Comeback for Tesla-aksjen: – Trenger ikke hente penger i år

Elbilprodusenten Tesla skyter fart på Wall Street etter ferske produksjonstall. Selskapet sier de ikke vil trenge ny kapital i år.

Illustrasjonsbilde av en Tesla Model S i et utstillingslokale i Chicago, Illinois. Selskapet måtte nylig annonsere en tilbakekalling av 123.000 Model S-biler på grunn av problemer med boltene til servostyringen.
Publisert:

Etter at bilnettstedet Jalopnik mandag rapporterte at Tesla hadde kommet opp i en produksjon på 2.000 stykk Model 3 i uken, har selskapet tirsdag offentliggjort de offisielle produksjonstallene.

I produksjonsrapporten bekrefter selskapet at de produserte 2.020 eksemplarer av modellen i forrige uke, samtidig som det forventer å produsere 2.000 de neste syv dagene.

Teslas tidligere uttalte mål var 2.500 Model 3 i uken i årets første kvartal.

Selv om selskapet ikke har klart å produsere like mye som ventet, er markedet beroliget av selskapets uttalelser om den finansielle situasjonen.

Kort tid etter åpning i handelen på Wall Street tirsdag skjøt Tesla-aksjen opp 4,2 prosent, men falt etter noen minutter noe tilbake. Klokken 16:00 er aksjen opp 2,7 prosent.

Tesla-aksjen handles tirsdag for 257 dollar per stykk, noe som er langt under det siste års toppnivå som var 385 dollar per aksje den 18. september i fjor.

Les også

Norsk investor-topp om Tesla: – Kan ikke se hvordan de skal overleve

Mener de ikke trenger mer kapital – i år

Den lave produksjonstakten av Model 3 de siste månedene (Teslas nyeste, minste og rimeligste modell) har gjort at spekulasjonene om selskapet begynte å svirre igjen.

Nå hevder selskapet de ikke trenger ny kapital i år, fordi en økende produksjon gjennom andre kvartal vil «legge fundamentet» for at man i tredje kvartal oppnår den «ideelle kombinasjonen av høyt volum, gode bruttomarginer og en sterk positiv kontantstrøm fra driften».

– Som et resultat trenger ikke Tesla ytterligere egenkapital eller å utstede ny gjeld, utenom standard kredittlinjer, skriver selskapet.

E24 skrev mandag om Tesla-aksjens fall på 22 prosent i mars og investor Jan Petter Sissener uttalte at han mener selskapet vil trenge mer kapital:

– Jeg forstår ikke hvordan de mener de er verdt 45 milliarder dollar pluss 7 milliarder i netto gjeld. De hadde et forsprang foran de etablerte bilprodusentene, og det har de nesten ikke lenger. I tillegg har de enorme leveranseproblemer. Jeg tror det hele er en stor bløff, sa Sissener til E24. Sissener har via sin fondsvirksomhet veddet mot Tesla-aksjen i lang tid gjennom såkalt shorting.

– For det første trenger han penger. For det andre har gjeldsmarkedet priset opp gjelden slik at avkastningskravet hans er veldig høyt, sa Sissener.

Les også

Tesla: Ulykkesbilen kjørte på autopilot før kollisjonen

Satser på å produsere 5.000 Model 3 i uken

Tesla skriver at de produserte 34.494 kjøretøy i første kvartal, mens 29.980 ble levert ut til kundene.

Produksjonen er opp 40 prosent siden fjerde kvartal, og besto av 24.728 Model S og X, samt 9.766 Model 3. Den neste uken planlegger de å produsere rundt 2.000 Model 3 og 2.000 Model S/X.

Tesla regner først en bil som levert når kunden har betalt og faktisk overtatt bilen, noe som gjør at biler som står midlertidig på lager eller transporteres i påvente av levering ikke kommer med i tellingen.

– Gitt fremdriften så langt og de kommende tiltakene for videre kapasitetsvekst, forventer vi at produksjonsraten for Model 3 vil vokse kraftig gjennom andre kvartal, skriver selskapet i produksjonsrapporten sin.

– Tesla fortsetter å sikte mot en produksjonsrate på rundt 5.000 enheter i uken om cirka tre måneder, fortsetter selskapet.

Tesla skriver for øvrig at nettotallet på Model 3-reservasjoner (bestillinger) lå stabilt i første kvartal, i motsetning til bestillingene for S og X, som vokste.

Det forklarer selskapet med at kunder har gjort kanselleringer på grunn av forsinkelsene i produksjonen og at flere venter på kommende ekstrautstyr som firehjulstrekk og en mindre batteripakke.

Enda større underskudd i 2017

Tesla har ikke annonsert når de vil slippe resultatene for første kvartal ennå, men selskapets årsrapport for 2017 viser at underskuddene ble enda større i fjor enn de to foregående årene.

Selskapets omsetning økte fra 7,0 til 11,8 milliarder dollar i 2017 sammenlignet med året før, og av de 11,8 milliardene sto bilvirksomheten for 9,6 milliarder av omsetningen.

Til tross for den store produksjon- og omsetningsveksten økte kostnadene så mye at selskapets drift gikk 1,6 milliarder dollar i minus etter at kostnader til forskning, utvikling, salg og administrasjon var trukket fra.

Etter skatt satt selskapet igjen med et underskudd på 2,2 milliarder dollar, noe som er mer enn dobbelt så stort som underskuddene i 2016 og 2015 på henholdsvis 773 og 889 millioner dollar.

Selskapets regnskaper viser at kontantbeholdningen holdt seg relativt stabil i fjor på drøye 3,3 milliarder dollar. Selve driften trakk «bare» 60,7 millioner dollar fra kassen netto, men investeringer i anlegg og utstyr trakk hele 3,4 milliarder dollar netto.

Årsaken til at Teslas kontantbeholdning holdt seg stabil gjennom 2017 var at selskapet utstedte ny obligasjonsgjeld på 7,1 milliarder dollar. Etter en nedbetaling av gammel gjeld på knappe 4,0 milliarder dekket man dermed inn pengene som rant ut til investeringer og vekst.

Skal selskapet klare seg uten frisk kapital i år, må de altså generere betydelig mer kontanter fra driften og/eller kutte kostnadene sine til investeringer og annet betraktelig.

Les også

Aston Martin lanserer luksus-elbil

Les også

Ferrari vil utfordre Tesla og lage elektrisk superbil

Les også

Ingen diesel- og bensinbiler på topp ti: – Ganske eksepsjonelt

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om