyktige i forhold til tilsvarende eksosbiler. Det blir mulig å velge utslippsfrie biler i flere segmenter, sier Haugneland.

Les også

Tesla-tall sender aksjen til værs

Usikkert

Hos Norges mestselgende bilmerke, Volkswagen, har de biler i aller sjangre, diesel, bensin, plug-hybrid og elbil. De mener endringene kan bidra til en nyere, sikrere og mer miljøvennlig bilpark.

POSITIV, MED FORBEHOLD: Anita Svanes i Harald A. Møller.

– Vi kommer til å selge flere lavutslippsbiler med disse avgiftene, og jeg er trygg på at Norge fortsatt vil lede an i arbeidet med å redusere utslippene i transportsektoren. Det er veldig gode nyheter, sier Anita Svanes, informasjonssjef hos Volkswagen-importør Harald A. Møller AS, i en pressemelding.

Samtidig savner hun flere tiltak for de ladbare hybridbilene.

– Det er viktig å huske at den som bruker firmabilen ikke betaler drivstoffet selv. Da trengs det andre virkemidler for at disse skal ha lyst til å kjøpe en ladbar hybridbil. Slike virkemidler, som halv firmabilskatt, må vurderes i tillegg.

Svanes mener og at det er for stor grad av usikkerhet i regjeringens forslag, som blant annet kan gi et negativt utslag for elbilsalget.

– At man vurderer å fjerne halv firmabilskatt i 2018 blir helt feil. Dette gir usikkerhet for firmabilbrukerne som har bilen i flere år, og som da kan få doblet skatten de må betale på bilen om få år. Når halvparten av nye biler på veien i Norge er firmabiler, er dette en stor kundegruppe hvor bruksincentiver helt klart har stor innvirkning på valg av en lavutslippsbil, sier Svanes.

Les også

Bilbransjen: - Vi er skuffet

Les også

Elon Musk til E24: – Vi skal lage 500.000 biler

Les også

Venstre frir til Frp med lavere bilavgift

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. «Tesla-avgiften» møtt med kraftig kritikk

  2. Bilavgiftene: - Vi er skuffet og overrasket

  3. Regjeringen slaktes for å bryte elbilløftet: Disse bilene rammes av «Tesla-avgiften»

  4. Elbilsalget koster Siv Jensen 2 milliarder kroner

  5. Ladbare biler skyter fart